Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wiel scheef - Forum Wereldfietser

wiel scheef

Vandaag heb ik mijn santos travelmaster 2.6 maar eens een servicebeurt gegeven (hij/zij is pas half jaartje oud). Het was dan ook de eerste keer dat ik het voorwiel uit de fiets heb gehaald (gelukkig nog geen lekke banden!). Bij het terugplaatsen viel het me op dat het wiel scheef stond (aanlopen tegen het remblokje, waar dit voorheen niet het geval was). Met de quick-release open staat het wiel goed, bij het dichtduwen trekt het wiel scheef. Alleen door het wiel de goede kant op te duwen en dan de quick-release te sluiten krijg ik hem ik het midden.
Maarja...ik vind dat het gewoon perfect in het midden hoort te staan zonder fratsen uit te halen...

Heb hetzelfde gehad bij mijn racefiets (colnago, ook geen rommel lijkt me), heb toen alle verf weggeschuurd van de vorkpootjes en toen was het probleem verholpen. Is dit een herkenbaar probleem bij santos fietsen? Opnieuw het schuurpapiertje pakken dan maar?

BEdankt alvast!

Ps: het openen van een KMC X9 missing link valt ook niet mee trouwens...zijn daar nog handigheidjes voor? of maar een platbektangetje meenemen op reis?
Geen ervaring met santos, maar bij mijn racefiets en mijn koga moet ik altijd even het wiel met de hand recht zetten en dan de sluiter, sluiten.
maybe this does the trick.....
bedankt voor de tip, maar maakt helaas geen verschil :(
Matthijs1 schreef:Vandaag heb ik mijn santos travelmaster 2.6 maar eens een servicebeurt gegeven (hij/zij is pas half jaartje oud). Het was dan ook de eerste keer dat ik het voorwiel uit de fiets heb gehaald (gelukkig nog geen lekke banden!). Bij het terugplaatsen viel het me op dat het wiel scheef stond (aanlopen tegen het remblokje, waar dit voorheen niet het geval was). Met de quick-release open staat het wiel goed, bij het dichtduwen trekt het wiel scheef. Alleen door het wiel de goede kant op te duwen en dan de quick-release te sluiten krijg ik hem ik het midden.
Maarja...ik vind dat het gewoon perfect in het midden hoort te staan zonder fratsen uit te halen...

Heb hetzelfde gehad bij mijn racefiets (colnago, ook geen rommel lijkt me), heb toen alle verf weggeschuurd van de vorkpootjes en toen was het probleem verholpen. Is dit een herkenbaar probleem bij santos fietsen? Opnieuw het schuurpapiertje pakken dan maar?

BEdankt alvast!

plat gezegd je hebt geen flauw idee wat er krom is (of niet), dus wil je in het wilde weg wat aan je frame gaan zitten verklooien.


is je wiel symmetrisch? dan mag het niet uitmaken als je het wiel achterste voren zet

Hoe weet je zo zeker dat de remmen op het frame gecentreerd staan? Negeer de rem en controleer met een lange lineaal de uitlijning van het voorwiel to de buitenbalhoofdbuis. Als dat een misstand oplevert kun je over de voorvork na gaan denken
Ps: het openen van een KMC X9 missing link valt ook niet mee trouwens...zijn daar nog handigheidjes voor? of maar een platbektangetje meenemen op reis?
kettinglink schoonmaken, schakel platknijpen en dan pas schuiven
Zoals de fiets is geleverd stond het wiel (op het oog) recht in de tubus voordrager, liep het wiel recht onder het spatbord door en liepen de remmen niet aan, perfect dus.
Fiets maar eens poetsen dus wiel eruit en erin (na 12 jaar wielrennen lukt me dat nog net, plat gezegd ben ik niet helemaal achtelijk :wink: ) met als gevolg dat het wiel op het oog al duidelijk scheef staat onder het spatbord / voordrager en de rem loopt ineens aan. Wiel omdraaien maakte trouwens geen verschil. Had ook de afstand opgemeten van velg tot buitenkant vorkbuis, dit scheelt 2 mm na dichtdrukken quick-release. Heb wel het idee dat het verschil horizontaal groter is dan verticaal.

Rem: bij mijn racefiets kijk ik daar nooit naar want die kun je tijdens het poetsen per ongeluk wat verschuiven maar magura's niet toch? Ik heb de stelschroef bij de remhendel niet aangeraakt.

Bedankt.
Zet je wiel los in de voorvork. Laat iemand even stevig op het stuur drukken jij draait de snelspanner aan dan moet je wiel recht in de vork staan.
Matthijs1 schreef:Zoals de fiets is geleverd stond het wiel (op het oog) recht in de tubus voordrager, liep het wiel recht onder het spatbord door en liepen de remmen niet aan, perfect dus.
"Zo op het oog" klinkt niet erg overtuigend.
Matthijs1 schreef:Fiets maar eens poetsen dus wiel eruit en erin met als gevolg dat het wiel op het oog al duidelijk scheef staat
Een van de vragen is dus of het wiel al niet helemaal in de patjes gedrukt stond toen je nog tevreden rondfietste.
Had je het er nog nooit uitgehad?
Van een afwijking van 2 mm zul je imho niet veel merken.
Wat er aan de hand is zul je toch zelf moeten ontdekken.
1. Wiel scheef: heb je uitgesloten door het wiel om te draaien.
2. Rem verkeerd afgesteld: heb je kennelijk uitgesloten door niet op de rfemblokjes te letten maar door de afstand vorkpoot-velg te meten.
3. Iets verbogen aan de vork of de vork was al bij voorbaat niet recht: daar zullen we denk ik niet achter komen.
Zoals marten al zegt kun je wel gaan buigen en vijlen, maar het wiel iets met beleid in de vork zetten of de rem bijstellen is het minst destructief. Daarna komt het vijlen van overbodige lak uit de patjes.
Leon
Leon schreef: Zo op het oog klinkt niet erg overtuigend.
Een van de vragen is dus of het wiel al niet helemaal in de patjes gedrukt stond toen je nog tevreden rondfietste.
Misschien moet ik het zo zeggen: het staat nu zo scheef (de gemeten 2 mm is in het verticale vlak, horizontaal is het een stuk duidelijker) dat ik zelfs met het blote oog zie dat het wiel nu heel anders staat. (het was idd de eerse keer dat ik het wiel eruit haalde, was namelijk nog nooit nodig geweest).
Je tweede punt is ook mijn conclusie, ik denk ook dat het wiel nooit helemaal in de patjes heeft gestaan. Dus ja misschien maar gewoon terug vastzetten zoals het stond met iets meer moeite en tevreden verder fietsen :) , is in ieder geval de minst destructieve optie!
Wat bedoel je met "het staat scheef in het verticale vlak"? Een wiel is rond, dus als je het draait staat het scheef maar dat zie je niet. Bedoel je dat het niet meer rond is? Als het draait wiebelt het dan?

Ik vermoed dat het wiel nog nooit in de lak in de patjes is gezakt. Dan moet je er zoals eerder gezegd eens kracht op zetten, dus quasi zonder snelspanner fietsen (MAAR NIET HEUS!) en dan je remblokjes afstellen.
Leon
Lijkt mij gezien alle onduidelijkheid ook het verstandigst om je remblokken opnieuw uit te lijnen en te gaan fietsen! Zolang het wiel recht is, voorvork recht is en het geheel recht is uitgelijnd ten opzichte van het frame en niet ten opzichte van al datgeen er aan hangt zou ik me nergens druk over maken.
Leon schreef:Wat bedoel je met "het staat scheef in het verticale vlak"? Een wiel is rond, dus als je het draait staat het scheef maar dat zie je niet. Bedoel je dat het niet meer rond is? Als het draait wiebelt het dan?
Vergeet de vlakken even, is idd alleen maar verwarrend 8)
Ik bedoel ermee dat het voorwiel dan naar een kant staat (bij mij naar links), met het stuur recht fiets ik dan naar links (zo erg is het ook weer niet hoor).
Het gaat toch om een nieuwe fiets? Waarom ga je niet terug naar de leverancier?

Ronald van der Perk
Matthijs1 schreef:
Leon schreef:Wat bedoel je met "het staat scheef in het verticale vlak"? Een wiel is rond, dus als je het draait staat het scheef maar dat zie je niet. Bedoel je dat het niet meer rond is? Als het draait wiebelt het dan?
Vergeet de vlakken even, is idd alleen maar verwarrend 8)
Ik bedoel ermee dat het voorwiel dan naar een kant staat (bij mij naar links), met het stuur recht fiets ik dan naar links (zo erg is het ook weer niet hoor).
Dat klinkt voor mij als: m'n stuur staat niet recht tov de vork en 't wiel, dat je vanzelf de bocht om gaat terwijl je je stuur recht houdt.
Te verhelpen door je stuur recht op de stuurpen te zetten.
Hoe dat te doen is afhankelijk van wat voor stuurpen je hebt, een ahead systeem of anders.
Hier staat een ahead systeem uitgelegd:
http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm

succes,
Pics!!11oneonelven
na een hele dag passen en meten de volgende conclusie getrokken: het wiel heeft er nooit helemaal goed ingestaan, ik voelde het wiel ook in het nokje van de vork vallen bij het voor de eerste maal openen van de quick-release. Ik denk dat de lak in een van de vorkpootjes wat minder gesleten is omdat daar nooit de volle druk van de voorvork in heeft gestaan. Het staat nu nog steeds 2 mm scheef, zal me er verder niet te druk om maken. Met een beetje geluk slijt het vanzelf goed (zonder schuurpapier :wink: )

Bedankt voor alle reacties/tips!


@Marten: schakel even indrukken voor het schuiven is inderdaad de truc om de kmc ketting zonder gedoe te openen, thanks!