Additionally, paste this code immediately after the opening tag: praktische vragen over Ijsland - Forum Wereldfietser

praktische vragen over Ijsland

Binnenkort vertrek ik naar Ijsland, maar er moeten nog een paar zaken worden geregeld die ik over het hoofd heb gezien. Enkele vraagjes:
1. Geld: Ga je best hier in je plaatselijke bank om geld of doe je dat best ter plekke? Kan je in Ijsland makkelijk geld afhalen met je bankkaart?
2. Licht: Alhoewel het in de zomer bijna steeds licht is, moeten auto's toch steeds hun lichten aanhebben. Moeten fietsers dat ook?
3. Paspoort: Is een Belgisch paspoort (dus niet zo'n echt internationaal rood boekje) voldoende?

Filip (uit België)

1. Geld: Ga je best hier in je plaatselijke bank om geld of doe je dat best ter plekke? Kan je in Ijsland makkelijk geld afhalen met je bankkaart?
ATM is al op luchthaven Keflavik, maar ook in Keflavik zelf (5km van vliegveld). De wat grotere plaatsen beschikken over geldautomaten.

2. Licht: Alhoewel het in de zomer bijna steeds licht is, moeten auto's toch steeds hun lichten aanhebben. Moeten fietsers dat ook?
Zou ik me geen zorgen over maken....

Op vraag drie heb ik zelf het antwoord al gevonden op de site van buitenlandse zaken: enkel een Belgisch paspoort is voldoende (dus ook geen visum want Ijsland maakt deel uit van het Schengen-akkoord).

Vraag: wat is ATM?

Da's de engelstalige afkorting voor een pinautomaat.

Denk je ook aan regenkleding, reserve onderdelen van je fiets, voldoende eten (wij hadden elk een voortas boordevol eten en dat is erg goed van pas gekomen).
Afhankelijk van de route die je neemt: informeer of de weg open is/begaanbaar.
Neem een stevige tent mee die ook goed tegen wind kan. Hou er rekening mee dat je planning niet altijd gerealiseerd kan worden en dat je dus ergens terecht kunt komen waar verder niets is.

Verder: fantastisch land, heerlijk om te fietsen (als het tenminste niet voortdurend regent).

Jan
Hoi,
Ik fietste in de laatste jaren zo'n 3500 kilometer op IJsland. Beviel heel goed. Het was een kwestie van tussen de buien door rijden. Dus als je 's morgens wakker wordt en het regent, gewoon een goed boek lezen en pas 's middags of eventueel 's avonds vertrekken. In juli is er geen nacht. Voor meer tips of vragen stuur me een mailtje: r.hoofdakker@hccnet.nl

Veel plezier,

Rutger
Hoi,
Ik fietste in de laatste jaren zo'n 3500 kilometer op IJsland. Beviel heel goed. Het was een kwestie van tussen de buien door rijden. Dus als je 's morgens wakker wordt en het regent, gewoon een goed boek lezen en pas 's middags of eventueel 's avonds vertrekken. In juli is er geen nacht. Voor meer tips of vragen stuur me een mailtje: r.hoofdakker@hccnet.nl

Veel plezier,

Rutger

Hoi,

Ik heb in 1999 3 maanden op IJsland gefietst. Op mijn website staat een verhaaltje met diverse praktische zaken voor fietsers op IJsland:

http://www.renemaassen.nl/ijsland/ijslandfietsen.html

Prettige reis!

Ren