Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terra Nova solar competition 1 - Forum Wereldfietser

Terra Nova solar competition 1

Hoi,

ik ben opzoek naar een stormvaste lichtgewicht 3-seizoenen tent en de solar competition 1 van Terra Nova lijkt mij een aaridge keus. Het enige wat mij opvalt is dat de buitentent vrij ver van de grond lijkt te staan. Dit kan je op deze foto goed zien:

http://2.bp.blogspot.com/_HNmDAZOPvtg/T ... 011335.JPG

Weten jullie misschien of dit bezwaarlijk is? Dit i.v.m. regen + wind?

(volgens mij zijn er veel meer tenten waarvan het buitententdoek een stukje van de grond verwijderd is, echter is die afstand bij dit model wel veel groter krijg ik de indruk)
Op de foto zie ik idd een buitentent die fors van de grond komt. Dit heeft plussen en minnen.
+ betere ventilatie.
+ minder vocht, tent blijft schoner en droger in de tas.
- frisser en winderiger in de tent.

Bij elkaar is de tent op de foto er meer eentje voor in warme en windstille periodes.
Je hebt ook tenten met het zeil vrijwel overal tot op de grond, dat zijn dus tenten die meer geschikt zijn voor frisser en winderiger weer. Compenseren door iets open te zetten werkt maar deels.
Een tent waarvan het doek aan de zijkant ca 5 cm omhoog komt lijkt mij persoonlijk het best.
Leon
Ik zou me niet te hard focussen op deze foto: de ondergrond lijkt me niet meteen vlak te zijn.

Hoe dichter bij de grond hoe minder nat je binnentent wordt door opspattend regenwater en zoals Leon zegt hoe minder ventilatie. Maar, je kan altijd voor meer ventilatie zorgen door niet dezelfde haringen te gebruiken voor binnentent en buitentent. Je kan echter nooit een "te kort" buitenzeil tot tegen de grond trekken.
Ik zou me daar niet al te druk over maken. Ik heb een kleiner en lichter zusje van deze tent, de Laser Competition. De buitentent komt daar ook ruim niet tot aan de grond, en toch heb ik er nooit problemen mee gehad, ook niet in Noord-Scandinavië. Heb er zelfs wel mee in de sneeuw gekampeerd. Uiteraard wel altijd met een goede slaapzak.

Grtjs, Walter
Hoi Walter,

waar ik ook benieuwd naar men is hoe het met het lawaai zit dat de tent evt. maakt bij wind. Is jouw lichtgewicht tentje veel lawaaiiger dan een wat zwaardere tent?

groeten, Jeroen.
Hoi Jeroen,
jeroen_ schreef: waar ik ook benieuwd naar men is hoe het met het lawaai zit dat de tent evt. maakt bij wind. Is jouw lichtgewicht tentje veel lawaaiiger dan een wat zwaardere tent?
Vind ik moeilijk te zeggen. Het is al vrij lang geleden dat ik met een echt zware tent op vakantie ben geweest. De enige waarvan ik me het geluid kan herinneren is een Hilleberg Nallo 2, op zich natuurlijk loodzwaar in vergelijking met de TN. De Nallo 2 is beduidend luidruchtiger. Ik vermoed dat het verschil zit in één of twee bogen. Met twee bogen heb je veel meer een plat vlak dat als een trommelvlies kan werken. Met één boog is dat veel minder. Ook de Helsport Ringstind Light die ik met mijn lief deel is beduidend stiller.

Maargoed, dat is slechts mijn hypothese. Ik zou sowieso oordopjes meenemen op vakantie.

Grtjs,

Walter
Hoi,

@Waltertje: ok, dan zal het wel meevallen inderdad. Ik neem altijd oordoppen mee, niet alleen op vakanties maar altijd, lawaai komt vaak onverwacht...

Uit reviews blijkt dat de Solar Comp. 1 nog wat "stiller" dan de Laser Comp zou zijn en ik heb de knoop doorgehakt: de T.N. Solar Comp. 1 is besteld, met een beetje geluk heb ik hem deze week al :D

De tent zou iets ruimer dan de Laser Comp 1 moeten zijn en misschien nog iets stormvaster, maar hij is ook wat zwaarder: met fatsoenlijke haringen zou hij totaal op ongeveer 1200 gram uitkomen.

Na al deze upgrades (tent, slaapzak, slaapmatje, tassen, etc.) lijkt het er op dat ik mijn totale pakgewicht (ex. eten, drinken en fiets) onder de 10 kg kan houden :D (voorheen zat ik op ruwweg 20 a 22 kg pakgewicht)