Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen en wind - Forum Wereldfietser

fietsen en wind

Vanavond in het wetenschappelijk programma op Nederland 2 Labyrint.

Het gaat deels over wind en fietsen.

Letterlijk: " er zijn plekken in Nederland waar je zo maar van je fiets geblazen kan worden".

Ben benieuwd.

Mario
Wetenschappelijk programma?
Nou er zullen altijd plekken zijn dat je van je fiets afgeblazen kan worden. Heb je wel eens op een pier gefietst. Ik durf niet te kijken. :(
Fietsen en wind. Dat roept herinneringen op, zoals waarschijnlijk bij de meeste wereld- en vakantiefietsers. Ter lering en de vermaak een stukje uit mijn weblog.
gerdcaarls.waarbenjij.nu schreef:Door de Sheriff van de weg gehaald!!

Het begon allemaal redelijk normaal. Op Hwy 62 fietste ik gestaag naar het westen. Er was een stevige westenwind en de weg bleef geleidelijk stijgen. Het was bewolkt en niet meer echt zo warm. Dat hadden we meer gezien. De eerste vijftig kilometer was er eigenlijk niet veel aan de hand. Het was stevig aanpoten, maar dat was ik inmiddels gewend. Bovendien waren ze op een groot deel van de route aan het werk met de verbetering van de shoulder, hoewel eigenlijk waren ze maar op een heel klein stukje bezig, maar ze hadden wel over een kilometer of dertig de binnenste rijbaan afgesloten. Die rijbaan had ik dus lekker voor mezelf. Na een kilometer of vijftig ging het door een ravijn met aan beide kanten hoge bergwanden naar beneden richting Interstate 10. Op zich een hele mooie afdaling, maar toen ik ongeveer halverwege het ravijn was begon het langzaam te regen. Eenmaal uit het ravijn was mijn weg inmiddels naar het zuiden gedraaid. Het was inmiddels echt hard gaan regenen en gaan stormen. Weliswaar had ik de wind niet meer van voren, maar wel van opzij zodat hij mij de weg op dreigde te blazen. Gelukkig was er een redelijk brede shoulder zodat ik voldoende ruimte had om bij windstoten tijdig te corrigeren en volgens mij was het ook niet echt gevaarlijk. Het was wel een kwestie van voordurend schuin tegen de wind inleunen en bijsturen.
Na ongeveer een half uur stond de sheriff (ik noem hem wel zo, maar het zal wel een deputy geweest zijn) ineens langs de weg te zwaaien dat ik moest stoppen. Hoewel hij niet echt het forse postuur van de typische Amerikaanse agent had, was zijn optreden wel zo. Veel gebrul: "What do you think you are doing? Where are you going? This road goes to the Interstate ands you can't cycle on the Interstate?" Ik probeerde ertussen te krijgen dat ik bij het eerste het beste motel zou stoppen (dat had ik ook al besloten). Toen deed hij ineens zijn achterbak open en zei dat ik mijn fiets erin moest doen. Mijn fiets met voor- en achtertassen even in de achterbank van een gewone personenauto? Zelf stak hij geen hand uit en ik heb het ook niet alleen geprobeerd, want dan zou ik zeker zijn auto beschadigd hebben. Toen verzon hij iets nieuws. Ik moest in de auto gaan zitten. Ik zag in een oogopslag dat de voorstoel vol met troep lag en wilde dus achterin gaan zitten. Nee, ik moest voorin komen zitten. Hij begon wat troep te verplaatsen, maar zag kennelijk ook in dat dat onbegonnen werk was dus toen mocht ik toch achterin gaan zitten. Hij kwam naast mij zitten en toen pas bleek wat de bedoeling was. Hij wees mij op zijn kaart via een achteraf route de weg naar het dichtsbijzijnde motel. Daarna mocht ik gaan. Ik ben ook inderdaad maar naar dat motel gegaan en had dus verder een dure, rustige, droge middag met veel tv. Daaronder natuurlijk uitgebreid naar het Weatherchannel gekeken. Gelukkig de volgende dag zou een normale wind worden van 5 tot 10 mph.
Dat viel de volgende dag wel even tegen. Vanaf 's morgens vroeg stond er een hele stevige wind. Eigenlijk had ik dat wel kunnen bedenken. De vorige dag had ik tussen de regendruppels al gezien dat er langs dit deel van de Interstate 10 gigantische hoeveelheden windmolens voor elektriciteitopwekking stonden. Tot dan toe had ik er slechts in Texas een paar gezien, maar hier stonden er honderden. Die stonden kennelijk niet voor niets juist hier. Ik denk dat het een stuk vallei was met extreem vaak en veel wind.
Maar goed het was niets vergeleken met de vorige dag en ik ben er dus wel doorgekomen, mede door een flink stuk langs de Interstate 10 te fietsen, hoewel dat eigenlijk verboden was.
Afbeelding


Gerd
Het programma laat o.a. ook zien hoe het kan dat je op kop fietsen ook voordeel kunt hebben van de wind, ik ben er wel benieuwd naar, ik heb een enorme hekel aan tegenwind en probeer altijd in het achterwiel van Wim te fietsen maar hij gaat zo snel.. :|

Ik ga in ieder geval kijken.

Ha Gerd, wat een verhaal! :D en ik neem het ter harte, wegblijven uit gebieden waar veel windmolens staan. :wink:
supermario schreef:wetenschappelijk programma op Nederland 2

Maar volgens stedenbouwfysicus Bert Blocken van de TU Eindhoven hebben renners die kopwerk doen juist voordeel bij wieltjesklevers. Hij deed onderzoek naar wind en paste de opgedane kennis toe in de wielersport. Dat heeft tot verrassende nieuwe inzichten geleid

Volgende week in de reeks verrassend nieuwe inzichten: als je aardappels 20 minuten in kokend water legt worden ze eetbaar :roll:
m-gineering schreef:
supermario schreef:wetenschappelijk programma op Nederland 2

Maar volgens stedenbouwfysicus Bert Blocken van de TU Eindhoven hebben renners die kopwerk doen juist voordeel bij wieltjesklevers. Hij deed onderzoek naar wind en paste de opgedane kennis toe in de wielersport. Dat heeft tot verrassende nieuwe inzichten geleid

Volgende week in de reeks verrassend nieuwe inzichten: als je aardappels 20 minuten in kokend water legt worden ze eetbaar :roll:
Je bedoelt minder nadeel in geval je geen wieltjeklever in je wiel hebt hangen.
hebben ze een mooie dag uitgezocht, het waait vandaag aardig ;-)
AB schreef:
m-gineering schreef: voordeel
minder nadeel
:roll:

Wielrenners weten dat al sinds het begin der tijden :roll:
GerdC schreef:Fietsen en wind. Dat roept herinneringen op, zoals waarschijnlijk bij de meeste wereld- en vakantiefietsers.
Jammer. Ik had gehoopt dat andere wereld- of vakantiefietsers mijn voorbeeld zouden volgen met leuke of spannende herinneringen over het thema: Fietsen en wind.
Wat mij betreft dragen dergelijke verhalen veel meer bij aan een leuk forum dan de betweters-discussies over bijv. fietshelmen.

Gerd
@GerdC
Jammer. Ik had gehoopt dat andere wereld- of vakantiefietsers mijn voorbeeld zouden volgen met leuke of spannende herinneringen over het thema: Fietsen en wind.
Wat mij betreft dragen dergelijke verhalen veel meer bij aan een leuk forum dan de betweters-discussies over bijv. fietshelmen.

Gerd
Je hebt helemaal gelijk Gerd,

Dit verhaal over [niet]fietsen in de wind schreef ik al eerder. Zonder de wind had de meeuw het niet overleefd. :wink:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=16257


Henk

kunst en fietswerk
@GerdC
Jammer. Ik had gehoopt dat andere wereld- of vakantiefietsers mijn voorbeeld zouden volgen met leuke of spannende herinneringen over het thema: Fietsen en wind.
Wat mij betreft dragen dergelijke verhalen veel meer bij aan een leuk forum dan de betweters-discussies over bijv. fietshelmen.

Gerd
Eensch...

Onze kinderen hadden het er van de week nog over: Afgelopen zomervakantie Denemarken was het erg slecht weer. Zo ook toen we de brug overgingen om Langeland te verlaten. Een striemende wind, die bovenop de brug nog in kracht leek toe te nemen, zorgde ervoor dat de regen aanvoelde als duizenden stekende spelden. Het deed echt zeer :shock:
Eén van de meest opvallende aspecten van deze erg leuke site is de enorme nadruk op materiaal. Het dogma regeert dat de fiets het belangrijkste stuk gereedschap is. Tot op zekere hoogte is de fiets zelf natuurlijk wel belangrijk, maar het gemak waarmee het belangrijkste stuk gereedschap over het hoofd wordt gezien is opvallend. Alsof er geen enkele rek in het lichaam zit.
Zolang fietsen een fysieke sport is, waar vakantiefietsen nota bene een verzwaarde variant van is, zou ik me niet alleen maar fixeren op materiele truucjes die het fietsen verlichten. Anders kun je maar beter een electrische fiets kopen. Er zit meer rek in je lichaam dan er hier aandacht voor is. Stoempen dus en zitvlees creeren :)
Twee jaar geleden is bij mijn zoon (toen 7) op school het werk van de ingenieur Cornelis Lely besproken en daarbij kwam natuurlijk de Flevopolder en de Afsluitdijk aan de orde. Als we langs een dijk of lange brug fietsten vroeg hij vaak of dit nu de afsluitdijk was: nee dus. Natuurlijk werd het door die vragen hoog tijd voor een paar dagen fietskamperen met de afsluitdijk op het programma. Hij zal de 30km afsluitdijk dankzij pal tegenwind (kracht 5) nooit meer vergeten! Andere dijkjes zal hij niet snel meer aanzien voor de afsluitdijk! Ondertussen was hij even goed zeer enthousiast toen we ergens halverwege bij het standbeeld van Lely kwamen, en ook de sluisen en kazematten hadden zijn interesse.
Net als bij bergop fietsen fietsen kun je bij fietsen met tegenwind prachtige beschouwingen houden. Waar AB bemerkt dat het naast een technische uitdaging ook een grote fysieke uitdaging is, wil ik het mentale aspect er aan toevoegen. Wind tegen is erg hinderlijk als je een doel en een snelheid voor ogen hebt. En die heb je al snel omdat je weet dat je met andere omstandigheden een bepaald doel en snelheid kan halen of omdat je een bepaalde plek moet zijn. Het tegen de wind in gaan wordt dan een gevecht. Elke windvlaag een monster die je moet doorklieven. Achteraf kun je in heroïsche woorden beschrijven wat je heb gedaan.

Een andere weg is de acceptatie. Bij een berg is dat makkelijk. Dat ding ligt er nou eenmaal en op een andere dag is de weg hetzelfde. Bij tegenwind is het lastiger. Ik moet er trucjes voor gebruiken. Het helpt enorm als ik mijn snelheid niet meer kan aflezen. En als ik het wil accepteren moet ik ook mijn doel uit mijn hoofd zetten. Op reis is dit het ideale moment om echt te gaan reizen! Je hebt je spullen bij je. Je hebt je eigen leven op elk moment onder controle, ook nu en hier op de fiets tegen de wind. Je laat het vechten achterwege en je kunt weer om je heen kijken. Vaak is de grap dat als je eenmaal je doel uit je hoofd heb gezet en je stopt met vechten, je dat doel ook nog haalt.

Wat er met je gebeurt als je wind mee of wind tegen hebt, heeft me geinsprireerd om mijn eigen adviesbureautje TegenWindMee te dopen. Op de kleine site van mijn bedrijfje staat ook een korte beschouwing over tegen wind en wind mee(link).
Yep gezien!

Conclusie: als er iemand achter je rijdt - helpt die je juist weer beter vooruit komen en bij een 'treintje' van ongeveer ze fietsers heeft de vijfde fietser het meeste profijt van het 'treintje'.


GerdC schreef: Jammer. Ik had gehoopt dat andere wereld- of vakantiefietsers mijn voorbeeld zouden volgen met leuke of spannende herinneringen over het thema: Fietsen en wind.
Wat mij betreft dragen dergelijke verhalen veel meer bij aan een leuk forum dan de betweters-discussies over bijv. fietshelmen. Gerd
Zo mee eens GerdC!!!! :wink:
Verhalen over wind? Zie mijn laatste video

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/37810952[/wfvimeo]
Zei zeiden er wel bij dat de effecten heel klein waren, zij het relevant genoeg om een fotofinish te winnen.
nvt
Supermario:
Letterlijk: " er zijn plekken in Nederland waar je zo maar van je fiets geblazen kan worden".

Vreemd genoeg is die kans in steden veel groter dan bijvoorbeeld hier in Zeeland. Hier waait het altijd en soms ook behoorlijk hard. Maar de wind komt uit een bepaalde richting. Daar kun je je op instellen.
In de steden zorgen onzorgvuldig (qua windrichting) geplaatste hoge gebouwen (zowel het gebouw zelf, als ten opzichte van elkaar) voor enorme windvlagen. Wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Jammer dat daar blijkbaar nooit over wordt nagedacht.
eenzame fietser schreef:Supermario:
Letterlijk: " er zijn plekken in Nederland waar je zo maar van je fiets geblazen kan worden".

Vreemd genoeg is die kans in steden veel groter dan bijvoorbeeld hier in Zeeland. Hier waait het altijd en soms ook behoorlijk hard. Maar de wind komt uit een bepaalde richting. Daar kun je je op instellen.
In de steden zorgen onzorgvuldig (qua windrichting) geplaatste hoge gebouwen (zowel het gebouw zelf, als ten opzichte van elkaar) voor enorme windvlagen. Wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Jammer dat daar blijkbaar nooit over wordt nagedacht.
Dit doet me opeens denken aan Nieuw-Zeeland. We waren op weg naar Mount Cook Village en het stormde enorm. Tegen natuurlijk. Op een gegeven moment kwamen we langs een zijdal en werden we alletwee tegelijkertijd omgeblazen. Pats, boem, auw.
GerdC schreef:
GerdC schreef:Fietsen en wind. Dat roept herinneringen op, zoals waarschijnlijk bij de meeste wereld- en vakantiefietsers.
Jammer. Ik had gehoopt dat andere wereld- of vakantiefietsers mijn voorbeeld zouden volgen met leuke of spannende herinneringen over het thema: Fietsen en wind.
Wat mij betreft dragen dergelijke verhalen veel meer bij aan een leuk forum dan de betweters-discussies over bijv. fietshelmen.

Gerd

Mijn tweede fietsvakantie "Langs oude wegen" heen tot de Loire, stukje Loire route en terug langs de Jacombs route....

Heen in de Ardennen, storm, dat de bomen op de stacaravans lagen op de tweede camping. Ongeruste SMS-jes van het thuisfront hoe het er mee stond... Mwhoa beetje wind tegen....

Er bleef een kille Zuidwester blazen 10 dagen lang, aan de Loire gekomen redelijk mooi weer om bij te komen, terug naar Nederland.... weer 10 dagen wind tegen vanuit het Noordwesten

Sindsdien ga ik er maar vanuit dat als ik ga fietsen dat ik wind tegen zal hebben, dan valt het mee als het anders is :)


Andere historisch momentje met wind was op de WF buitenlandtocht 2007 Engeland, op de terugweg waaiden sommige letterlijk omver in de Pennines. Via een zijvallei konden we de storm ontvluchten. We waren nog maar met een paar fietsers over de rest zat al eerder in de trein.