Hoi,
inmiddels heb ik weer wat meer gelezen over de GPS apparaten en ik twijfel nu tussen de Dakota 20 en de Oregon.
De GPSMap 62(s) vind ik te groot en te zwaar en de eTrex 20 / 30 lijken trager te zoomen en pannen. Daarnaast lijkt mij persoonlijk een touchscreen wel handig. Ik neig nu naar de Dakota 20 i.p.v. de Oregon omdat:
* hij goedkoper is dan de Oregon;
* hij kleiner is dan de Oregon, wat op mijn ligfiets met bovenstuur denk ik prettiger is dan zo'n groot scherm vrij dicht op je gezicht;
* hij lichter is dan de Oregon;
* grotere batterijlevensduur; (volgens Garmin)
* past beter in je broekzak en ligt beter in de hand;
* scherm is beter afleesbaar(*);
* scherm is afleesbaar als je een zonnebril op hebt; bij de Oregon zou dit niet of minder het geval zijn;
*volgens dit artikel :
http://www.anatolyivanov.com/prose/en/AI.7.00159/
zou de Dakota 20 vanwege zijn lagere schermresolutie beter afleesbaar zijn in zowel zonlicht als half-schaduw als schaduw. Bij de Oregon zou je de backlight intensiteit moeten verhogen waardoor het energieverbruik toeneemt wat ik onwenselijk vind.
Mijn vraag is of iemand weet of dit verschil in scherm afleesbaarheid inmiddels nog veranterd is? Het artikel is al weer bijna 2 jaar oud en als ik het goed begrijp is bijv. de Oregon 450 beter afleesbaar dan de Oregon 400 en heeft Garmin per model meerdere versies gereleased met wellicht verbeteringen in scherm afleesbaarheid.
Zit er nog een verschil in afleesbaarheid tussen de meest recente versie van de Dakota 20 en de Oregon (450 bijv.)? Zo ja, dan vind ik de Dakota 20 duidelijk mooier. (enige nadeel is dat je minder overzicht hebt door kleinere scherm, maar voor overzicht wil ik altijd een papieren backup kaart met grote schaal meenemen)
(o ja, ik kan inderdaad het beste een keer naar een goed gesorteerde speciaalzaak gaan om het zelf te bekijken, hoewel het natuurlijk altijd een beetje een gok blijft omdat je nooit heel uitgebreid onder alle (licht)omstandigheden de verschillende toestellen op je gemak kunt uitproberen)