Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 - Forum Wereldfietser

Alfine 11

Wie heeft er praktijk ervaring met de alfine 11 naaf, voor het ww-verkeer.
Fiets zelf ongeveer 7000 kilometer per jaar.
Ben benieuwd of de alfine 11 goed genoeg is.
Marco de Wit info@bike4travel.nl heeft op zijn woonwerkfiets dat systeem gemonteerd om het uit te testen.

Ronald van der Perk
over jaar weet ik het ik fiets ook voor woonwerk 7000 km en ik heb net een fiets besteld met alfine 11 naaf mij fietenmaker had er al paar lopen met zulke naven die waren te vreede
maar het blijf een verkoop praatje Hihih
met spanning hou het onder werp in te gaten misssien heb ik wel mis koop
gr kaasmuis
http://www.bike4travel.nl/article_info. ... cles_id=14
de link naar BIKE4travel over de naaf

groetjes
Voor Nederlandse omstandigheden snap ik dit ding niet: hij heeft te weinig lichte versnellingen voor vakantiegebruik, maar onnodig veel voor de polder. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat hij wat degelijker is dan al die 7/8 speed dingen. In de stad rij ik eigenlijk steeds in dezelfde versnelling, dus een singlespeed is ook een oplossing.
Wim
Wim schreef:Voor Nederlandse omstandigheden snap ik dit ding niet: hij heeft te weinig lichte versnellingen voor vakantiegebruik, maar onnodig veel voor de polder. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat hij wat degelijker is dan al die 7/9 speed dingen. In de stad rij ik eigenlijk steeds in dezelfde versnelling, dus een singlespeed is ook een oplossing.
Wim
wim niet iedereen woont in de stad, je kan ook ander tand over brenging op doen zo dat je in de bergen wel zin hebt dus kort om naaf zonder onderhoud en zeer geschik voor de winter
Ik stelde de vraag over de Alfine 11 omdat ik na een testrit met de Stevens Super Flight met Alfine11 (niet naar de kleur kijken) en de Stevens Sovereign R14 met Rohloff naaf weinig verschil merkte.
Oke je mag de twee naven mischien niet met elkaar vergelijken i.v.m. degelijkheid. Maar het prijsverschil is wel veel.
Verder gebruik ik nu ook maar vier versnellingen van de 27.
Daarom dacht ik dat de alfine 11 een goede onderhoudsvrije naaf zou kunnen zijn.
Kijkend naar prijs/kwaliteits verhouding.
@wim, dat is een visie, mijn vaststelling in Antwerpen is dat ik bij elk verkeerslicht tot 1 (30t) terugschakel en tijdens het versnellen doortrek tot 5-6 (15). Daarmee ben ik aanzienlijk sneller weg dan de gemiddelde fixie rijder :-). (vooraan schakel ik wel praktisch nooit - steeds op 44t)


ontopic: The lazy randonneur heeft er volgens mij eentje, er staan geen recente reviews op de site, maar je kan hem altijd mailen, veel kans dat ie antwoord.
http://thelazyrando.wordpress.com/tag/alfine/
Wij hebben proefgereden op twee Gaastra's: met Alfine 11 en met Rohloff. Het verschil was dus vrijwel alleen de naaf, en wij hebben 800 euro per fiets extra uitgegeven voor de Rohloff. Wat een verschil in gemak en comfort, en inderdaad, de lichtste versnelling van de Alfine is bijna 2 x zo zwaar als de lichtste van de Rohloff.
Polling schreef:Wat een verschil in gemak en comfort, en inderdaad, de lichtste versnelling van de Alfine is bijna 2 x zo zwaar als de lichtste van de Rohloff.
Zelf geen ervaring met beide naven, dus ben wel benieuwd: wat is het verschil in gemak en comfort dan wel?
Belangrijk is waarvoor ga je de fiets gebruiken.
Als dit voor ww verkeer is in Nederland en verder niets ,is de alfine 11 voldoende.
Ga je met de fiets op vakantie en zware bepakking, en heuvelachtig terrein, dan zou ik kiezen voor de Rohloff naaf.
Het is niet helemaal eerlijk misschien, omdat wij alleen naven gewend zijn en de rohloff-draaischakelaar dus heel natuurlijk werkt. De Alfine werkt met peddeltjes op- en afschakelen, en dat is wennen. Verder lijkt de Rohloff lichter en soepeler te schakelen, met minder weerstand.
kortom bij elk fietseer past een naaf hihi
Wim schreef:Voor Nederlandse omstandigheden snap ik dit ding niet: hij heeft te weinig lichte versnellingen voor vakantiegebruik, maar onnodig veel voor de polder. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat hij wat degelijker is dan al die 7/8 speed dingen.
Ik wel, niet voor stadsgebruik (want dan is het er nog over), maar wel voor mensen die in Nederland langere fietstochten maken of op vakantie gaan. Vooral wind (b.v. in de Polder) kan een gigantisch verschil maken in de gewenste versnelling. In de meeste omstandigheden op vlak terrein gebruik in van mijn Rohloff niet meer dan 2-3 versnellingen en schakel ik iets verder terug bij stilstand. Maar in winderige omstandigheden gebruik ik de Rohloff van versnelling 5 tot en met 14.

Natuurlijk volstaat een 7-8 dan ook meestal, dus is het inderdaad de duurzaamheid die bepaald of zo'n ding 'de moeite waard' is.

Renaat
Zelf heb ik een tijdje geleden voor Rohloff gekozen. Voor de Alfine heb ik niet gekozen vanwege o.a. de grote stap tussen 1 en 2 (29,2%) daar waar je echt geen grote stap wil hebben. Met wind mee is een grote stap geen probleem maar er tegenin wil ik dat dus niet.

Uitgaande van het advies van de tandwielverhouding van 1.9 kom ik bij 90 omw/m bij 26" op ongeveer 10,9 km/u in 1 en 14 in 2. Misschien dat je lager kunt gaan dan 1.9 maar daar lopen de meningen over uiteen.

Ik rijd ongeveer 6000 per jaar, alleen woonwerk en deed dit voor de Rohloff op een 3 versnellingsfiets dus een wereld van verschil en momenteel (2500 km verder) nog geen spijt van. In brandstofkosten heb ik in ongeveer 2,5 jaar de fiets terugverdiend maar het blijft altijd wat je er zelf voor uit wilt geven.
Als je 6000 per jaar fietst, en in 2,5 jaar je fiets aan brandstofkosten terugverdient:

15000 km. Met een gewone auto rijd je 1:12. dat zijn dan 1250 liter brandstof. Gemiddeld 1,50 per liter, dan kostte je fiets (met rohloff) 1875 euro. Dat is weinig, voor een rohloff-fiets.
En ja, ik weet dat de benzine nu 1,80 kost. Maar de meeste auto's rijden ook wel 1:15. en benzine was goedkoper, en wie weet, in de toekomst... ;-)
Auto kost per km meer dan alléén benzine.
Mee eens, maar Martin had het over de brandstofkosten, vandaar mijn berekening.
Ik heb sinds vorig jaar juni een Rose Activa met Alfine 11 naaf. Ik had hiervoor een KTM fiets met een 8 versnellingsnaaf.

Mijn ervaringen met de alfine naaf na een 3000 km ook in de winter:

Schakelt 99,9 % van de tijd goed 0, 1% wat hakerig en slaat dan een even "een tandje over" ( zo lijkt het).
Ik ben er erg blij mee , het is een heerlijke naaf.
De handeltjes om te schakelen werken heel intuitief.

Kan er verder niks negatiefs over melden..