Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;)

Leon schreef: Wat voor banden + maat heb jij? Welke max druk staat er op? (plaats even de complete tekst)
In het voorwiel doe je ca een kwart tot eenderde minder dan achter.
Leon
Ik heb de fietsbanden even bekeken:
Voor: Vredestein perfect tour, min 3.0 bar, max 5.0 bar
Achter: Schwalbe marathon plus, min 3,5 en max 6 bar

Verder weer 2 gebroken spaken zie ik en de achterband is zo goed als glad inclusief droogte scheurtjes...

Waarom in het voorwiel minder druk dan in het achterwiel trouwens?
jeroenhog schreef:
Leon schreef: Wat voor banden + maat heb jij?
Ik heb de fietsbanden even bekeken:
Voor: Vredestein perfect tour, min 3.0 bar, max 5.0 bar
Achter: Schwalbe marathon plus, min 3,5 en max 6 bar
Waarom in het voorwiel minder druk dan in het achterwiel trouwens?
(Vermoedelijk is de maat van je banden 622-37, 622 voor de wieldiameter, 37 voor de banddikte, 37 is de huis-tuin-en-keukenmaat, op zich niks mis mee)
Vredestein staat niet bepaald bekend om de betrouwbaarheid en levensduur van de banden, gelukkig heb je hem op de voorband, maar ik ga niet meer met een Vredestein band op mijn fiets op vakantie. Dat er in een voorband minder druk hoeft komt omdat ca. 60%-65% van het gewicht op de achterband rust. In sommige gevallen heeft de achterband dus bijna 2x zoveel gewicht, zeker als je nog een tas achterop hebt. Een voorband en ook het voorwiel heeft dus niet zo veel te lijden.
Bij het gewicht dat jij op je achterband hebt is 4,5 bar voor een band waar 6 bar in mag erg weinig en is het logisch dat de fiets zwaar loopt en de band snel slijt. Je bent de hele tijd bezig het rubber te vervormen.
Daarbij heb je een band - Marathon PLUS - die er om bekend staat dat hij weliswaar heel betrouwbaar is, maar ook dat hij erg zwaar loopt, zelfs als hij goed is opgepompt. Zo'n band is prima om je boodschappen te doen een paarhonderd meter verderop.
Ik kan je aanbevelen om van Schwalbe of Continental een iets minder extreem lekbestendige band te kopen, liefst van een wat dikker type naar gelang er in de fiets past en de achterband maximaal 1 bar onder de maximale druk te houden.
Dan is vermoedelijk het grootste deeel van de traagheid van je huidige fiets al verholpen.
Leon

Leestips:
http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/sne ... vergeleken
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf
jeroenhog schreef:
Verder weer 2 gebroken spaken zie ik en de achterband is zo goed als glad inclusief droogte scheurtjes...

Waarom in het voorwiel minder druk dan in het achterwiel trouwens?
spaken breken op vermoeiing. Als ze aan het eind van hun levensduur gekomen zijn scheuren ze in en blijf je spaken vervangen. De oplossing is alle voorgescheurde spaken uit het wiel knippen en overnieuw te beginnen. De manier trouwens om een wiel snel stuk te krijgen is een slappe velg, hele dikke spaken en lage spaakspanning. Gek genoeg zijn er veel fietsensmakers die zweren bij deze combinatie.

Marathon plussen overlijden vaak door scheurtjes in de zijwand door het fietsen met te lage spanning. De band is zo stug dat je niet kunt voelen hoeveel lucht er in zit, en beroerd lopen doen ze altijd ;)
Over zwaar trappen geschreven. Is de fiets uitgerust met een Shimano Nexus 7? Dat is waarschijnlijk de versnellingsnaaf met het meeste (trap)verlies.

De constructie van de Shimano 7-bak is totaal anders; met 4 zonnewielen, twee ringwielen en twee planeetwieldragers. Doordat er geen directe aandrijving is en de krachten soms door beide stelsels gaan, is het rendement in sommige versnellingen lager dan 80%, en gemiddeld ongeveer 85%.

Bron: http://www.velofilie.nl/versnelling.htm

Voor de banden zou ik minimaal 42-622 kiezen. Breder dan 42 zal beter fietsen en de wielen sparen.

Piet.
Leon schreef:(Vermoedelijk is de maat van je banden 622-37, 622 voor de wieldiameter, 37 voor de banddikte, 37 is de huis-tuin-en-keukenmaat, op zich niks mis mee)
Vredestein staat niet bepaald bekend om de betrouwbaarheid en levensduur van de banden, gelukkig heb je hem op de voorband, maar ik ga niet meer met een Vredestein band op mijn fiets op vakantie. Dat er in een voorband minder druk hoeft komt omdat ca. 60%-65% van het gewicht op de achterband rust. In sommige gevallen heeft de achterband dus bijna 2x zoveel gewicht, zeker als je nog een tas achterop hebt.
Ok, duidelijk
Leon schreef:Een voorband en ook het voorwiel heeft dus niet zo veel te lijden.
Bij het gewicht dat jij op je achterband hebt is 4,5 bar voor een band waar 6 bar in mag erg weinig en is het logisch dat de fiets zwaar loopt en de band snel slijt. Je bent de hele tijd bezig het rubber te vervormen.
Lekker dan, die fantastische fietsenmaker van mij die adviseerde mij 3.0 bar...
Leon schreef:Daarbij heb je een band - Marathon PLUS - die er om bekend staat dat hij weliswaar heel betrouwbaar is, maar ook dat hij erg zwaar loopt, zelfs als hij goed is opgepompt. Zo'n band is prima om je boodschappen te doen een paarhonderd meter verderop.
Ik kan je aanbevelen om van Schwalbe of Continental een iets minder extreem lekbestendige band te kopen, liefst van een wat dikker type naar gelang er in de fiets past en de achterband maximaal 1 bar onder de maximale druk te houden.
Dan is vermoedelijk het grootste deeel van de traagheid van je huidige fiets al verholpen.
A.s. dinsdag gaat de fiets voor een nieuwe achterband en spaken naar de fietsenmaker. Heb je een goede tip voor een band met een lage rolweerstand die niet al te vaak lek gaat?
Er wordt hier heel gesproken over een brede band, dat zou lichter fietsen, dat begrijp ik niet, racefietsen hebben b.v. extreem dunne banden, dat zal dan toch sneller gaan neem ik aan??
Interessante artikelen hoor, ik begin steeds meer te verlangen naar een nieuwe fiets...
m-gineering schreef:spaken breken op vermoeiing. Als ze aan het eind van hun levensduur gekomen zijn scheuren ze in en blijf je spaken vervangen. De oplossing is alle voorgescheurde spaken uit het wiel knippen en overnieuw te beginnen. De manier trouwens om een wiel snel stuk te krijgen is een slappe velg, hele dikke spaken en lage spaakspanning. Gek genoeg zijn er veel fietsensmakers die zweren bij deze combinatie.

Marathon plussen overlijden vaak door scheurtjes in de zijwand door het fietsen met te lage spanning. De band is zo stug dat je niet kunt voelen hoeveel lucht er in zit, en beroerd lopen doen ze altijd ;)
A.s. dinsdag gaat de fiets naar bongersbike (apeldoorn), die is wat beter dan de fietsenmaker om de hoek. Meestal gaat het daarna zo'n half jaar goed. Als de fietsenmaker om de hoek eraan gezeten heeft dan gaat het zo'n 2 maanden goed *zucht*
PietV schreef:Over zwaar trappen geschreven. Is de fiets uitgerust met een Shimano Nexus 7? Dat is waarschijnlijk de versnellingsnaaf met het meeste (trap)verlies.

De constructie van de Shimano 7-bak is totaal anders; met 4 zonnewielen, twee ringwielen en twee planeetwieldragers. Doordat er geen directe aandrijving is en de krachten soms door beide stelsels gaan, is het rendement in sommige versnellingen lager dan 80%, en gemiddeld ongeveer 85%.

Bron: http://www.velofilie.nl/versnelling.htm

Voor de banden zou ik minimaal 42-622 kiezen. Breder dan 42 zal beter fietsen en de wielen sparen.

Piet.
Mijn vorige fiets (Gazelle fuore) had zo'n naaf, i.c.m. met een bijzonder slap frame en zadel + voorvering. Mijn huidige fiets(Gazelle tour populair) heeft veel minder van die onzin en ook een andere naaf (Sturmey Archer AB3).

Ook jij hebt het over brede? banden, hoe kan een brede band nou lichter fietsen dan een dunne band?
jeroenhog schreef:Ook jij hebt het over brede? banden, hoe kan een brede band nou lichter fietsen dan een dunne band?
Om het heel bondig te houden (er zijn al oeverloze discussies over geweest): een brede band moet minder hard worden opgepompt om hetzelfde gewicht te kunnen dragen en rolt daardoor soepeler over oneffenheden.
Racefietsen staan op dunne banden (hoewel ook al breder, dan toen men geloofde dat dun de oplossing was) omdat boven 30 km/u aërodynamica belangrijk begint te worden, en aërodynamisch is een dunne band beter dan een brede band.
Let wel: we hebben het over brede banden met een wegprofiel, uiteraard gaat een zware mtb band met enorme noppen op asfalt niet vooruit te branden zijn.

Als ik lees hoe vaak je je wiel moet laten herspaken dan zou ik daar onmiddelijk mee stoppen, je naaf uitknippen en opsturen naar een wielbouwer om er een nieuwe velg rond te spaken met allemaal nieuwe spaken. Blijven voortknoeien heeft mijnsinziens geen zin.
jeroenhog schreef:[
Lekker dan, die fantastische fietsenmaker van mij die adviseerde mij 3.0 bar...
Als je van die stalen velgen hebt met een gerold randje in plaats van een groef om de hieldraad op zijn plek te houden, is dat de beperkende factor
jeroenhog schreef:A.s. dinsdag gaat de fiets naar bongersbike (apeldoorn), die is wat beter dan de fietsenmaker om de hoek. Meestal gaat het daarna zo'n half jaar goed.
Waarom breng je je fiets daar naar toe dan?
Leon
m-gineering schreef:
jeroenhog schreef:[
Lekker dan, die fantastische fietsenmaker van mij die adviseerde mij 3.0 bar...
Als je van die stalen velgen hebt met een gerold randje in plaats van een groef om de hieldraad op zijn plek te houden, is dat de beperkende factor
Dat lijkt geen beperkende factor aangezien ik de laatste tijd de banden op 4.5 bar zet en dat gaat op zich prima, met de kennis die ik nu heb ga ik de banden op 6 bar zetten om te ondervinden of dat lichter fietst.
Leon schreef:
jeroenhog schreef:A.s. dinsdag gaat de fiets naar bongersbike (apeldoorn), die is wat beter dan de fietsenmaker om de hoek. Meestal gaat het daarna zo'n half jaar goed.
Waarom breng je je fiets daar naar toe dan?
Leon
Waar moet ik de fiets anders naar toe brengen :D Ik denk dat als de fiets een keer aangepakt zou worden door een goede fietsenmaker dat de velg wat langer recht blijft maar ik denk dat het grote probleem is dat de velg gewoon simpelweg te zwak is voor mijn gewicht. Ik zal naar een andere fiets moeten met 26 inch wielen en kijken of dat goed gaat gaat, zo nee, dan zal ik een tandemwiel moeten gaan gebruiken.
jeroenhog schreef:...zo nee, dan zal ik een tandemwiel moeten gaan gebruiken.
Een tandemwiel helpt nauwelijks als het niet goed gebouwd is.
Nu ken ik geen goede wielbouwer in de omg. Apeldoorn, dus
OPROEP: Wie kent een goede wielbouwer niet te ver van Apeldoorn!

Het voordeel van een fiets waar je zelf makkelijk het wiel uithaalt is dat je het wiel in een doos stopt en opstuurt.

Nog eentje is zelf leren wielbouwen. Dat moet je wel leuk vinden want als je de uren telt is ook een duur tandemwiel nog goedkoop.

Leon
Misschien is het een idee om eerst een fatsoenlijk 28" achterwiel te laten spaken door iemand die er verstand van heeft en je situatie kent (stuur oude wiel op). Marten / m-gineering kent inmiddels je situatie; hij zit dan wel in Groningen maar misschien kan hij iets voor je betekenen?

Gooi verder die schwalbe marathon plus in de vuilnisbak en ga over op de gewone schwalbe marathon (37-622 of 40-622 als dat past) en zet er (achter) de sub-maximale druk op (6 bar dacht ik); is het je te oncomfortabel verlaag de spanning dan iets; controleer elke week de spanning.
Je kunt ook je licht eens opsteken www.tandemclub.nl. Je kunt ze ook een mail sturen en krijgt waarschijnlijk antwoord van ene Marten H (een andere Marten dan Marten G. Om een of andere reden zijn er veel Martens, Martins, Maartens en Marco's die van fietsen weten). Misschien staat er wel een telefoonnummer bij.
Leon
Past een tandemwiel wel zomaar? Tandemnaven zijn breder dan 135mm toch? Of is dat iets van vroeger.
Matthie9000 schreef:Misschien is het een idee om eerst een fatsoenlijk 28" achterwiel te laten spaken door iemand die er verstand van heeft en je situatie kent (stuur oude wiel op). Marten / m-gineering kent inmiddels je situatie; hij zit dan wel in Groningen maar misschien kan hij iets voor je betekenen?
Kijk, weet je wat het is, ik ben er nu wel uit, die fiets die ik nu heb voldoet gewoon niet. De trommelremmen kunnen mijn gewicht niet afremmen, zo'n gewone dynamo werkt - weet ik nu uit ervaring- bijzonder slecht in de sneeuw (ik ben deze winter al een keer de struiken ingereden). Hij fietst zwaar en is zwaar. Ik mis versnellingen, van de drie versnellingen zijn er eigenlijk maar 2 bruikbaar... Ik wil deze fiets bruikbaar houden totdat ik een andere (geschiktere) fiets heb uitgezocht en gekocht. Een paar postings terug was er iemand die deze fiets voorstelde:

Fahrradmanufaktur T-XXL

Misschien niet helemaal perfect, maar alwel stukken beter dan de fiets die ik nu gebruikt. Onderdelen die in de loop van de tijd niet blijken te voldoen kan ik dan langzamerhand vervangen door betere varianten.
Matthie9000 schreef:Gooi verder die schwalbe marathon plus in de vuilnisbak en ga over op de gewone schwalbe marathon (37-622 of 40-622 als dat past) en zet er (achter) de sub-maximale druk op (6 bar dacht ik); is het je te oncomfortabel verlaag de spanning dan iets; controleer elke week de spanning.
Dat vind ik een goede tip, dinsdag ga ik die band erop laten zetten!
Matthie9000 schreef:Past een tandemwiel wel zomaar? Tandemnaven zijn breder dan 135mm toch? Of is dat iets van vroeger.
Nee een tandemframe past ook niet :roll:
Wel hebben ze verstand van sterke achterwielen en er staat een lijst op van fietsenmakers waar Marten H kennelijk achter staat. Ik ken deze Marten al vele jaren en hij weet waar hij het over heeft, net als de andere Marten waar ik vandaag een pakketje van hoop te ontvangen, maar da's wat anders.
Leon
Matthie9000 schreef:Past een tandemwiel wel zomaar? Tandemnaven zijn breder dan 135mm toch? Of is dat iets van vroeger.
Sturmey Archer 3v naaf met trommelrem, 635 mm (28 x 1.1/2") velg. Daar wat anders bijvinden zal niet meevallen, het meest rationele is stiekum een 622 velg en een iets bredere en hogere band als je daar de ruimte voor hebt
Tandem naven zijn inderdaad 145 mm breed, tov 135 voor gewone naven. In de veronderstelling dat TS een maatfiets overwoog, was dat een optie. (of stalen frame wat nabuigen).

(Heb zelf in onze (2dehand) vittorio's achteraan de HF08 zitten met arai-sleeprem: nog nooit me druk gemaakt dat het ding het niet ging houden :-) )