door
Leon » vr 02 mar, 2012 09:08
jeroenhog schreef:Leon schreef:
Wat voor banden + maat heb jij?
Ik heb de fietsbanden even bekeken:
Voor: Vredestein perfect tour, min 3.0 bar, max 5.0 bar
Achter: Schwalbe marathon plus, min 3,5 en max 6 bar
Waarom in het voorwiel minder druk dan in het achterwiel trouwens?
(Vermoedelijk is de maat van je banden 622-37, 622 voor de wieldiameter, 37 voor de banddikte, 37 is de huis-tuin-en-keukenmaat, op zich niks mis mee)
Vredestein staat niet bepaald bekend om de betrouwbaarheid en levensduur van de banden, gelukkig heb je hem op de voorband, maar ik ga niet meer met een Vredestein band op mijn fiets op vakantie. Dat er in een voorband minder druk hoeft komt omdat ca. 60%-65% van het gewicht op de achterband rust. In sommige gevallen heeft de achterband dus bijna 2x zoveel gewicht, zeker als je nog een tas achterop hebt. Een voorband en ook het voorwiel heeft dus niet zo veel te lijden.
Bij het gewicht dat jij op je achterband hebt is 4,5 bar voor een band waar 6 bar in mag erg weinig en is het logisch dat de fiets zwaar loopt en de band snel slijt. Je bent de hele tijd bezig het rubber te vervormen.
Daarbij heb je een band - Marathon PLUS - die er om bekend staat dat hij weliswaar heel betrouwbaar is, maar ook dat hij erg zwaar loopt, zelfs als hij goed is opgepompt. Zo'n band is prima om je boodschappen te doen een paarhonderd meter verderop.
Ik kan je aanbevelen om van Schwalbe of Continental een iets minder extreem lekbestendige band te kopen, liefst van een wat dikker type naar gelang er in de fiets past en de achterband maximaal 1 bar onder de maximale druk te houden.
Dan is vermoedelijk het grootste deeel van de traagheid van je huidige fiets al verholpen.
Leon
Leestips:
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/sne ... vergeleken
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf