Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bredere banden om racefiets (lichte vakantiefiets) - Forum Wereldfietser

Bredere banden om racefiets (lichte vakantiefiets)

Hallo allemaal,

Ik ben van plan dit jaar voor het eerst op fietsvakantie (in bijv. Nederland/Belgie/Duitsland). Omdat ik er achter wil komen of een fietsvakantie echt iets is wat ik leuk vind wil ik met een beperkt budget op vakantie. Daar ik het niet erg vind om met weinig bagage op vakantie te gaan is mijn plan om een oude racefiets om te bouwen tot lichte vakantiefiets.
Op het forum heb ik veel informatie gelezen en hierdoor heb ik veel geleerd over de voorbereiding/fiets/bagage/banden enzovoorts.. Dank daarvoor;)

Echter blijf ik met een vraag zitten die betrekking heeft op de aankoop van een oude racefiets. Ik heb een fiets op het oog die volgens mij voldoet aan mijn eisen.

Een van de dingen die ik wil veranderen aan de fiets is er wat bredere banden opzetten. Mijn vraag is simpel:

Is er een oplossing te vinden voor het feit er geen bredere band (bijv. 28 of 30mm) op de fiets kan worden gelegd omdat de band dan in aanraking komt met de remblokjes? Dus houdt het dan op qua bandbreedte of kun je de ruimte ook groter maken door iets te veranderen aan de remblokjes (bijvoorbeeld andere remmen)?
Als de remblokjes tegen de banden komen moet je ze afstellen. :D Ze horen tegen de velg. Anders doe je ook niet zo lang met een setje banden. Als de bredere banden echter niet onder of tussen de remhoeven door passen houdt het op. Dan kun je die breedte niet kwijt. Op een klassieke racefiets past vaak nog wel 32 mm op een nieuwere kan 28mm al te breed zijn.

Andere remmen heeft denk ik weinig zin. Het is meestal de hoogte die kritisch is en die kun je niet zonder meer veranderen, je velg blijft immers op dezelfde plaats zitten. Ik weet niet of je een standaard frame kunt gebruiken met de Franse 650b maat en dan met andere remhoeven wel uitkomt. Het lijkt mij van niet.

Op een oud raceframe passen 57mm remmen en dan heb je meer ruimte. Een en ander is echter afhankelijk van het frame dat je op het oog hebt. Het is een tijdje mode geweest dat er net een vloeitje tussen de 23mm band en de zitbuis paste. Als jij zo'n frame hebt gezien gaat er niets breders passen.

Groet Remco
25mm banden met lichte bepakking op een asfalt route is ook prima te doen hoor. Zorg in ieder geval voor goede bandenspanning, een paar stevige wielen en een heel comfortabel zadel/zeem. Je zou ook nog het bagagegewicht meer naar het midden van je fiets kunnen verplaatsen (rugzak, stuurtas, zadeltas, frametas) voor een stabielere gewichtsverdeling.

Naast 650b is een andere mogelijkheid is een karretje zoals bob of extrawheel. Dat geeft minder verticale belasting op het achterwiel, maar wel meer horizontale dwarskrachten (daar houden spaken net zo min van). Voorzichtig rijden, anticiperen, gaten ontwijken en rustig afdalen met een karretje dus.
De insteek hier is natuurlijk die van een beperkt budget, dus varianten waarbij je nieuwe wielen koopt of een aanhanger laat ik buiten beschouwing. Moderne racefietsen hebben ruimte voor banden van 25mm en soms als je geluk hebt 28 mm, zonder spatbord. Neem wat bagage mee en je zult je banden erg hard moeten oppompen. Dat is oncomfortabel en geeft weinig grip op slecht wegdek. Het probleem zit in de maten van het frame. Dat is tegenwoordig zo dat de afstand van de bout waarmee de rem aan je frame vastzit tot aan het midden van de velgwand maximaal 49 mm is. Andere remmen helpt dus niet. Op oudere racefietsen (en op veel brevetfietsen) is die afstand 57 mm, en soms bij frames voor centrepull remmen nog wat meer. Op zulke fietsen passen banden van 28-32mm, met spatborden.
Die oude racefietsen zijn soms erg geschikt, omdat ze vaak degelijk en comfortabel zijn. Toch moet je je realiseren dat er ook problemen aan zitten. De aandrijving is weinig compatibel met moderne onderdelen. Het lastigste is eigenlijk de achternaaf. Die was vroeger smaler (120 of 126 mm ipv 130mm nu) en de naven waren geen cassettenaven maar freewheel. Die freewheel clusters (ipv cassettes) zijn nog wel te krijgen (28t max), maar de navenzelf zijn lastiger. Dus je wilt zeker weten dat de achternaaf in orde is. Verder hadden die fietsen zeker in Nederland vroeger niet van die lichte verzetten als tegenwoordig mogelijk zijn, dus het hangt erg van j ecranks af of je daar kleinere voortandwielen op kunt monteren. Er waren vroeger veel incourante maten in tandwielen en als je pech hebt zitten er cranks op waarvoor geen bladen meer te krijgen zijn. Tot slot kun je ook nog aanlopen tegen 27 inch wielen (die zijn iets groter dan 28 inch, heus: 630 mm ipv 622). Banden daarvoor zijn nog wel te krijgen, maar het begint wel wat specialistisch werk te worden.

Er is ook een alternatief: een niet al te moderne veldrijfiets. Daar passen banden tot 35 of zelfs 37 mm op, en als de fiets niet al te oud is, is de aandrijving probleemloos compatibel met moderne onderdelen (130mm cassettenaaf is dan waar je op moet letten). Helaas zitten er aan zulke fietsen ook nadelen: het ontbreekt meestal aan nokjes voor een drager (maar een Tubus Fly met beugel aan de as krijg je er vast op), voor spatborden (wat lastiger) en bidons (maar er zijn klemmen).
Wim
Wim schreef: Het lastigste is eigenlijk de achternaaf. Die was vroeger smaller (120 of 126 mm ipv 130mm nu) en de naven waren geen cassettenaven maar freewheel.
Oude naven in een vakantiefiets krijgen snel last van een kromme as. Een modern achterwiel in een stalen fiets lukt echter ook, dan moet je het achterframe opnieuw richten

Die freewheel clusters (ipv cassettes) zijn nog wel te krijgen (28t max),
ik kom op 34 ;) maar daar hoort zeker een andere derailleur bij
Allereerst bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden.

De insteek is inderdaad om met een klein budget op fietsvakantie te gaan.
Ik ben tevreden als de fiets enigszins comfortabel rijdt, er een achterdrager (bv. Tubus Fly) en een fijn zadel op kan. Daarnaast zou het mooi meegenomen zijn als er spatborden op passen.

Iets bredere banden vergroten waarschijnlijk het comfortabele rijden en ik vind het lastig in te schatten om te beoordelen of deze onder de fiets passen.

Misschien kan mijn vraag beantwoord worden door middel van een foto, ik zal die in een volgende post proberen toe te voegen.

De fiets die ik op het oog heb is trouwens een Koga Miyata Road Winner van eind jaren '80/Begin jaren '90. De wielen hebben 36 spaken, dit is een pluspunt voor een lichte vakantiefiets naar ik heb begrepen.

Dan nog even over het bereik van de fiets. Ik vind het niet erg te investeren in een ander crankstel + casette om het bereik wat groter te maken. Ook zal ik de fiets namelijk incidenteel gebruiken om er (tijdens normale vakanties) door heuvel- en bergachtig gebied mee te rijden.

Bedankt en groet,
Rene
Afbeelding

Bij deze de beloofde foto. Ik weet alleen niet wat de breedte van de banden op dit moment is. In ieder geval geen 28mm schat ik in;)
Rene-01 schreef:Afbeelding

Bij deze de beloofde foto. Ik weet alleen niet wat de breedte van de banden op dit moment is. In ieder geval geen 28mm schat ik in;)
Shimano arabesque is uiterlijk 1984 de fiets is dus een tikje ouder. Remmen zijn dus 43-57mm (32 met, 35mm zonder spatb) , net wat je hebben wil.
m-gineering schreef:
Rene-01 schreef:[img]
Bij deze de beloofde foto. Ik weet alleen niet wat de breedte van de banden op dit moment is. In ieder geval geen 28mm schat ik in;)
Shimano arabesque is uiterlijk 1984 de fiets is dus een tikje ouder. Remmen zijn dus 43-57mm (32 met, 35mm zonder spatb) , net wat je hebben wil.
Zijn dit soort remmetjes niet hele slappe hap in vergelijking met de huidige (kortere) remhoeven, die gewoon heel goed en hard remmen als het moet. Als de keuze is tussen 28mm bandjes en deze lange remhoeven, of de keuze tussen 25mm bandjes en moderne remhoeven dan wist ik het wel. Of valt de remkracht best wel mee met die lange remhoeven? Bedoel, massa is traag.

Maar gezien je lowbudget keuze is dat laatste geen optie. Ik zou in ieder geval er goed zeker van zijn dat er zich generlei speling in die remhoeven bevindt en steek er nieuwe remkabels en remblokjes in.
Er zijn spatborden te koop die niet persé tussen spatbord en rem door hoeven en daardoor heb je iets meer ruimte voor een band.

Deze heb ik net besteld (moet nog wel gemonteerd worden samen met een 28 mm bandje op een racer):
Afbeelding

SKS heeft ook een mooie set:
Afbeelding

Is het qua kosten niet 'handiger' om op zoek te gaan naar een 'tripple'? Dat scheelt je de relatief dure investering in een nieuw cranckstel. Zoiets als dit? : http://link.marktplaats.nl/531007907

Veel plezier met voorbereidingen!
Mij lijkt het een leuke fiets. Die remmen doen het een stuk beter met goede kabels en Koolstop remblokjes. Wil je beter dan maakt Tektro voor weinig geld prima moderne 57 mm remmen. En voor veel geld zijn er ook nog weer betere van Velo Orange. Geen probleem dus.
Hier passen als er oogjes op zitten (vast wel) ook gewone SKS spatborden op. Als je 35 mm banden wil dan zou je van Zefal de opzetspatbordjes kunnen nemen voor bredere banden. Ik heb die op mijn veldrijfiets. Ze werken, maar ook niet meer dan een beetje.
Wim
eric190173 schreef: Is het qua kosten niet 'handiger' om op zoek te gaan naar een 'tripple'? Dat scheelt je de relatief dure investering in een nieuw cranckstel. Zoiets als dit? : http://link.marktplaats.nl/531007907
Dat is nou voor het beoogde gebruik een waardeloos rotding!
m-gineering schreef:
eric190173 schreef: Is het qua kosten niet 'handiger' om op zoek te gaan naar een 'tripple'? Dat scheelt je de relatief dure investering in een nieuw cranckstel. Zoiets als dit? : http://link.marktplaats.nl/531007907
Dat is nou voor het beoogde gebruik een waardeloos rotding!
Want? (niet dat ik denk dat je geen goede argumenten hebt, maar omdat ik graag leer..)

PS: met het verkeerde been uit bed gestapt?
eric190173 schreef:
m-gineering schreef:
eric190173 schreef: Is het qua kosten niet 'handiger' om op zoek te gaan naar een 'tripple'? Dat scheelt je de relatief dure investering in een nieuw cranckstel. Zoiets als dit? : http://link.marktplaats.nl/531007907
Dat is nou voor het beoogde gebruik een waardeloos rotding!
Want? (niet dat ik denk dat je geen goede argumenten hebt, maar omdat ik graag leer..)

PS: met het verkeerde been uit bed gestapt?
De OP zoekt een oude racefiets waar je wat bredere banden in kunt zetten en mee op vakantie kunt. De eerste suggestie is een zo op het oog nog steeds nette Koga met 57mm remmen, een niet te korte achtervork en oogjes. Derailleurs zijn niet geweldig in die tijd voor vakantie, maar het was in zijn tijd geen slechte fiets (zeg maar de betere middenklasse) en dit soort fietsen kunnen nog steeds heel aangenaam zijn. Koga's hebben bovendien vaak een iets zwaardere onderbuis als gemiddeld en zijn dus heel geschikt voor bagage.

Als alternatief komt er dan een lijk van een Gitane uit de kast, met een vreselijk - goedkoop- aluminium frame waar het opportunisme en cynisme van de afdeling inkoop afspat, geen ruimte voor bredere banden, een lompe voorvork en een afmontage die niet gracieus oud wordt.
Ziet er uit als een Roadwinner S uit 1982. Zie Koga site voor brochure. Het lijkt me een lekkere fiets. Ik ben wel met minder op vakantie geweest.
Wim
evil versus kindness

gitane
Afbeelding

versus

koga
Afbeelding


maar wees nou eerlijk, het ziet er beide niet uit en stiekem denk ik dat die gitane nog strakker fietst ook :) In ieder geval grotere kans dat je met de gitane de top van de mont ventoux haalt.... of de Kahler Asten
Als je bredere banden wilt monteren zijn beide fietsen op bovenstaande foto's volgens mij ongeschikt. De Koga heeft een veel te korte achtervork, waardoor er achter de zitbuis nauwelijks ruimte is voor een bredere (dus hogere) band (en zorgt de korte achtervork voor problemen meten achteruitstekende voeten en tassen die in de weg hangen).

De Gitane heeft een langere achtervork, maar daar zullen de remhoeven wel het probleem zijn. Zit dan wel weer alvast een triple op.

De Kahler Asten kom je ook nog wel op met een uit de grachten opgedregd stadswrak. 8)
De discussie lijkt zich nu op die Gitane vs Koga te spitsen, dat is niet mijn bedoeling van mijn posting..

Mijn punt is als je low-budget een racefiets wilt ombouwen als vakantiefiets, en aangeeft ook buiten Nederland te gaan fietsen, ik zelf op zoek zou gaan naar fiets met een tripple. Qua frame / bandenkeuze is een 30 jaar oude stalen fiets wel te prefereren, en misschien ook wel 'mooier'. Maar je komt in de knoei met je verzet op het moment dat je maar enigszins moet klimmen. Gevolg, protesterende knieën en een gefrusteerde fietser.. Een andere cranck voor een dergelijke fiets is vaak relatief duur.
Koop je in de zelfde prijsklasse (pak'm beet 200 euro) een lelijk hok, maar wel met 3 bladen voor en stevige wielen dan is het 'enige' wat je moet doen de cassette vervangen (met het grootst passende grote tandwiel), een tubus fly monteren en nieuwe banden 25 of 28 mm.

Vanuit Marten zijn hart geredeneerd misschien een verfoeilijk lillik hok/hek, maar om te beginnen met zo weinig mogelijk budget niet zo raar denk ik..

Wim zijn suggestie om een cyclocrosser op de kop te tikken is waarschijnlijk nog het beste / slimste om te doen (behalve dan het remmen misschien..)

De Koga die Rene gepost heeft is trouwens van MP af, ik ben benieuwd of hij hem gekocht heeft...

Gr.
Eric
Nogmaals dank voor de vele reacties en bruikbare tips!

Ik heb de Koga inderdaad gekocht!

3 redenen daarvoor:

1) De prijs viel mee en ik kon de fiets praktisch om de hoek ophalen (wat de kosten dus ook laag houdt, het wordt tenslotte een budget-vakantiefiets).
2) De fiets ziet er erg mooi uit, dit vind ik ook belangrijk.
3) Aanpassingen die in ieder geval nodig zijn om een fietsvakantie (in Nederland) te houden:
* Bredere banden
* Tubus Fly
* Nieuwe remblokjes
* Eventueel spatborden

Dit alles is dus zeker te overzien. Als de fiets en de tripjes door Nederland mij bevallen kan ik het bereik van de fiets gaan aanpassen. Dit is zoals jullie aangeven ook wel nodig natuurlijk. Opzich is dit geen probleem omdat door de lage kosten mijn budget dit zal toestaan.

Groet,
Rene
Rene-01 schreef:Nogmaals dank voor de vele reacties en bruikbare tips!

Ik heb de Koga inderdaad gekocht!

3 redenen daarvoor:

1) De prijs viel mee en ik kon de fiets praktisch om de hoek ophalen (wat de kosten dus ook laag houdt, het wordt tenslotte een budget-vakantiefiets).
2) De fiets ziet er erg mooi uit, dit vind ik ook belangrijk.
3) Aanpassingen die in ieder geval nodig zijn om een fietsvakantie (in Nederland) te houden:
* Bredere banden
* Tubus Fly
* Nieuwe remblokjes
* Eventueel spatborden

Dit alles is dus zeker te overzien. Als de fiets en de tripjes door Nederland mij bevallen kan ik het bereik van de fiets gaan aanpassen. Dit is zoals jullie aangeven ook wel nodig natuurlijk. Opzich is dit geen probleem omdat door de lage kosten mijn budget dit zal toestaan.

Groet,
Rene
Mooie keus hoor, je zult er vast veel plezier van deze vriendelijke fiets hebben (altijd wel lachen als mensen persoonskenmerken projecteren op een stuk staal :))
Ben ook benieuwd hoe breed de bandjes kunnen ivm die korte achterbrug. Die fly is een goede keus! Voorkom grote zijtassen van ortlieb, kleine ortlieb voortasjes op de achterdrager en een topbag is een betere keus. Als je echt lightweight gaat is een zadeltas+frametas+stuurtas+rugzak combi te prefereren, bespaart je weer een fly.
Niet vergeten fotos te plaatsen, dit soort ombouwprojectjes zijn altijd leuk om te volgen.
succes