Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

slaapzak

jeroen_ schreef:het ethische aspect blijft inderdaad moeilijk, een synthetische slaapzak zal ook ongetwijfeld niet op een 100% mens / dier / milieuvriendelijke wijze geproduceerd worden.
Je hebt zonder twijfel gelijk. Ik ben ook geen veganist of vegetarier. Ik zal mezelf ook geen dierenvriend noemen (ik hou niet van katten en nog minder van honden). Maar het idee dat levende eenden of ganzen geplukt worden, opdat mijn slaapzak/dekbed wat minder zwaar en volumineus is, staat mij zo tegen dat ik blijf zeggen: Voor mij geen dons.

Gerd
Hoi,

nog even een kleine aanvulling ter volledigheid van dit topic: ik heb inmiddels ook antwoord van PHDesign ontvangen. Helaas gaan ze niet heel diep op mijn vragen in maar ze bevestigen dat het dons exclusief van gedode dieren gewonnen wordt.

(zelf zie ik voor de zekerheid volledig van dons af - het wordt dus een grotere en zwaardere synthetische slaapzak van rond de 1000 gram waar ook goed mee te leven valt)
Hoi,

zijn er nog mensen die nog lichtere (dan de Ajungilak Alpine 3-Season van 990 gram) synthetische 3-seizoenen slaapzakken kennen?

Het valt mij op dat het wel behoorlijk moeilijk is om info over lichtgewicht synthetische slaapzakken te vinden: blijkbaar kiest bijna iedere lichtgewicht sporter voor dons.

groeten, Jeroen.
Je zou ook nog een tweedehands donzen slaapzak kunnen overwegen; misschien wat lastig in je maat en dan heb je uiteraard óók geen zekerheid over de herkomst maar donzen slaapzakken hebben een vrij lange levensduur, zo geef je het een tweede leven en stimuleer je de bedrijven die ‘niet te vertrouwen zijn’ in ieder geval niet direct.