Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor goede ademende softshell voor lente en herfst nl - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips voor goede ademende softshell voor lente en herfst nl

Ha Jurjan,

Nee, patronen heb ik meestal niet. Meestal kijk ik goed af bij dingen die lijken op wat ik wil hebben of kopieer ik een bestaand artikel (zoals dat zitje). Voor die slaapzak heb ik veel op internet gesurfd, in Amerika zijn er meer dhz-ers. Ik kan je wel wat links doorsturen. En ook daarvoor geldt: goed kijken naar al bestaande producten.

De koppelbandjes heb ik zelfgemaakt, omdat dat wat je kunt kopen allemaal 'instelbaar' is, zodat het voor zoveel mogelijk mensen bruikbaar is. Ik heb maar twee matjes, dus naai twee lichtgewicht bandjes aan elkaar, met een stukje elastiek ertussen om de boel op zijn plek te houden en heb hetzelfde idee, maar dat zonder poespas.

En zo knutsel ik verder. Als je naar de uren kijkt, levert het niks op :) Die ligfietstas heeft me twee weken gekost en het tweede paar heb ik toch maar in de winkel gekocht. Niet omdat ik aan mijn ontwerp twijfelde, maar wel aan het materiaal dat ik kon krijgen (ik kende Extrem-textiel nog niet). Dus je moet het knutselen als hoofduitgangspunt nemen.

Ik pas trouwens ALLES zo'n beetje aan wat ik koop :) Ik pas namelijk nooit in de standaard-kledingsmaten (te brede heupen of te smalle taille, het is maar hoe je het bekijkt), dus ik naai overal extra naadjes in. Kleine moeite en een groot plezier.

Deze week hebben ze trouwens naaimachines bij de Aldi voor E100,- Ik heb er eentje meegenomen en hij doet het vrij aardig op het eerste gezicht. Misschien een mooi instapmodel voor jou? Naaien is niet zo moeilijk, met een beetje uitleg en oefenen kom je een heel eind zolang je geen baljurken wilt maken ;) Ik heb in ieder geval heel wat geld uitgespaard mbv mijn machientje.

Groetjes, Paulien
Paulien,
mijn vriendin heeft al een naaimachine, dus die zou best gebruikt kunnen worden.

Het is waarschijnlijk meer een idee van ik heb er geen verstand van, dus laat ik er maar niet aan beginnen.

Maar misschien moet ik maar eens op naaicursus bij m'n vriendin?

linkjes zijn altijd welkom, hoe meer ideeen hoe beter.

groetjes
Jurjan
Een naaicursus is stap 1 en een vriendin met ervaring is super handig :)!
Mijn broer heeft zichzelf laatst ook leren naaien en fabriekt hele aardige dingen nu.

Hier een paar van mijn favo links:
summerquilt De summer quilt komt van deze website.
nog een quilt
thru-hiker.com
backpacking light
ray jardine

Veel plezier ermee! Paulien
Ik heb meerdere softshells. Vesten en jassen. Van lid tot northface. Vind ze ideaal voor woon werk. maar op vakantie heb ik enkel een dun softshell Vest van wolfskin mee. (Rest is me te zwaar voor hun beperkte functionaliteit. ) Deze draag ik bijna continue behalve op warme dagen. Voor een woonwerk jas zou ik geen 80+ euro uitgeven. C&a, lidl en decathlon hebben genoeg keus onder 30 euro dat perfect voldoet.
Ik ben ook diy fan. Maar helaas pakt dat meestal duurder uit. Deze zomer op pad met zelf gemaakte isolatie jas en tent! Ultra ultralight. Verder al vele rug/schouder tassen op mijn lijstje staan.
Hoi Kunie,

ik ben heel benieuwd naar je tent!
Wat heb je gemaakt? Misschien heb je er wel een foto van.
Groetjes, Paulien
Na een aantal weken me te hebben georienteerd, heb ik inmiddels op basis van jullie antwoorden een aankoop gedaan.

Het is gezien de topictitel verrassend genoeg geen softshell geworden, maar op aanraden van Renaat en Ineke een ademende (regen)jas, die voldoet aan de lange mouweneis van Bazooka Joe en de capuchon eis van Fietsert.
Deze (naar ik vermoed zomerbergsport of regen)jas heb ik voor een erg klein prijsje gevonden op marktplaats, en in de praktijk blijkt de combinatie van een waterdichte ademende jas (eVent) en het laagjessysteem van Ineke (shirt/fleece eronder afhankelijk van het weer) prima te werken voor woon-werkverkeer :) Verder weegt de jas, alhoewel hij robuust oogt en veel zakken heeft, maar 500 gram, waarmee ik op vakantie zeker een halve kilo aan bagagegewicht bespaar doordat ik dan geen jas + zware regenjas hoef mee te nemen.

Dit verleidt natuurlijk wel weer tot opvulling van het bespaarde gewicht, zeker omdat de jas veel goedkoper is geworden dan ik vooraf dacht en er dus nog budget "over" is.
Ik heb van jullie geleerd dat een softshell van 30-70 euro wel moet lukken, dus mogelijk dat ik er op termijn nog een softshell bij ga kopen, omdat deze mij prettig lijkt bij fietsen in droger weer, en mogelijk ook een fijne kledinglaag is bij het wandelen (dan heb ik het minder warm dan bij fietsen) en voor 's ochtends/'s avonds bij de tent.
Jullie hebben me de benodigde bagage gegeven om daarin in de toekomst mijn weg te vinden:
- een nieuwe te kopen bij de veelvuldig aangeraden decathlon (Bazooka Joe, EnriceV, Kunie) als ik daar een keer in de buurt kom
- een 2e hands merksoftshell te kopen zoals de Vaude Kuro (Fietsert), Mammut Hoody (Paulien), Jack Wolfskin (Kunie) of andere aangeraden softshells op de hiking site link van 55er
- een gok te wagen voor een goedkopere softshell uit een internetshop aangeraden door audrey en m_nu
- mijn koudwatervrees te overwinnen en mijn eigen softshell in elkaar te gaan naaien naar het voorbeeld van Janneke.
Gezien mijn ervaring met de goedkope 2e hands jas is het lonend om mijn tijd te nemen om me verder te orienteren, dus ik weet nog niet welke optie het in de toekomst gaat worden, maar weet wel dat ik deze opties zelf nooit had kunnen verzinnen. Nogmaals dank voor het delen van jullie kennis!

judith
En welk merk type jas heb je nu gekocht? of lees ik daar overheen?
Ik heb een merk Vaude, type onbekend jas gekocht (dat heb je op marktplaats). Het ademt door gebruik van het materiaal Event. Dit kende ik verder niet, maar in de praktijk tot nu toe (30-60 minuten fietsen) voelt het comfortabel aan en heb ik geen last van zweten en plakken zoals ik had bij eerdere "plastic jassen". Als je dus zelf een soortgelijke waterdichte en ademende jas zoekt, is het wat mij betreft een aanrader te kijken naar een jas met dit materiaal. Mijn jas heeft veel tierelantijnen, dus ik vermoed dat van een andere fabrikant of type nog lichtere jassen met Event zijn te vinden indien gewenst.
Ik heb zelf nog geen jas met Event, maar als ik nu een nieuwe regenjas zou kopen, dan zou ik wel op zoek gaan naar een jas met dit materiaal. Het zou immers nog beter ademend zijn dan Goretex en dus beter geschikt om met te fietsen.

Renaat
fietsert schreef:Ik rijd sinds en jaar met dit jack, naar werk en op kampeertochten:
en ik zag toevallig dit weekend een aanbieding, ik heb eerst zeker 50 euro meer betaald:
http://www.bike-components.de/products/ ... 1-12-.html
Ik draag het tot -15 gevoelstemperatuur, maar vooral door meer lagen kleding er onder te dragen. Als je op warme lentedagen gewoon een t shirt eronder draagt blijft het ook dan comfortabel, en met een bui of 's avonds voor de tent wil je wat comfort warmte, je zou je fleece trui dan thuis kunnen laten. Het zit mij niet superstrak, maar flappert ook niet, en heeft dus voldoende ruimte voor extra lagen kleding er onder. Verder is het een echt fietsjack, goed winddicht, goed waterdicht, langer ugpand, fijn ademend/ventiltieopeninen rond okselstreek, mooi afgewerkt. Minpunt kan zijn dat mensen een capuchon missen. alle pluspunten van softshehhll, ideaal.
Ben inmiddels een winter of wat verder niet zo te spreken over de kwaliteit van de ritsen van dit Vaude softshell jack. Er is er al een stuk en de rest gaat al stug tot zeer stug. Ik verder kocht een redelijk alternatief voor erbij (droogt soms niet in een nacht bij veel regen) maar veel voordeliger op engelbertstrauss.com .
Ik heb een vaude skyfly met ceplex pro membraan (oid), ding weegt niks en ademt erg goed; stukken beter dan het hyvent membraan van mijn gewone waterdichte jas, van ritsproblemen nog geen last gehad. Voor de lente en herfst is een (warme) thermo, een dunne fleece of (beter) donsvest, een fietsshirtje en een dergelijke regenjas voldoende!