Patria Dublin schreef:Helpt een helm nu of niet?
Ja of Nee, moet het verplicht worden?
Onderzoek versus case studies
Fietsen is een gevaarlijke bezigheid of geen gevaarlijke bezigheid?
Een brommerhelm is vergelijkbaar met een fietshelm, of niet?
Sakkerloot, had ik me zo voorgenomen om niet te reageren. Ik kan het echter toch niet laten. Voor zover ik weet zijn de antwoorden op deze vragen. Probleem is dat er geen eenduidige antwoorden zijn. De waarheid is schimmig en ligt ergens in het midden. Aangezien iedereen dus wel een beetje (on)gelijk heeft, zijn deze discussie soms wat heftig.
1. In bepaalde situaties kan een helm ernstiger kwetsuren voorkomen. Met name redelijk statische botsingen (recht-toe, recht-aan zeg maar) bij lagere snelheden. In andere situaties helpt een helm niet veel, of kan het zelfs de problemen verergeren (bij hogere snelheden en 'actieve' botsingen waarbij het lichaam veel draait - de helm kan dan ergens tegen aan komen en net even wat meer frictie bezorgen, waardoor de lichaamsschade toe neemt). Tevens maakt de helm maakt je hoofd hoger, dus meer kans om ergens tegenaan te botsen. Het ligt er dus maar net aan wat voor een val je maakt.
Voor kinderen schijnt een helm wel nuttig te kunnen zijn, omdat die met name volgens het eerste type vallen.
2. Ik zou zelf zeggen van niet. Behalve de passieve veiligheid is er ook actieve veiligheid. Zoals al eerder gezegd nemen mensen meer risico wanneer ze een helm dragen. Ook is er recentelijk een onderzoek gedaan wat vond dat auto's dichter langs fietsers met helm rijden dan zonder helm. Ten slotte; volgens mij is het grootse gevaar voor fietsers onoplettendheid/onbekendheid bij andere bestuurders. Was het niet zo dat dehelmplicht in Australie/Nieuw Zeeland (?) zorgde voor een afname van het aantal fietsers? Mijn logica zegt dat ls het aantal fietsers afneemt, zal de onbekendheid/onoplettendheid van automobilisiten zal toenemen en daarmee dus ook de onveiligheid.
Zelf draag ik overigens wel een helm (ik woon in het Engelse lake District, waar dit ook gebruikelijker is). Het geeft me een veiliger gevoel en ik vermoed dat hij helpt bij het type botsingen wat ik verwacht (op een linksafslaande auto knallen die niet naar fietsers uitkeek en gewoon hard vallen omdat het wegdek pet is).
3. Probleem met case studies is het oude opa verhaal. Er zijn zat verhalen van mensen die (vaak terecht) zielsgelukkig zijn dat ze een helm droegen. Echter er zijn ook zat mensen die zeggen gewoon veel 'geluk' te hebben gehad na een val zonder helm (ik ken volgens mij niemand die nog nooit in zijn leven van een fiets gevallen is - ik in ieder geval regelmatig).
Onderzoek is meestal wat robuuster. Echter in de huidige neoliberale samenleving wordt het helaas steeds gebruikelijker dat 'de betaler (tot zekere hoogte) bepaalt' wat de resultaten worden. Als onderzoeker is het ongelooflijk gemakkelijk om je onderzoek zo in te richten dat je de 'juiste' antwoorden krijgt (is zelfs gemakkelijker bij kwantitatief onderzoek, omdat dat altijd zo 'wetenschappelijk' er uit ziet - bij degelijk kwalitatief onderzoek moet je tenminste nog je methodiek en persoonlijk standpunt verantwoorden). Ethische onderzoekers doen laten zich natuurlijk niet voor het karretje van de opdrachtgever spannen. Maar goed, hoe weet je als leek welke bureaus/universiteiten betrouwbaar zijn...
4. Het gevaar van fietsen zit hem met name in de plaats en manier waarop je het doet. Als je altijd op de fietspaden in Nederland fietst, dan is het niet extreem gevaarlijk. Dit wordt anders als je op grotere wegen en in andere landen fietst (het is hier in Engeland voor mijn gevoel (ik ken geen onderzoek) een stuk gevaarlijker. Automobilisiten fietsen niet en houden geen rekening met ze, er zijn geen (of vaak debiele) fietspaden en de gaten in de weg zijn niet te tellen (20 cm diep - 50 cm doorsnede in een afdalen
.
Maar goed, elke activiteit is een risico. Volgens mij (wederom geen onderzoek bij de hand, maar dit zal er vast wel zijn. Dus als iemand het wil opzoeken, graag) is fietsen nog altijd veiliger dan autorijden en dat doet iedereen ook.
5. Weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zou zeggen dat een brommerhelm steviger is, maar hoe of wat - geen idee.