Jeroen van de Calseijde schreef:Het zadel is misschien wel het belangrijkste, meest comfortbepalende onderddel van de fiets. Een zadel is dus nooit goed genoeg, ........ Bij mannen veroorzaken zachte zadels over het algemeen een dode penis, bij vrouwen ongetwijfeld weer andere problemen. Nooit echt tevreden geweest dus.
....
Ik heb wel heel erg veel last gehad van mijn rug (deels veroorzaakt door het kamperen), maar ook dat is tijdens het fietsen nog verdwenen door het zadel iets voorover te kantelen. Zelfs na vele reizen moet met een nieuw zadel de beste afstelling dus weer ontdekt worden....
Ik begrijp niet goed hoe het komt dat mensen met fietservaring die openminded genoeg zijn om te reizen niet vaker op een ligfiets overstappen?
Als je nu eens alle 'imagined thruths, preconceptions and conditioning' opzij zet, en nadenkt over ergonomie, kan je bijna niet anders dan de ligfiets heruitvinden. Toen ik aan mijn mountainbike trip door Azie begon, wist ik niet beter.
5000km later had ik zeer zwaar last van RSI in mijn polsen (misschien is dit beter met voorvering), oa. na een nonstop off-road trip van vijftien uur. Nu twee jaar later zijn de zenuwen naar mijn linkerhand nog steeds niet hersteld.
Bij de voorbereiding was ik ook tot de conclusie gekomen dat een hard smal zadel het minste schade aanrichtte aan mijn edele delen. Geen enkele plek op je lichaam kan echter een constante druk van (2/3 van?) 95kg op 4 à 6 cm² verdragen gedurende 12 uur. Hoe stoer je ook bent; ik heb het tot mijn scha en schande mogen ondervinden. Beslist niet bevorderend voor de potentie (en dat met al die prachtige vrouwen!).
Voor de lange afstanden van Australie ben ik dan ook wijselijk overgestapt op een trike (
www.trisled.com.au). Je lichaam steunt op de hele oppervlakte van de rug op een spanzitting (hoe horizontaler hoe beter). De 'hard-shell' zittingen van de meeste Europese ligfietsen is minder ergonomisch maar toch nog onvergelijkelijk gezonder dan een 'bukfiets' zadel. Erectieproblemen waren niet alleen meteen verdwenen, het werd zelfs onweerlegbaar duidelijk dat de verbetering in de cardiovasculaire circulatie ook hier zijn effect had.
De bottleneck is niet meer je benen of je zitvlak, maar je hart- en longcapaciteit. Mijn hartvolume bleek na de reis 25% toegenomen (volgens mijn huisdokter?). Of dat helemaal gezond is weet ik niet.
Over de aerodynamische voordelen hoef ik het al helemaal niet meer te hebben veronderstel ik.
Uiteindelijk bracht de trike me op 5,5 dagen van de Pyreneeën door het Massif Central naar de Alpen (1000km), ik denk niet dat dat op een volgepakte mountainbike mogelijk zou zijn zonder reanimatie nadien. Het was integendeel een comfortabele en metafysische belevenis.
Ik weet het, de hoge prijs is de voornaamste hinderpaal.
Www.steintrikes.com levert degelijke en snelle trikes voor een schappelijke prijs, je moet er wel even de bus voor nemen naar Tsjechie.
Tweewielers zijn er genoeg in de lage landen, huur er eens ééntje voor een weekend, het zal jullie niet spijten.