Wie kan mij een goed advies geven? Ik realiseer me dat er op dit forum al meerdere keren vragen gesteld zijn over dit onderwerp, maar
volgens mij is mijn situatie weer net even anders...
Een aantal jaren geleden een fiets gekocht voor woon werkverkeer. Ik heb me door de lokale fietsenmaker laten voorlichten en het was een
Gazelle fuore geworden (1099 euro). Allemachtig wat fietste dat ding zwaar zeg.... Niet alleen zwaar trappen, maar er gingen ook vele
onderdelen defect: meerdere keren een slinger in het achterwiel, lagers van de trappers defect, achterlicht defect, zadelpen tot 2x toe
afgebroken, de rollerbrakes remden benedenmaats en maakten herrie, het verstelbare stuur moest aldoor opnieuw vastgezet worden, het frame
werd aldoor slapper, etc. Samengevat: ik was behoorlijk ontevreden over die fiets. Ik heb het er met de fietsenmaker over gehad en hij zei
dat als ik die fiets na 5 jaar zou inruilen hij die fiets rechtstreeks in de oudijzerbak zou gooien, de fiets zou dan totaal versleten zijn.
Ter info: ik fiets zo'n 3 a 4.000 km per jaar (zomer en winter). Ik fiets dus regelmatig en daarbij ben ik 1.96m en weeg zo'n 125 kilo.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een fiets van een 'ouderwetse' kwaliteit. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een Gazelle Tour Populair, een
stalen frame, stalen velgen met dikke spaken, drie versnellingen, oerdegelijk zou je denken. Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze
fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,
waarschijnlijk komt dit door de rechtop houding en het hoge gewicht van de fiets, vele (meer dan 5 keer) een slinger in het wiel, na een
half jaar de achterband versleten en moeten vervangen, de trommelremmen remmen beter dan de rollerbrakes maar nog steeds benedenmaats voor
iemand van mijn gewicht, zadelpen wederom afgebroken, lagers van de trappers kapot, achterlicht (34 euro) kapot, dynamo versleten en moeten
vervangen, zadel kapot en moeten vervangen, er is nu ook veel roest te zien op de fiets...
Ik ben me nu aan het orienteren op een volgende fiets, wat ik zoek is het volgende:
- een fiets die lang meegaat (meer dan 10 jaar)
- een lichte stevige fiets.
- een goed frame liefts van staal, zou het de moeite waard zijn om een frame op maat te laten maken?
- stevige wielen, zelf denk ik aan staal, 26 inch ivm stevigheid en 48 spaken
- een niet verstelbaar stuur
- een zeer stevige zadelpen
- goede remmen (geen rollerbrakes of trommelremmen, die werken simpelweg niet meer boven de 110 kg)
- goede trapas en trappers,
- een brooks zadel
- spatborden en de mogelijkheid tot het gebruik van een fietstas
- naafdynamo
- voorlicht en achterlicht aangesloten op de dynamo (geen gedoe met batterijen)
- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
Nu heb ik een fiets gezien, de Fahrradmanufaktur TX-1000, maar dit is hem volgens mij net niet:
- frame is (maar) 62 cm, ik heb nu een 65 cm frame
- de wielen zijn 28 inch, dit gaat bij mij kapot, er zijn meedere fietsenmakers geweest die het tegendeel beweerden, maar toch sta ik bijna
maandelijks bij de fietsenmaker met een slinger in het wiel of gebroken spaken...
- de ketingkast hangt over de ketting heen (dat gaat toch slijten, lawaai maken en geeft extra weerstand toch? )
- het stuur is in hoogte verstelbaar, dit gaat met mijn gewicht kapot.
- de zadelpen is die wel stevig genoeg?
- de trappers, zijn die wel stevig genoeg?
Wie geeft goede raad?
b.v.d. Jeroen
volgens mij is mijn situatie weer net even anders...
Een aantal jaren geleden een fiets gekocht voor woon werkverkeer. Ik heb me door de lokale fietsenmaker laten voorlichten en het was een
Gazelle fuore geworden (1099 euro). Allemachtig wat fietste dat ding zwaar zeg.... Niet alleen zwaar trappen, maar er gingen ook vele
onderdelen defect: meerdere keren een slinger in het achterwiel, lagers van de trappers defect, achterlicht defect, zadelpen tot 2x toe
afgebroken, de rollerbrakes remden benedenmaats en maakten herrie, het verstelbare stuur moest aldoor opnieuw vastgezet worden, het frame
werd aldoor slapper, etc. Samengevat: ik was behoorlijk ontevreden over die fiets. Ik heb het er met de fietsenmaker over gehad en hij zei
dat als ik die fiets na 5 jaar zou inruilen hij die fiets rechtstreeks in de oudijzerbak zou gooien, de fiets zou dan totaal versleten zijn.
Ter info: ik fiets zo'n 3 a 4.000 km per jaar (zomer en winter). Ik fiets dus regelmatig en daarbij ben ik 1.96m en weeg zo'n 125 kilo.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een fiets van een 'ouderwetse' kwaliteit. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een Gazelle Tour Populair, een
stalen frame, stalen velgen met dikke spaken, drie versnellingen, oerdegelijk zou je denken. Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze
fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,
waarschijnlijk komt dit door de rechtop houding en het hoge gewicht van de fiets, vele (meer dan 5 keer) een slinger in het wiel, na een
half jaar de achterband versleten en moeten vervangen, de trommelremmen remmen beter dan de rollerbrakes maar nog steeds benedenmaats voor
iemand van mijn gewicht, zadelpen wederom afgebroken, lagers van de trappers kapot, achterlicht (34 euro) kapot, dynamo versleten en moeten
vervangen, zadel kapot en moeten vervangen, er is nu ook veel roest te zien op de fiets...
Ik ben me nu aan het orienteren op een volgende fiets, wat ik zoek is het volgende:
- een fiets die lang meegaat (meer dan 10 jaar)
- een lichte stevige fiets.
- een goed frame liefts van staal, zou het de moeite waard zijn om een frame op maat te laten maken?
- stevige wielen, zelf denk ik aan staal, 26 inch ivm stevigheid en 48 spaken
- een niet verstelbaar stuur
- een zeer stevige zadelpen
- goede remmen (geen rollerbrakes of trommelremmen, die werken simpelweg niet meer boven de 110 kg)
- goede trapas en trappers,
- een brooks zadel
- spatborden en de mogelijkheid tot het gebruik van een fietstas
- naafdynamo
- voorlicht en achterlicht aangesloten op de dynamo (geen gedoe met batterijen)
- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
Nu heb ik een fiets gezien, de Fahrradmanufaktur TX-1000, maar dit is hem volgens mij net niet:
- frame is (maar) 62 cm, ik heb nu een 65 cm frame
- de wielen zijn 28 inch, dit gaat bij mij kapot, er zijn meedere fietsenmakers geweest die het tegendeel beweerden, maar toch sta ik bijna
maandelijks bij de fietsenmaker met een slinger in het wiel of gebroken spaken...
- de ketingkast hangt over de ketting heen (dat gaat toch slijten, lawaai maken en geeft extra weerstand toch? )
- het stuur is in hoogte verstelbaar, dit gaat met mijn gewicht kapot.
- de zadelpen is die wel stevig genoeg?
- de trappers, zijn die wel stevig genoeg?
Wie geeft goede raad?
b.v.d. Jeroen