Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aluminium lowrider terug rechtbuigen? - Forum Wereldfietser

Aluminium lowrider terug rechtbuigen?

:( Na een fietsbotsing heeft mijn aluminium lowrider een deuk. Ik zie geen breuk. Blijf ik er best af, of mag ik hem een beetje rechter proberen plooien?
Graag advies,
Groet,
Luc.
Hierbij een foto van de schade:
Afbeelding
Ligt aan type aluminium, dikte, vorm en de ernst van de buiging.
Heb je er een plaatje van? Kun je hem nu wel nog gewoon gebruiken?
...
plaatje: flinke toestand.
De grote bocht krijg je er wellicht wel uit, maar de kans dat er ergens bij de las een scheur ontstaat is groot. Anderzijds: het zier er nu echt niet uit, dus wat heb je te verliezen. Zorg vooral dat je vork er niet van te lijden heeft want als daar iets afbreekt ben je verder van huis, dus eerst demonteren en dan proberen.
En anders neem je je verlies en koop je een mooiere nieuwe :D
Leon
lvdb1956 schreef:Hierbij een foto van de schade:
[img]http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... 1g.jpg[IMG]
Op vakantie schroef je hem los, zet je er een voet op en probeer je hem weer ruw in model terug te buigen.

Hier zou ik toch ernstig over een nieuwe nadenken voor er weer mee op vakantie te gaan. Vast comfortabeler en goedkoper dan onderweg een gebroken drager proberen op te lossen, ook als de tas niet in je voorwiel is geslagen.

En draait het voorwiel wel normaal onder de onderbuis door, of is dat het rare perspectief van de foto?
Verbogen drager nog te gebruiken?
Ik heb hem een beetje meer horizontaal geduwd (zodat de voortas rechter hangt), en zo is hij eigenlijk wel te gebruiken. Ik vraag me dus af of ik hem zou proberen rechtbuigen, want ik breng er misschien meer schade mee aan... Het is natuurlijk geen zicht, maar hij zou precies wel nog bruikbaar zijn.
Luc.
En draait het voorwiel wel normaal onder de onderbuis door, of is dat het rare perspectief van de foto?
Voorwiel is ok. Besturing is gecontroleerd, en ook daarmee is alles in orde. Enkel de drager is beschadigd.
Luc.
Leon schreef:Zorg vooral dat je vork er niet van te lijden heeft want als daar iets afbreekt ben je verder van huis
Wat ik bedoel is: schroef de drager er af en kijk of de bevestigingspunten voor de drager nog onbeschadigd zijn. Die punten zijn meer waard dan een drager.
Leon
Tot de komst van moderne stalen dragers waren zulke matige alu dragers het onderdeel dat misschien wel het vaakst kapot ging onderweg. Ik zou mijn vakantie niet willen bederven.
Wim
Ok. Dank jullie.
Dat wordt dan maar een nieuwe drager. Een stalen tubus tara, silver.
Probleem opgelost!
Groet,
Luc.