Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen (en vallen) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Remmen (en vallen)

Ik rem in een verhouding 60/40. 60 voor en 40 achter waarbij ik de remdruk opbouw en dus niet in een klap loslaat.
Uiteraard moet je wel voldoende afstand houden en niet alleen naar het achterwiel van je voorganger kijken maar naar de weg. Als het goed is heb je dan genoeg tijd om te reageren.
Nog iemand die moet leren remmen!

_________________
/Marten


Kun je niet een keer een cursus "remmen' organiseren Marten? :wink:


Henk

kunst en fietswerk
Allemaal dank voor de veelheid aan reacties. Leuk om te zien dat de meningen over verhouding voor- en achterrem verdeeld zijn... ;-)

Ik was inderdaad achter mijn vrouw omdat we een weg gingen oversteken, remmen leek mij in eerste instantie niet nodig, haar wel, ik lette niet voldoende op, schrok,. remde, week uit, en haalde haar in via een mooie salto. ;-)
Nee, geen helm op. De schade valt mee, wat stijve arm nog, en de fiets is gelukkig nog heel. Vandaag de boodschappen weer per fiets gedaan, en inderdaad maar even wat gaan oefenen en gewoon veel doen: zorgen voor een anticiperende rijstijl, dan hoef je niet te remmen. ;-)
henkfietst52 schreef:
Nog iemand die moet leren remmen!
_________________
/Marten
Kun je niet een keer een cursus "remmen' organiseren Marten? :wink:
Henk
kunst en fietswerk
Tijdens een weekend hier in de buurt wil ik wel een workshop fiets-abs-en in een onverharde afdaling geven.
Maar ik twijfel daar meteen weer aan gezien de handtekening die iedereen zal moeten zetten onder de vrijwaring en de tijd die toch nodig is om naar een dokter te gaan met en paar leerlingen :wink: .
Leon
@marten dus...... :wink: nooit te oud om te leren..dat spreekt voor zich 8) maar tot op heden heb ik me aardig gered, 30 jaar wedstrijden rond de kerk in pelotonnetjes van 100-150 man, met gem. boven de 45km/u, wat afdalingetjes gedaan, galibier, alp, glandon, telegraphe en nog zooi in italie tijdens gran fondo's (snelheden liggen dan toch ook boven de 44 ook met carbon wielen), atb ervaring, ook nog wat gefietst met bepakking.. Mag geloof ik wel blij zijn dat ik uberhaupt nog op de fiets durf te zitten..

Gelukkig in K-W niet zo ver van Grunn dus denk dat ik maar eens langskom voor die cursus :lol:
Tja, dat rem probleem bestaat niet op een ligfiets; voor en achter kan je maximaal remmen zonder over de kop te gaan. Voor heb ik een Magura BIG schijfrem (voor quads) achetr Magura HS33 met zwarte blokken.
Bij mijn gewone fiets stel ik de magura's voor iets minder sterk af als achter. bevalt me goed en oh ja er zitten zwarte blokken in.

Met vriendelijke groet
Erik Heijn
Na ooit eens over het stuur te zijn gevlogen bij een noodstop ook maar eens gaan lezen hoe dat nou eigenlijk écht moet, remmen op een fiets, rem ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend met de voorrem. De achterrem is voor afdalingen, om afwisselend voor en achter te kunnen remmen zodat de velgen niet te heet worden.

Over gebruiken van voor- of achterrem op een fiets bestaan heel veel misverstanden, ontstaan door het volgen van "gezond" verstand dat, zoals zo vaak, bij nader inzien helemaal niet zo gezond blijkt te zijn. Gelukkig zijn deze misverstanden bij een klein beetje nadenken snel de wereld uit te helpen.

Inderdaad is de eerste stap het aanleren van goeie remtechniek en het afleren van de reflex om bij een noodstop meteen maar de rem(men) maximaal in te knijpen. Helaas ontbeert een fiets het ABS dat tegenwoordig de meeste auto's in bedwang houdt bij een noodstop, maar als generaties coureurs (op auto of fiets is om het even) hebben kunnen aanleren om zonder zulke technische snufjes flink in de ankers te gaan zonder blokkerende wielen, kunnen we dat allemaal.

Voorrem rechts of links is een discussie waarin ik me niet meng. Mag iedereen natuurlijk lekker zelf weten en is mijns inziens net zo persoonlijk als de kleur van de kleding. Mijn voorrem zit links, en dat bevalt me prima om de simpele reden dat daarmee elke hand zijn taak heeft: links is remmen en rechts is (STI) schakelen.

Als laatste is er het puntje van dicht op elkaar fietsen: net als alle andere zaken is het een kwestie van afwegen. Er zijn voordelen aan het treintje rijden in elkaars wiel, maar er kleven ook risico's aan. Profs nemen dat risico (en vele andere) voor lief omwille van de hoogst mogelijke snelheid; wij gewone stervelingen moeten ons afvragen of het het wel waard is.

Goed in een wiel hangen is nog een hele kunst, en die beheerst lang niet iedereen. Ik houd er in ieder geval niet van, domweg omdat ik het niet vertrouw. Ik heb al té vaak meegemaakt dat er door de meest sukkelige oorzaken bij het rijden in groepen botsingen ontstaan, zoals bijvoorbeeld onuitgesproken onenigheid over het al dan niet gehoorzamen van (rode) stoplichten bij verkeersvrije kruisingen. En om de één of andere reden blijken dan onveranderlijk de "doorrijders" massaal achter de "stoppers" te zitten in zo'n groep.

Bij fietsen probeer ik dezelfde vuistregel aan te houden als bij skiën: ik wil het punt kunnen zien waar ik kan stilstaan.

.tsooJ
Het is ook erg belangrijk om te weten op welke ondergrond je rijdt. Het lijkt mij helder dat je op droog asfalt de greep harder kan inknijpen dan op asfalt met grind of op een onverhard wegdek....
Bij een noodstop nooit remmen en sturen tegelijk. Remmen-Uitwijken-Remmen. En als er plaatselijk zand of grind ligt even de rem los en daarna weer inknijpen.
Alleen uitwijken kan natuurlijk ook.
In ieder geval anticiperen op de situatie en oefenen, zeker als je een nieuwe fiets hebt.

Op de motor lukt het mij wel om op droog asfalt het voorwiel geblokkeerd te krijgen. Op de fiets is dat nog niet gelukt :D. Waarschijnlijk komt bij een fiets door het geringe gewicht de achterkant eerder omhoog.

Bij een motor is de remkracht 70% voor en 30% achter. Ik denk dat dat op een fiets ook van toepassing is...
Hey Polling,
Ook ik moest erg wennen aan mijn magura's. Gelukkig had de fietsenmaker me al gewaarschuwd en zaten de remmen ook nog eens omgekeerd tov van mijn vorige fiets, dus voor mij geen salto's, maar wel flink gummen (achterwiel slip) de eerste paar weken.
Tegenwoordig heb ik mezelf de gewoonte aangeleerd om alleen met wijs- en middelvinger te remmen waardoor ik wat minder bruuks rem. Ook zitten de hendels nu weer op de voor mij comfortabele lokatie van links-voor en rechts-achter.

Ik hoop dat je snel zult wennen aan je nieuwe (en veel betere) remmen, ik zelf zou nu niet meer zonder willen.
Wat dat achter elkaar fietsen betreft:
Die regeltjes uit het theorieexamen van het rijbewijs zijn ook nog steeds van toepassing op de fiets... :lol:
De REACTIEAFSTAND is de afstand die wordt afgelegd tussen het zien van het gevaar en het ogenblik dat het rempedaal wordt ingedrukt.

De REMWEG is de afstand die wordt afgelegd vanaf het ogenblik dat het rempedaal wordt ingedrukt tot stilstand.
En als die remweg korter is dan je reactieafstand dan kan je het schudden, Magura-blingbling of niet, kunnen remmen of niet... Afstand houden dus! :wink:


Greetz,
Bram
hwhaan schreef:Gelukkig had de fietsenmaker me al gewaarschuwd en zaten de remmen ook nog eens omgekeerd tov van mijn vorige fiets, dus voor mij geen salto's, maar wel flink gummen (achterwiel slip) de eerste paar weken.
Het scheelde hem het werk van het verwisselen 8)
erikheijn schreef:Tja, dat rem probleem bestaat niet op een ligfiets.
Ik moet de eerste ligfiets in een onverharde afdaling hier in de buurt anders nog zien.
Leon
Bij een noodstop altijd je voor- én achterrem gebruiken heb ik geleerd. In de verhouding van ongeveer 70 - 30. De achterrem zorgt ervoor dat je in het "spoor" blijft. Leer je ook bij de motorfiets. Alleen ligt de verhouding daar iets anders. Gewoon een paar keer oefenen en je hebt het onder de knie. Zeker als je een fiets met een ander soort remmen voor het eerst berijdt: altijd eerst even oefenen.
Heb Henk Lubberding ooit eens horen zeggen dat je moet doortrappen tijdens het remmen..... dan sta je sneller stil. De theorie er achter is me wat ontgaan, maar in de praktijk (afdaling) werkt het lang niet slecht. Een noodstop lijkt me voornamelijk een reflex. Meeste reflex heb ik in rechts=achterrem, links=voorrem
Die truc van Lubberding is om op een nat wegdek tijdens het remmen in de afdaling te voorkomen dat je achterwiel slipt en wegglijdt.
Pedalero schreef:Die truc van Lubberding is om op een nat wegdek tijdens het remmen in de afdaling te voorkomen dat je achterwiel slipt en wegglijdt.
Maar slip je dan weg op het moment dat je je benen stil houdt en zodanig remt dat je achterwiel niet blokkeert? Juist bij blokkerend achterwiel slip je weg zou ik zeggen. Dus wat dat met doortrappen te maken heeft ontgaat me dan weer. Ik heb wel bij doortrappen het idee dat je lichaamsgewicht gelijkmatiger verdeelt blijft, omdat je druk op de pedalen houdt, maar of dat iets met lubberdings techniek te maken heeft? Of is het in feite een soort ABS?
henkfietst52 schreef:
Kun je niet een keer een cursus "remmen' organiseren Marten? :wink:


Henk
Hier een schriftelijke cursus remmen :wink: : http://sheldonbrown.com/brakturn.html
{doortrappen tijdens remmen}
Er zit wel wat in. Als je achterwiel blokkeert tijdens doortrappen dan merk je dat meteen aan je benen, eerder nog dan dat je merkt dat je slipt. De massa van je draaiende benen heeft ook zeker een abs-achtig effect.
Zeker in situaties met haast - wielrenner - is het een mooie techniek om het zeker te merken wanneer je slipt. Uiteraard moet je het niet in scherpe bochten doen, maar het komt mooi uit dat je in scherpe bochten zowel remmen als doortrappen meestal moet laten voor wat het is.
In een mooie afdaling, droog wegdek en geen snelheidsconcurrentie lijkt het me wat overdreven.
Leon
AB schreef:Maar slip je dan weg op het moment dat je je benen stil houdt en zodanig remt dat je achterwiel niet blokkeert? Juist bij blokkerend achterwiel slip je weg zou ik zeggen. Dus wat dat met doortrappen te maken heeft ontgaat me dan weer. Ik heb wel bij doortrappen het idee dat je lichaamsgewicht gelijkmatiger verdeelt blijft, omdat je druk op de pedalen houdt, maar of dat iets met lubberdings techniek te maken heeft? Of is het in feite een soort ABS?
Door te blijven trappen, kan je achterwiel niet blokkeren: het kan enkel blokkeren als jij stopt met trappen. Bijkomend voordeel is dat je gelijktijdig kan blijven terugschakelen met een derailleur.

Sheldon brown beweert dat je geen achterrem nodig hebt, dat vind ik persoonlijk niet waar: in normale omstandigheden en in bochten kan je het evenwicht van je fiets veranderen door de remverdeling te wisselen. Op onverhard kan een makkelijk te blokkeren achterwiel dan weer handig zijn.