Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;) - Forum Wereldfietser

Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;)

Wie kan mij een goed advies geven? Ik realiseer me dat er op dit forum al meerdere keren vragen gesteld zijn over dit onderwerp, maar

volgens mij is mijn situatie weer net even anders...

Een aantal jaren geleden een fiets gekocht voor woon werkverkeer. Ik heb me door de lokale fietsenmaker laten voorlichten en het was een

Gazelle fuore geworden (1099 euro). Allemachtig wat fietste dat ding zwaar zeg.... Niet alleen zwaar trappen, maar er gingen ook vele

onderdelen defect: meerdere keren een slinger in het achterwiel, lagers van de trappers defect, achterlicht defect, zadelpen tot 2x toe

afgebroken, de rollerbrakes remden benedenmaats en maakten herrie, het verstelbare stuur moest aldoor opnieuw vastgezet worden, het frame

werd aldoor slapper, etc. Samengevat: ik was behoorlijk ontevreden over die fiets. Ik heb het er met de fietsenmaker over gehad en hij zei

dat als ik die fiets na 5 jaar zou inruilen hij die fiets rechtstreeks in de oudijzerbak zou gooien, de fiets zou dan totaal versleten zijn.

Ter info: ik fiets zo'n 3 a 4.000 km per jaar (zomer en winter). Ik fiets dus regelmatig en daarbij ben ik 1.96m en weeg zo'n 125 kilo.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een fiets van een 'ouderwetse' kwaliteit. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een Gazelle Tour Populair, een

stalen frame, stalen velgen met dikke spaken, drie versnellingen, oerdegelijk zou je denken. Inmiddels heb ik ongeveer 6000 km met deze

fiets gefietst en ik ben weer niet echt tevreden: Alhoewel deze fiets lichter fietst dan mijn vorige fiets, gaat het nog steeds zwaar,

waarschijnlijk komt dit door de rechtop houding en het hoge gewicht van de fiets, vele (meer dan 5 keer) een slinger in het wiel, na een

half jaar de achterband versleten en moeten vervangen, de trommelremmen remmen beter dan de rollerbrakes maar nog steeds benedenmaats voor

iemand van mijn gewicht, zadelpen wederom afgebroken, lagers van de trappers kapot, achterlicht (34 euro) kapot, dynamo versleten en moeten

vervangen, zadel kapot en moeten vervangen, er is nu ook veel roest te zien op de fiets...

Ik ben me nu aan het orienteren op een volgende fiets, wat ik zoek is het volgende:

- een fiets die lang meegaat (meer dan 10 jaar)
- een lichte stevige fiets.
- een goed frame liefts van staal, zou het de moeite waard zijn om een frame op maat te laten maken?
- stevige wielen, zelf denk ik aan staal, 26 inch ivm stevigheid en 48 spaken
- een niet verstelbaar stuur
- een zeer stevige zadelpen
- goede remmen (geen rollerbrakes of trommelremmen, die werken simpelweg niet meer boven de 110 kg)
- goede trapas en trappers,
- een brooks zadel
- spatborden en de mogelijkheid tot het gebruik van een fietstas
- naafdynamo
- voorlicht en achterlicht aangesloten op de dynamo (geen gedoe met batterijen)
- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud


Nu heb ik een fiets gezien, de Fahrradmanufaktur TX-1000, maar dit is hem volgens mij net niet:
- frame is (maar) 62 cm, ik heb nu een 65 cm frame
- de wielen zijn 28 inch, dit gaat bij mij kapot, er zijn meedere fietsenmakers geweest die het tegendeel beweerden, maar toch sta ik bijna

maandelijks bij de fietsenmaker met een slinger in het wiel of gebroken spaken...
- de ketingkast hangt over de ketting heen (dat gaat toch slijten, lawaai maken en geeft extra weerstand toch? )
- het stuur is in hoogte verstelbaar, dit gaat met mijn gewicht kapot.
- de zadelpen is die wel stevig genoeg?
- de trappers, zijn die wel stevig genoeg?

Wie geeft goede raad?

b.v.d. Jeroen
Wat die wielen betreft: ga ze halen bij een goede wielbouwer. Een wiel bouwen dat stevig genoeg is mag geen probleem zijn, 125kg is nu ook weer niet zó zwaar.

Als ik een onverwoestbare fiets zocht, zou ik zeker eens naar Thorn kijken. Die staan erom bekent iets overdreven stevige modellen te bouwen.
Een door m-gineering afgebouwde Thorn Raven of zou inderdaad een goed plan zijn. Je krijgt dan beresterke handgebouwde wielen, en een afmontage die ook verder op je gewicht is berekend. Wel aan de prijs natuurlijk.
Wim
48 spaken in een 26 inch wiel is een slecht idee omdat de spaakgaten dan erg dicht bij elkaar komen te staan waardoor de velg zwakker wordt.

Stalen velgen zijn inderdaad sterker, maar remmen voor geen meter in combinatie met velgremmen. Dus als je daaraan wil vasthouden zou ik voor schijfremmen kiezen, wat dan weer niet het onderhoudsvrije is dat je wil (denk ik).

28 inch zou ik niet uitsluiten, maar je moet dan wel kiezen voor het stevigere werk: er zijn tandems genoeg die zonder problemen rond bollen met twee mensen en bagage op. Maar wel met 40 of 48 spaken, een stevige velg en naven die wat aankunnen.

Als je over 10 jaar spreekt, dan neem ik aan dat het ook wat mag kosten? Dan zou ik uitkijken naar een stalen frame met gekruiste achtervork (zoals avaghon vaak doet, en vittorio soms doet). Maatwerk is niet nodig voor meer stevigheid, het zorgt vooral dat de fiets kan voldoen aan speciale eisen van de gebruiker.

Je kwaliteitseisen(erg sterk, geen onderhoud) leiden al snel tot het klassieke lijstje: Son, Rohloff, HS33, stalen frame, aangevuld met een vierkante skf trapas, bmx pedalen, ... Ik vermoed dat je dan al snel gaat botsen met je budget :-)
Als ik heel eerlijk mag zijn............
Ik zou een "T-XXL Deore 27-Gang" kopen.
Ok, niet helemaal volgens uw lijstje maar........
Ik zou zo'een kopen. Zal wel voldoen aan uw noden.
En voor de prijs van 1100€.
Je zal al voor héél veel geld moeten aanpassen voor je aan de prijs van een "custom" gebouwde fiets komt.
- een fiets die lang meegaat (meer dan 10 jaar)
dat zeker
- een lichte stevige fiets.
licht is relatief hé (zelf ben je ook niet echt licht)
- een goed frame liefts van staal
dat denk ik wel
- stevige wielen, zelf denk ik aan staal, 26 inch ivm stevigheid en 48 spaken
proberen indien ze niet voldoen makkelijk te vervangen
door wielen geschikt voor een tandem.

- een niet verstelbaar stuur
stuurpen is makkelijk te vervangen
- een zeer stevige zadelpen
makkelijk te vervangen
- goede remmen
dat zeker
- goede trapas en trappers,
voor uw gebruik zeker goed genoeg
- een kettingkast, absoluut geen derailleur ivm onderhoud
beter een goede derailleur dan een goedkope versnellingsnaaf
En wil je echt een naaf, neem dan een T-XXL Nexus Premium 8-Gang
Let ook eens op je fietshouding, heb je je lichaamsgewicht goed verdeeld of zit al je gewicht op het zadel? En hoe erg mishandel je je fiets? Fiets je op souplesse of fiets je op kracht? Zit je stil op de fiets of beweeg je voortdurend heen en weer? En hoe zit het met overgewicht, is er ruimte om wat af te vallen?

Wat techniek betreft: oversized frame, goede 26"wielen met 32spaken zouden zelfs ook moeten kunnen, gewoon alu-velg (sputnik?) en remblokjes.... en vooral dikke banden. Wil je goedkoop dan is er op marktplaats vast wel een oude stalen MTB te koop met wielen waar 50/55mm Schwalbe Big Apples onder passen. Eventueel nieuwe wielenset laten spaken en een setje spatborden erbij kopen. Wat is je budget eigenlijk?
Budget is belangrijk denk ik... Maar als OP daar niks over meldt, ga ik bij het advies uit van een onbeperkt budget. ;-)
Custom-built zou dan de eerste keuze zijn. Maar je kan ook heel goed kijken naar bijv. een Gaastra 4.14. Is een 28" fiets, niet je eerste keus, maar voor WW verkeer ook bij jouw gewicht stevig genoeg, alleen asfalt neem ik aan, met big-apples, en verder alles wat je op een goede WW fiets nodig hebt.
Als je 2 m lang bent en je in het Gazelle Vreselijk segment beweegt wil je kennelijk kaars rechtop zitten. Een in Engeland getekend frame gaat het dan niet worden.

Als je maandelijks met een krom wiel bij de fietsenmaker staat, zou ik iets gaan veranderen: betere spullen, betere wielenbouwer of toch niet met je ogen dicht de stoeprand opknallen
Lasse schreef:Wat die wielen betreft: ga ze halen bij een goede wielbouwer. Een wiel bouwen dat stevig genoeg is mag geen probleem zijn, 125kg is nu ook weer niet zó zwaar.
Samen met fiets en een tasje toch wel zeker 150 kilo. Maar dat hoeft niet te ontmoedigen, het argument dat tandems bestaan moet toch al overtuigen.
Het gaat echter wel wat kosten, zowel financieel als in moeite zoals reizen naar een goede fietsenmaker. Die zijn er hooguit enkele tientallen in Nederland.
Wat betreft de hoogte van frames. Let hier niet te veel op; de lengte is interessanter en die verschilt per merk enorm.
Leon
Ik heb in 2007 gekozen voor een Batavus Cayuca, gekocht via een FietsPrivé-project van gemeente Groningen. Ik gebruik twee fietsen voor het woon-werk verkeer: mijn bekende gele Giant voor van huis naar station Baflo vice versa, daarna per trein en verder fietsen met de Batavus Cayuca in het stadsverkeer dus. Eerst in stad Groningen, later is het bedrijf verhuisd naar Hoogezand-Sappemeer, dus vanuit station Kropswolde (NS-fietskluis gehuurd). Ik ben ook niet bepaald een lichtgewicht, maar ik ben tevreden met deze Batavus Cayuca: sterk van bouw, rijdt lekker licht (21 speed met shifters) en heerlijk soepel. Goede remmen, nodig van stoplicht tot stoplicht tot stoplicht.... Tot nu toe nooit kapot en weinig onderhoud! Helaas staat deze fiets sinds kerst 2009 ongebruikt in mijn schuur, omdat mijn werk failliet ging.

Afbeelding
Mijn fiets is donkerblauw van kleur. Op het stuur een Click-Fit systeem voor mijn Agu-stuurtas. Aan de zadelbuis een bidonhouder. Mijn zadel is van Brooks.
Martin E. van Doornik schreef:Afbeelding
De Gazelle Fuore (Furore) gaat steeds kapot en dan raadt jij dit aan?????
Maar deze zeer speciaal gespaakte wielen zijn vast en zeker supersterk!!!!
Matthie9000 schreef:Maar deze zeer speciaal gespaakte wielen zijn vast en zeker supersterk!!!!
Mijn Batavus Cayuca (geen Furore) heeft normale spaakwielen, gewoon zó gekocht. Hieronder een foto uit 2007 van mijn gloednieuwe exemplaar op het parkeerterrein van mijn werk. De bidonhouder was er nog niet, wel twee boutjes aanwezig, boven de trapas. Grijze achterspatbord wit geverfd. Brooks zadel erop gemonteerd. Verder wil ik nog aangeven dat ik een half jaartje als postbode heb gewerkt, met grote en zwaar volgeladen zijtassen vol post op dezelfde fiets, gemiddeld 50 km per dag van brievenbus tot brievenbus.
Maar toch echt waar: nooit kapot geweest! 8) Gewoon DOEN!

Afbeelding
Allen, bedankt voor de reacties!

@Lasse, is er een Thorn type dat je kan aanraden?

@Wim, wanneer je schrijft: "Wel aan de prijs natuurlijk", aan welke bedrag moet ik dan denken?

@EnriceV, Ok, duidelijk, het moeten dus aluminium velgen(in ieder geval achter) met 48 spaken worden, dat is een

goede tip!

En tja, wat mag een fiets kosten die > 10 jaar meegaat... Ik heb nu fietsen van ongeveer vraagprijs 1000 euro per

stuk, er moet toch elke drie jaar zo'n 500 euro bij. ff rekenen:

aanschaf 1000
na drie jaar euro 500 voor een nieuwe
na zes jaar euro 500 voor een nieuwe
na negen jaar euro 500 voor een nieuwe

Als zo'n andere fiets 2500 euro zou kosten lijkt me dat vwb prijs/kwaliteit prima in orde.

@eenzame, prijstechnisch bijzonder interessant al zal er nog wel het e.e.a. aan verbouwd moeten worden, met name

het tandemachterwiel, wat zou zo iets gaan kosten? En een derailleur in de winter met pekel en sneeuw, hoeveel

onderhoud/kosten zou dat gaan geven?

@AB, tja, die Gazelle Tour Populair die ik nu gebruik heeft het zadel achter de trapas straan dus een behoorlijke

rechtop zit waarbij er veer gewicht op het achterwiel komt te staan... Wat kost zo'n gaastra ongeveer, ik kan het

niet zo snel vinden?

@m-gineering, zelfs de kleinste oneffenheid in het wegdek zorgt er mijns insziens voor dat er met mijn gewicht

sprake is van gebroken spaken en een slinger in het wiel.

@leon, je schrijft "Wat betreft de hoogte van frames. Let hier niet te veel op; de lengte is interessanter en die verschilt per merk enorm.", mijn frame maat is nu 65 cm, is dat nu de lengte of de hoogte? Ik woon trouwens op een steenworp afstand van Apeldoorn, bongersbike (is dat wat?) verkoopt santos

@Martin E. van Doornik, Ik zie dat je batavus een derailleur heeft, gebruik je hem het hele jaar door en wat doe je dan aan onderhoud? Wat zou zon setje tandwielen en ketting gaan kosten denk je?
zoiets:

- 26" stalen frame
- alfine/rohloff-naaf (+kettingspanner als je echt geen onderhoud wilt)
- v-brakes (hydraulisch en blokken van koolstop zodat je velgen niet wegslijten)
- naafdynamo + verlichting
- handgespaakte wielen bij een goede wielenbouwer en niet de fietsenmaker om de hoek
- 50mm banden die op spanning gehouden worden, schwalbe marathon ofzo

Echt snel zal het nooit worden denk ik; dat heeft deels ook te maken met je onderhoudsvrije eisen; een goede investering zou een pomp met drukmeter zijn zodat je de banden op (juiste) spanning kunt houden.

Fyts is 28", wel in de juiste prijscategorie; goede hangespaakte wielen zouden al een heel groot verschil maken.
jeroenhog schreef:@leon, je schrijft "Wat betreft de hoogte van frames. Let hier niet te veel op; de lengte is interessanter en die verschilt per merk enorm.", mijn frame maat is nu 65 cm, is dat nu de lengte of de hoogte? Ik woon trouwens op een steenworp afstand van Apeldoorn, bongersbike (is dat wat?) verkoopt santos
Vrijwel alle fietsenmerken hanteren de hoogte van de zitbuis als getal om de maat aan te geven. Probleem is dat sinds niet alle fietsen meer een horizontale bovenbuis hebben deze maat weinig tot niets meer zegt. Die 65 van jou is dus de hoogte van hart trapas tot bovenkant buis. Relevant is de horizontale afstand tussen balhoofdbuis en zitbuis, hart-hart. Op veel websites zijn framegeometrieën gegeven waar deze cijfers bij staan. Het is vaak wel flink zoeken.
Of Bongers wat is? Geen idee. Als ze Santosdealer zijn is dat een pré, maar als ik hun website zie lijkt het toch dat ze in iets anders gespecialiseerd zijn dan zwaargewichten en tandems.
Lees op deze pagina van Vittorio wat een serieuze fiets voor jouw kost. Dit is meteen de top van het gangbare segment.
De onderkant voor jouw markt is een Fahrradmanufaktur die ofwel klaar is voor jou ofwel opgehemeld met een extra sterk achterwiel. Daarvoor kun je bv terecht bij de Vakantiefietser in Amsterdam of Bike4travel in omgeving Rotterdam.
Een ander topadres is de alhier bekende m-gineering in Groningen.

De kosten zullen voor jou misschien niet dramatisch dalen. Het fietsplezier zal wel dramatisch toenemen.
Matthie9000 schreef:Echt snel zal het nooit worden denk ik; dat heeft deels ook te maken met je onderhoudsvrije eisen; een goede investering zou een pomp met drukmeter zijn zodat je de banden op (juiste) spanning kunt houden.
Een manometer is als je totaalgewicht flink boven de 100 kg komt een soort eerste levensbehoefte.
Waarom zou het nioet snel worden? In verhouding tot het lichaamgewicht wordt het zeker een lichte fiets en een rohloffnaaf is behoorlijk efficiënt.
Leon
"Een manometer is als je totaalgewicht flink boven de 100 kg komt een soort eerste levensbehoefte. "

Ik heb zo'n fietspomp met manometer en daarmee zet ik de luchtdruk elke twee weken zo op de 4,5 bar ik heb eigenlijk geen idee waarom ik voor die waarde kies behalve dan dat het dan zo lekker "licht" fietst. Maar wellicht moet ik een andere waarde kiezen ?
jeroenhog schreef: @eenzame, prijstechnisch bijzonder interessant al zal er nog wel het e.e.a. aan verbouwd moeten worden, met name

het tandemachterwiel, wat zou zo iets gaan kosten? En een derailleur in de winter met pekel en sneeuw, hoeveel

onderhoud/kosten zou dat gaan geven?
Wat je achterwiel gaat kosten, dat kan ik je niet zeggen.
En de kosten voor het onderhoud van een derailleur.........
Reken een nieuwe cassette, tandwiellen en (mischien) deraileurwieltjes na 8000km, en 2 jaarlijks een nieuwe versnellingskabelset.
Naar remkabels moet je niet zoeken, de remmen zijn hydraulisch.
Een beetje poetsen ga je altijd moeten doen. Ook bij naafversnellingen.
Ik rij nu al vanaf 2004 elke werkdag met een derailleurfiets naar mijn werk (25km enkel), en dit zonder grote problemen.
jeroenhog schreef:"Een manometer is als je totaalgewicht flink boven de 100 kg komt een soort eerste levensbehoefte. "
Ik heb zo'n fietspomp met manometer en daarmee zet ik de luchtdruk elke twee weken zo op de 4,5 bar ik heb eigenlijk geen idee waarom ik voor die waarde kies behalve dan dat het dan zo lekker "licht" fietst. Maar wellicht moet ik een andere waarde kiezen ?
Ik fiets op vakantie met veel bagage met een totaalgewicht van 135 kilo en dan heb ik voor asfalt in het achterwiel graag de maximale druk die op de band vermeld staat. Bij driekwart daarvan gaat de fiets beduidend trager.
Hoe groot die druk is hang af van de breedte van de band.
Welke druk je nodig hebt hangt ook een beetje af van het type band. Antilekbanden hebben relatief meer druk nodig om niet stroef te rijden.
Wat voor banden + maat heb jij? Welke max druk staat er op? (plaats even de complete tekst)
In het voorwiel doe je ca een kwart tot eenderde minder dan achter.
Leon
jeroenhog schreef: @EnriceV, Ok, duidelijk, het moeten dus aluminium velgen(in ieder geval achter) met 48 spaken worden, dat is een goede tip!
...

het tandemachterwiel, wat zou zo iets gaan kosten? En een derailleur in de winter met pekel en sneeuw, hoeveel onderhoud/kosten zou dat gaan geven?
Tandemachterwiel (voorbeeldje)
- gewone velg (exal sp19) 35 euro
- css velg (rigida sputnik css) 90 euro
- tandem naaf HF08 48-gaats, 180 euro
- spaken en montage, afhankelijk van de wielenbouwer, meestal rond de 50 euro

Wat kost derailleur? (ik baseer me op mezelf: 8000 km per jaar, fiets staat altijd buiten, 1 keer per maand smeren, ...)
- tandwielen 16 euro (11-32 el cheapo setje)
- ketting 15 euro (sram pc930)
dus op jaarbasis ongeveer 75 euro (ik kom ongeveer 5000 km ver op één setje), voortandwielen lopen beperkte schade op want die gaan inmiddels al vijf achtersetjes mee.