En... wat is het?! Vertel! vertel!Leon schreef:29 minuten laterLeon schreef:... net als de andere Marten waar ik vandaag een pakketje van hoop te ontvangen, maar da's wat anders. LeonTuut Tuut!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Een heel mooie spaakspanningsmeterMatthie9000 schreef:En... wat is het?! Vertel! vertel!Leon schreef:29 minuten laterLeon schreef:... net als de andere Marten waar ik vandaag een pakketje van hoop te ontvangen, maar da's wat anders. LeonTuut Tuut!
Nice! De spaakspanningsmeter van Park Tool?! Hoor graag hoe die bevalt!Leon schreef:Een heel mooie spaakspanningsmetertwee onverslijtbare banden
die niet meer gemaakt worden (Schalbe Marathon type 2010 maat 559-50), 38 spaken
, een pompnokje waarvan plaatsenlijke fietsenmakers nooit het vermoeden hebben gehad dat het bestond, een hoeveelheid montagepasta voor het leven
en een rekening
![]()
![]()
Leon
20 gauge spokes, priceless !
Licht fietsen gaat met de Gazelle Friiik; voordelen van derailleur en toch gesloten kettingkast.jeroenhog schreef:Wie kan mij een goed advies geven? Ik realiseer me dat er op dit forum al meerdere keren vragen gesteld zijn over dit onderwerp, maar
Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze
fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,
- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
Wie geeft goede raad?
b.v.d. Jeroen
Het derailleur systeem ziet er ingenieus uit! Maar ik sla over als tester... ik zie vering, rollerbrakes, aluminium...Roadster schreef:Licht fietsen gaat met de Gazelle Friiik; voordelen van derailleur en toch gesloten kettingkast.jeroenhog schreef:Wie kan mij een goed advies geven? Ik realiseer me dat er op dit forum al meerdere keren vragen gesteld zijn over dit onderwerp, maar
Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze
fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,
- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
Wie geeft goede raad?
b.v.d. Jeroen
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... CJ8wPtZHF8
In ieder geval zou ik me als ik jouw was bij Gazelle aanmelden om dit nieuwe ontwerp te mogen duur-testen; dan heb je een gratis fiets en Gazelle heeft een serieuze tester, ook voor niks.
mooi systeem zeg! Kun je eindelijk op het strand door zee en zand heen fietsenRoadster schreef:Licht fietsen gaat met de Gazelle Friiik; voordelen van derailleur en toch gesloten kettingkast.jeroenhog schreef:Wie kan mij een goed advies geven? Ik realiseer me dat er op dit forum al meerdere keren vragen gesteld zijn over dit onderwerp, maar
Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze
fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,
- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
Wie geeft goede raad?
b.v.d. Jeroen
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... CJ8wPtZHF8
In ieder geval zou ik me als ik jouw was bij Gazelle aanmelden om dit nieuwe ontwerp te mogen duur-testen; dan heb je een gratis fiets en Gazelle heeft een serieuze tester, ook voor niks.
Wim, dat zijn ook voor mij de twee opties die overblijven. Stel dat de prijs geen optie zou zijn, hoe zou mijn ideale fiets er dan uitzien vwb onderdelen of is zoiets in een ander draadje al eens ter sprake gekomen ?Wim schreef:Nu even terug naar de fiets van de OP. Dat is een klassieke stijl Gazelle tour (omafiets voor heren). Die hebben volgens mij altijd stalen velgen in de maat etrto 635. Dat zijn dus geen 28 inch wielen, maar een klein maatje groter. Dat betekent dat de keus in velgen en banden heel klein is. Standaard is de Schwalbe Marathon 40 mm een goede keus. Andere goede banden in deze maat ken ik eigenlijk niet. Zoals Marten ook schreef is er een probleem met zulke stalen velgen: pomp de band hard op en de band kan van de velg af. Ontploffend rubber kan best gevaarlijk zijn. Zoals Marten schreef, het verschil met een 622 mm wiel is niet zo groot (13 mm hoogte), en kun je deels oplossen door een band met een iets grotere diameter te monteren. En dan heb je wel grote keus aan loei stevige velgen. Maar het beste onderdeel is een goede wielbouwer.
Het klinkt alsof je eigenlijk twee echte mogelijkheden hebt. De ene is die Fahrradmanfaktur XXL. Daarbij is binnen de mogelijkheden van standaard onderdelen veel gedaan om de fiets degelijk te maken. Het alternatief is een heel degelijke fiets met 26 inch wielen en Rohloff naaf laten bouwen/samenstellen. Die Rohloff naaf is er sinds kort ook met 36 spaken, en een goede wielbouwer moet er raad mee weten. Ik noem een Rohloff naaf omdat dat de enige versnellingsnaaf is die echt degelijk is. Het enige ook degelijke alternatief is een singlespeed of fixie naaf. Als je het je kunt veroorloven dat zou ik kiezen voor een heel degelijk stalen maatframe met super dikke oversized buizen, en verder ook allemaal degelijke onderdelen. Ook sommige van die onderdelen zullen duur worden, zoals een Nitto S83 zadelpen met twee bouten ipv de normale enkele bout, of een SKF trapas. Maar die blijven wel heel.
Wim
Meer dan de helft van de nederlandse bevolking heeft overgewicht, en als het zo simpel was om af te vallen was dit aantal wel een stuk minder, denk je niet?AB schreef:oplossing:
- afvallen
Lichaamsgewicht is je probleem, waar je iets aan kunt doen.
Het was niet als verwijt of patronisering bedoeld hoor. Ben zelf ook jarenlang veel te zwaar geweest, 110+..... sinds ik weer aan het sporten ben zit ik weer op goed gewicht (85+ bij 190cm). Niet iets wat je zomaar realiseert en wellicht van andere factoren afhankelijk dan snoepen en andere vormen van neurotische eetverslavingen, maar het is natuurlijk wel iets waar je vragen bij kunt stellen. Overgewicht is echt heel vervelend als je van fietsen houdt. Gewoon regelmatig eten en elke dag sporten, suikers links laten liggen, kom je vanzelf op je ideale gewicht..... dat medicijngebruik daargelaten, maar lijkt me sterk dat je daar 30kg overgewicht mee creeert.Yopie schreef:Meer dan de helft van de nederlandse bevolking heeft overgewicht, en als het zo simpel was om af te vallen was dit aantal wel een stuk minder, denk je niet?AB schreef:oplossing:
- afvallen
Lichaamsgewicht is je probleem, waar je iets aan kunt doen.
En er zijn ook mensen die bv zwaar zijn door medicijngebruik dus om zomaar te zeggen dat iemand moet gaan afvallen, is dat dan niet een beetje erg kort door de bocht?![]()
En hoe val je af? Door te fietsen! Maar dan wel op een geschikte fiets en niet een die halverwege in elkaar stort.
Belachelijk eigenlijk dat er bijna geen fatsoenlijke fietsen te krijgen zijn voor zware mensen, en dat in een land die bekend staat om het fietsen en waar meer dan de helft van de bevolking te zwaar is.
Groet, Yopie
Ok, sorry!AB schreef:Het was niet als verwijt of patronisering bedoeld hoor.
25 kilo, dat is niet niks!AB schreef: Ben zelf ook jarenlang veel te zwaar geweest, 110+..... sinds ik weer aan het sporten ben zit ik weer op goed gewicht (85+ bij 190cm).
dus je bent een krachtpatser en geen 20kg te zwaarjeroenhog schreef:Ho eens even, het gaat helemaal de verkeerde kant op met de *goedbedoelde* antwoordenMijn probleem is niet zo zeer dat ik te zwaar ben, het is meer dat ik te klein ben, 2.25m zou mijn ideale lengte zijn
Nee, zonder gekheid, echt ligt ga ik nooit worden, natuurlijk ben ik nu te zwaar, maar als ik 105 Kg weeg, dan past dat bij mijn postuur en zie ik er 'magertjes' uit. Met kleren aan en een beetje bagage zit ik dan alsnog op 125 Kg.
Ik heb zo'n oude mountainbike met 26 inch aluminium wielen en stalen frame. Ben er nu een aantal keer mee de bos ingeweest en vooralsnog zonder toestanden. Ik ga dat ding morgen nog eens flink afrossen, kijken wat er gebeurd, goede tip!