Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Power Grips - Forum Wereldfietser

Power Grips

Hoi allemaal,

Ik heb een nieuwe vraag die gaat over PowerGrips. Ik heb Shimano platform pedalen PD-MX 30. Die bevallen me goed, maar ik heb er dan ook pas 1000 km mee gefietst en alleen in NL en België. Binnenkort ga ik de wereld er (bijna) mee rond en lijkt het mij handig om PowerGrips te hebben. Dit is mij door een aantal anderen ook aangeraden. Deze PowerGrips passen niet op de Shimano pedalen.

Dus moet ik nieuwe pedalen aanschaffen als ik PowerGrips wil hebben.

Is dit de prijs waard?

De pedalen van Wellgo lijken me weinig grip hebben (maar dat is misschien niet zo belangrijk meer met PowerGrips), die van Gusset (www.chainreactioncycles.com) lijkt me dan weer we heel degelijk en robuust.

Passen deze soort pedalen eigenlijk altijd op de crank? Ik heb een Truvativ.

Ik neem trouwens Keen sandalen en niet al te zware bergschoenen mee, heb maar 36, klein dus. Geen klik systeem! Ik heb diverse reacties gelezen op dit forum maar kom er niet zo gauw uit.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er tot nu toe altijd wat aan : )
Groetjes Cinderella
Cinderella schreef: De pedalen van Wellgo lijken me weinig grip hebben
.
Wellgo heeft 1 groot nadeel. Ze hebben ook goed grip op je scheenbeen. Ik heb nog de littekens van 5 jaar geleden. Het is iets waar sommige mensen, terecht, allergisch voor zijn.

Voor de rest is deze opmerking zo iets als:
Buiten vriest het 15°, de zon schijnt en binnen achter het glas roep ik: "Wat is het vandaag warm buiten." :lol:

Ik fiets al 7 jaar met deze pedalen op asfalt, zandpaden, errug stenige paden, hellinkjes, hoge passen, steile klimmen, idem afdalingen en nog nooit had ik het gevoel dat ik de grip op mijn pedalen verloor.

Peter
Beste Peter,
'nog nooit had ik het gevoel dat ik de grip op mijn pedalen verloor'
bedoel je dan mét power grips?
Cinderella schreef:Beste Peter,
'nog nooit had ik het gevoel dat ik de grip op mijn pedalen verloor'
bedoel je dan mét power grips?
.
Nee, ik wist niet eens wat het waren, ik moest het opzoeken.

Gewoon standaard Wellgo-pedalen.

Peter
Ik heb nog een paar Power Grips die je eventueel van me kunt overnemen. Ik weet niet hoe ze fietsen, want ik heb er nooit mee gereden.
Ik heb emt zelfgemaakte strips gefietst, was daar al erg tevreden mee, dus ik denk dat Powerstrips zeker fijn zijn. Laatst kwam ik nog een ander soort tegen, misschien heb je daar wat aan, passen die wel op je huidige pedalen:

http://www.ynotcycle.com/products/

Groeten van Paulien
Euh, Cinderella, met die PDMX30 pedalen daar heb je toch heel veel grip mee? Carla die rijdt er al jaren mee en glijdt er nooit van af. En zij is er nooit vanaf gegleden.
Hoi Eric, die pedalen zijn zéker goed. Maar wat ik me heb laten vertellen is dat je met PowerGrips, of een ander soort strap eroverheen, meer kracht kunt zetten met de opwaartse beweging, en dat zou dan 'effectiever' zijn in de bergen. Maar weet je, ik heb er zelf dus geen ervaring mee. Daarom vindt ik het ook raadzaam om me eerst goed in te lezen want de pedalen die ik heb zijn goed (en prijzig genoeg om ze zomaar er af te halen). Een andere tip die ik kreeg is deze http://holdfastordie.com/store/category/hold-fast-frs

Kortom, ik weet het nog niet. PowerGrips vallen af want daarvoor heb ik een hele andere pedaal nodig en dat vindt ik niet nodig.

Dank voor jullie tips tot zover...
Cinderella
Duwen en trekken aan je pedalen dat is een manier van fietsen die je zal heel heel veel moeten trainen. Leuk voor prof.wielrenners als het om de knikkers gaat.
Wat is het verschil tussen Power Grips en de ouderwetse Toeclips.
multiwgb schreef:Duwen en trekken aan je pedalen dat is een manier van fietsen die je zal heel heel veel moeten trainen. Leuk voor prof.wielrenners als het om de knikkers gaat.
Wat is het verschil tussen Power Grips en de ouderwetse Toeclips.
Zat ik me ook al af te vragen.
Toeclips hadden vooraan ook een begrenzing, dus je voeten konden niet doorglijden.
Die 'slipperbandjes' hebben dat niet, als je doorglijdt knelt je voet af.

Van toeclips naar klik was een vooruitgang omdat je veel meer opwaartse kracht kon zetten en je niet zo aan je fiets bleef kleven als je onderuit ging.
Het is eigenlijk best merkwaardig dat je nu dus moderne 'toeclips' terug krijgt die mi nog meer nadelen hebben dan het origineel.
gartnl schreef:Toeclips hadden vooraan ook een begrenzing, dus je voeten konden niet doorglijden.
Die 'slipperbandjes' hebben dat niet, als je doorglijdt knelt je voet af.

Van toeclips naar klik was een vooruitgang omdat je veel meer opwaartse kracht kon zetten en je niet zo aan je fiets bleef kleven als je onderuit ging.
Het is eigenlijk best merkwaardig dat je nu dus moderne 'toeclips' terug krijgt die mi nog meer nadelen hebben dan het origineel.
Met Powergrips kan je voet alleen doorglijden als je ze veel te los hebt afgesteld, lijkt me. Van doorglijden of afknellen heb ik nog nooit iets gemerkt. Ik gebruik ze al jaren omdat mijn voeten dan prima gefixeerd zitten op de pedalen, wat zowel bij vlak rijden als stijgen meer kracht op de pedalen geeft. Het voordeel ten opzichte van toeclips is dat powergrips meer steun bieden (betere fixatie).
Ik denk overigens dat ze niet voor iedereen geschikt zijn omdat je voet wel in een tamelijk vaste positie zit en dat bij sommigen tot knieklachten kan leiden. Eerst proberen dus. Bij een val schiet je voet overigens vanzelf meteen los, daar zie ik geen gevaar in.
Is dat zo. Volgens mij alleen als je de riempjes behoorlijk strak aanhaalde. Doe je, ze zeg maar de toeclips half vast dan ben je toch sneller los dan schoenen met plaatjes. Maar als je gaat klimmen ook. :lol:
Mocht je of iemand nog een paar plaatjes hebben voor toeclips ik hou me aanbevolen.
peter de rijk schreef:Bij een val schiet je voet overigens vanzelf meteen los, daar zie ik geen gevaar in.
Ik hoop het. Mijn praktijkervaring is anders. Bij mijn laatste over-de-kop was ik maar wat blij met mijn spd's. Ook het gemak van zijwaarts uitstappen bij calamiteiten bevalt me erg goed.
Er liggen hier dan ook nog een paar 105 oude stijl met toeclips en riempjes op een nieuwe eigenaar te wachten.
Ik rijd regelmatig in de bergen en heb met mijn Keen sandalen en Wellgo pedalen nooit problemen gehad met uitglijden en ook niet het gevoel dat ik met powergrips of andere hulpmiddelen nog beter bergop had kunnen fietsen.
Het probleem van de scherpe schroefjes op de Wellgo heb ik opgelost met een vijltje: even flink de bovenranden van de schroefjes onder handen nemen en je hebt er geen last meer van, ook goed voor de zolen van je schoenen.
gartnl schreef:Ik hoop het. Mijn praktijkervaring is anders. Bij mijn laatste over-de-kop was ik maar wat blij met mijn spd's. Ook het gemak van zijwaarts uitstappen bij calamiteiten bevalt me erg goed.
Er liggen hier dan ook nog een paar 105 oude stijl met toeclips en riempjes op een nieuwe eigenaar te wachten.
Het verschil tussen Powergrips en toeclips is nu juist dat je met Powergrips ook zijwaarts weg kunt en dat je niet "vast" zit zoals bij toeclips. Dus ik neem aan dat jou verhaal/ervaringen op toeclips betrekking hebben?
peter de rijk schreef: Het verschil tussen Powergrips en toeclips is nu juist dat je met Powergrips ook zijwaarts weg kunt en dat je niet "vast" zit zoals bij toeclips. Dus ik neem aan dat jou verhaal/ervaringen op toeclips betrekking hebben?
In principe wel. Maar volgens mij maakt het niet uit als je over het stuur gaat, dan is het een opwaartse beweging. En de het getoonde alternatief voor de Powergrips, die sandalenbandjes, lijken me nog erger.
Ik heb er geen ervaring mee maar zie het wel zitten. Wat zou u er voor willen hebben Gartnl? En waar woont u ergens ien Grunn?
Groeten Wieger (0645009008)
Tjomp schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar zie het wel zitten. Wat zou u er voor willen hebben Gartnl? En waar woont u ergens ien Grunn?
Groeten Wieger (0645009008)
Heb je even PB gestuurd.