Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor goede ademende softshell voor lente en herfst nl - Forum Wereldfietser

Tips voor goede ademende softshell voor lente en herfst nl

Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum. De reden dat ik me heb aangemeld is dat ik op zoek ben naar een jas voor lente en herfst gebruik in Nederland, omdat mijn winterjas op het moment te warm is (zweten!) en mijn linnen zomerjas te koud/regendoorlatend.

De jas is voornamelijk bedoeld voor woon-werk verkeer waarbij ik meerdere keren per dag tussen de 30 en 60 minuten fiets, maar het is praktisch als hij daarnaast ook geschikt is voor weekend/vakantiegebruik m.n wandel- en fietstochten in Noord-West Europa (licht en compact in de bagage, en flexibel in gebruik, dus met volledige rits van boven tot onder).

Tijdens het fietsen heb ik het snel warm, en ik begreep uit rondsnuffelen op diverse fora dat een softshell mogelijk een betere optie zou kunnen zijn dan een simpele North face jas. Ervaring uit het verleden leert dat dergelijke "plastic" jacks bij mij snel zweterig worden, en dan zou een softshell mogelijk beter zijn voor mijn doel (beter ademend en toch nog een beetje waterafstotend, en als het hard regent kan er gewoon een lichtgewicht regenjackje van de aldi overheen)

Probleem is dat ik absoluut geen verstand heb van softshells. In de winkels heb ik een aantal softshells gepast maar vond ze vrij warm (waarschijnlijk bedoeld voor de kou en de bergen). Op internet vond ik een op pad test uit 2008, waarin het het Lafuma LD Trekking W's Jacket werd aangeraden qua ademend vermogen, maar ik neem aan dat de ontwikkelingen de afgelopen 4 jaar niet stil hebben gestaan en dat er nu nog betere opties verkrijgbaar zijn.

Ik realiseer me dat ik niet helemaal in de doelgroep van de wereldfietser pas (ik ben meer een Nederland en Europafietser), maar ik denk dat hier veel expertise aanwezig op het gebied van softshells en fietsen en dat jullie ook zelf een woon werk verkeer jas nodig hebben, dus vandaar dat ik een poging waag om jullie te vragen om tips.

Hebben/kennen jullie een softshell (of andere jas) die jullie erg goed bevalt en die voor bovenstaand doel geschikt is?

Ik sta voor vrijwel alle opties open, mijn beperking is alleen mijn budget. Simpele jassen bij de Bever (North Face ed) zaten in de range 75-125 euro, dus dat is ook het budget wat ik voor een softshell in gedachten heb. Voor mij is het ademend vermogen (en gewicht mbt bagage) het belangrijkste kenmerk voor een keuze en enige waterafstotendheid is wel praktisch met het Nederlandse weer, dus een softshell van 150 euro zou evt ook kunnen als ik daarmee een beter ademende lichte en toch nog enigszins waterafstotende softshell krijg. Complexe goretex jassen/softshells van 400 euro zijn een beetje boven mijn league (en mi ook te technisch voor het beoogde gebruik). Ik ben zelf vrouw, maar vrij lang (1.80), dus mannenjassen zouden evt ook kunnen passen.

Ik hoop dat jullie me een klein beetje op weg kunnen helpen een geschikte optie in het ondoorgrondelijke oerwoud van softshell aanbod te vinden..
Ik heb het ook altijd te warm in m'n Northface jas. Zelfs de mouwen zijn te kort (ik rij met audaux, dus wat gestrekte houding).
Goh, spring eens binnen bij Decathlon. Niet duur, en ze hebben er prijs/kwaliteit in acht genomen m.i. toch goede softshells. Wat van belang is voor mij is de lengte van de mouwen. Ik heb er eentje die ook nog over 2 extra lange zijritsen beschikt. Heel handig, want die staan zowat altijd open. Ademt uiteraard heel goed.
Ik fiets al jaren met een jack gekocht bij cyclewear.eu. Het jack wat ik heb, hebben ze helaas niet meer in het assortiment maar ze hebben wel een aantal andere heren en dames softshells. De jacks zijn goedkoop en voldoen prima voor herfst en voorjaar. Het assortiment wisselt regelmatig dus als ze nu niks voor je hebben, kijk dan over een paar maandjes weer eens op de site.
Een nadeel is dat je het jack niet kan passen en voelen dus het is een beetje gokken voor de maat. Lees ook de reviews. Ze doen echter niet moeilijk als je het wilt ruilen of terugsturen.
Ik gebruik bij kouder (maar niet extreem koud) weer graag een softshell. Maar ik zal enkel bij erg koud weer een regenjas over een softshell aantrekken. Bij harde regen kies ik dan ook liever een ademend regenjasje gecombineerd met meer of minder isolatie.

Dus hoewel ik thuis regelmatig een softshell draag (ook bij het fietsen) en ik ook een softshell meeneem op wandeltochten, neem ik eigenlijk nooit een softshell mee op fietstochten omdat dat kledingstuk in veel gevallen te warm en/of onvoldoende waterdicht is. (Bij thuisgebruik speelt dat niet zo omdat ik daar maar met het weer van de komende uren rekening moet houden en het meestal om relatief korte tochten gaat waarin regen of zweten toch minder een rol speelt.)

De combinatie van een (ademend) regenjasje met voldoende verschillende isolerende lagen vind ik veel beter geschikt op fietsvakanties.

Renaat
Hallo "ik weet je naam niet" (want Thermobeker zal dat wel niet zijn).

Uit ervaring kan ik je vertellen dat softshell al snel te warm is, waardoor je (nog) meer gaat transpireren. Ik heb 2 van deze jacks. Een van North Face($120,- en een van de Lidl (E 16,-). Die van North Face is iets warmer (winddicht). Prima voor een wandeltocht of -vakantie. Op fietsreis neem ik deze jassen nooit mee wel een goed regenjack met "ventilatie-ritsen" aan de zijkant. Afhankelijk van de temperatuur draag ik onder het regenjack verschillende laagjes. Varierend van een enkel T-shirt tot shirt met korte mouw + shirt met lange mouw + fleece trui, bij min 10 graden. Hiermee red ik mij al jaren prima en is niet zwaar of volumineus.
Wanneer je niet hard genoeg fietst om jezelf goed warm te trappen kan een softshell de uitkomst zijn, maar je geeft aan dat je snel tranpireert, dus met warm blijven heb je geen moeite.

Bij de Lidl hebben ze ook softshell jacks met een ventilerende rug. (wielerjack). Deze verkopen ze doorgaans in het najaar voor zo'n E 16,-. Kun je voor die prijs altijd proberen. (mogelijk komt die aanbieding ook in het voorjaar voorbij, even de aanbiedingen in de gaten houden)
Succes,

Ineke
Ik rijd sinds en jaar met dit jack, naar werk en op kampeertochten:
en ik zag toevallig dit weekend een aanbieding, ik heb eerst zeker 50 euro meer betaald:
http://www.bike-components.de/products/ ... 1-12-.html
Ik draag het tot -15 gevoelstemperatuur, maar vooral door meer lagen kleding er onder te dragen. Als je op warme lentedagen gewoon een t shirt eronder draagt blijft het ook dan comfortabel, en met een bui of 's avonds voor de tent wil je wat comfort warmte, je zou je fleece trui dan thuis kunnen laten. Het zit mij niet superstrak, maar flappert ook niet, en heeft dus voldoende ruimte voor extra lagen kleding er onder. Verder is het een echt fietsjack, goed winddicht, goed waterdicht, langer ugpand, fijn ademend/ventiltieopeninen rond okselstreek, mooi afgewerkt. Minpunt kan zijn dat mensen een capuchon missen. alle pluspunten van softshell, ideaal.
Hoi!
Ik heb een hele fijne jas, die wel buiten jouw budget valt, maar ik noem hem toch: het is een Mammut Hoody met lekker lange ritsen onder de mouwen (de hele zijkant kan open tot bijna halverwege de bovenarm).
Hij was ook ver boven mijn budget (E220,-) en ik heb eindeloos gedacht of ik dat wel voor een 'jasje' wilde uitgeven, maar ik ben er heel, heel blij mee en zou hem direct weer kopen als ik een nieuwe nodig heb.

Wat er zo fijn aan is zijn de lange ritsen onder de arm, waardoor je heel lekker kunt luchten. Ik heb er zelfs nog twee extra ritsen ingezet in de mouwen, zodat ik daar ook nog wat kan varieren. Je kunt die risten natuurlijk in iedere softshell zetten of laten zetten. Dan heb je hetzelfde gemak, maar voor een veel leukere prijs.

Succes met zoeken! Paulien
Kijk ook even op http://www.hiking-site.nl daar is erg veel ervaring met kleding.
Kijk hier ook eens naar: http://www.cafeducycliste.com/fr
Ik heb de mannen versie van de zwarte Decathlon Quechua softshell. Voor mij prijs/kwaliteit prima in orde. Wind houdt ie goed tegen, waterdichtheid is ok maar is niet de hoofdzaak (een echte plensbui geraakt er wel doorheen). Ik gebruik hem bijna het hele jaar door, ook om mee te skiën, meestal zonder al te veel extra kleding eronder (t-shirt en lichte trui).

De versie voor vrouwen is ook niet slecht, maar het model van de kap is erg vreemd en mijn vriendin is er niet wild van.
Hallo allemaal,

Ik check nu voor het eerst weer de site, en ben verrast dat er al zo veel antwoorden gegeven zijn. Wat leuk, bedankt voor jullie moeite, hier kan ik zeker wat mee!

Wat me bij snel lezen uit de antwoorden duidelijk wordt, is dat ik ritsen nodig heb om goed te kunnen ventileren ongeacht type jas of softshell en dat ademende regenjasjes ook nog een optie zijn in plaats van de softshell.

Helaas kan ik nu niet verder internetten (werk roept), maar ik ga me de komende tijd verder verdiepen in de producten en sites die jullie genoemd hebben.

Heel erg bedankt voor deze richtingaanwijzers, deze producten en overwegingen had ik zelf nog niet aan gedacht, dus helpt me een stuk verder in mijn zoektocht.

Judith
Of je maakt er zelf een van het beste SoftShell materiaal wat er is:

Afbeelding

Gemaakt van P-shield Softshell textiel van Malden Mills. Dit is de lichtere variant, (http://www.extremtextil.de/catalog/P-Sh ... :1645.html minder wind en waterdicht dan de dikkere sofshell materialen: klinkt als de optie voor jouw gewenste jas. Totaal weegt het jasje 151 gram.
Je moet hem wel even in elkaar (laten) naaien. Ik was voor alles kwijt: +-40 euro voor de materialen (alles bij extremtextil.de) en 1,5 uurtjes achter de naaimachien.

Zelfde specs als dit jasje: http://www.backcountry.com/arcteryx-gam ... ns-arc0683 maar dan voor mijn maat bijna 200 gram lichter en een hoop centjes minder arm.

:-D

(excuus voor de donkere foto :-S)
Mooi Janneke! Heb je ook een patroontje voor ons?
Hey Blanche,
Het is een damesmodel, deze: http://www.extremtextil.de/catalog/Spor ... ::536.html (maar als je je maten (borst, taille en heupwijdte) in een pb-tje stuurt met je adres kan ik het patroon wel even voor je overnemen op patroonpapier en het je opsturen? Laat maar even weten :-) )

ps. tegen vergoeding wil ik ze ook wel in elkaar naaien :-P (wel eerst m'n naaimachine fixen :? )
Janneke schreef:Of je maakt er zelf een van het beste SoftShell materiaal wat er is
He, wat een goed idee zeg!!
Ik met mijn lange armen heb altijd moeite met het vinden van een goed passend jack. Zelf een maken...tuurlijk! In een ver verleden zat ik nog wel eens achter het naaimachine. Ik zal hem weer eens opzoeken en wie weet....fiets ik straks in een softshell waarvan de mouwen niet tekort zijn :D
Het ziet er mooi uit, Janneke.
De hele softshell zelf maken had ik helemaal nog niet aan gedacht, wist niet dat je die stoffen los kon kopen. Het zelfmaakjack ziet er mooi uit, kan zo te lezen goed ademen, is lekker licht en op maat gemaakt (wat wel fijn is, want net als Audrey heb ik soms last van te korte mouwen bij damesjacks), lijkt me een serieuze optie voor mij.

Ik kan zelf niet zo goed naaien (erg lang geleden) en 40 euro materiaal verknoeien is zo zonde, dus Janneke als je het serieus bedoelde over het tegen vergoeding in elkaar zetten, ben ik mogelijk wel geinteresseerd. Ik zet er even mogelijk bij, omdat ik ook goed wil kijken naar alle genoemde aandachtspunten en soorten jacks in andere posts. Zo zag ik bijvoorbeeld eerder vanmiddag iets over een langer rugpand wat mij ook praktisch lijkt op de fiets (mogelijk kan dit ook door aanpassing van het zelfmaakpatroon)

Bedankt voor het idee in elk geval alvast, ik wist echt niet dat je dit soort dingen zelf kon maken.
Juhu, ik wist tot voor kort ook niet dat je dit soort kwaliteitsstoffen gewoon in de winkel kon kopen. Wij vonden zelf de softshells altijd erg duur dus hadden er nog nooit een aangeschaft, zelfde geldt voor een donzen bodywarmer. Softshell nu zelf gemaakt, de donzen bodywarmer stof+materiaal ligt klaar om gemaakt te worden :-)

Ik ben van mening dat de outdoor spullen vooral (en misschien wel alleen) kwalitatief goed zijn door de goede stoffen en materialen die gebruikt worden. Als je dan zelf ook nog een leuk modelletje kan vinden zie ik geen reden waarom het minder goed of duurzaam zal zijn.

Op onze website (to be: bikeabout.nl) komen beschrijvingen van de zelf-gemaakte outdoorspullen zodat het wat minder ver-van-bed-show wordt voor de mensen die dit nog nooit gedaan hebben.
audrey schreef:
Janneke schreef:Of je maakt er zelf een van het beste SoftShell materiaal wat er is
He, wat een goed idee zeg!!
Ik met mijn lange armen heb altijd moeite met het vinden van een goed passend jack. Zelf een maken...tuurlijk! In een ver verleden zat ik nog wel eens achter het naaimachine. Ik zal hem weer eens opzoeken en wie weet....fiets ik straks in een softshell waarvan de mouwen niet tekort zijn :D
Het ziet er mooi uit, Janneke.
Hey: als je wat tijd hebt zeker doen! :-) Het geeft mij een heerlijk gevoel iets te maken! Het model en stof zijn echt prima voor 'herintreders' of 'beginners' op naaigebied :-)
he wat leuk Janneke, je hebt dezelfde projectwensen als ik.
Ik ben echter begonnen met een donzen slaapzak (is NU in de maak) en mijn volgend project is de donzen bodywarmer. Ben benieuwd of je daar al een patroon voor hebt, ik kan in ieder geval niets vinden op internet.
Wel kant en klare pakketten, zoals bij http://thru-hiker.com maar geen los patroon.

Over die slaapzak heb ik trouwens lang over gedaan om te beginnen (o.a. door Nederlandse bedrijven die je ontmoedigen en zeggen dat het HEEEEEEL erg moeilijk is), maar het is echt een simpel project. Wel veel werk, dus ik snap de prijs van slaapzakken, maar het volgende project begin ik zonder aarzelen. Gewoon gaan doen, blijkt het beste te werken :)

Ben benieuwd of hier een nieuw hoofdstuk komt op het forum over doe het zelf-onderdelen, lijkt me leuk. Mijn lijstje zelfmaak-reisspullen bestaat nu uit o.a:
- Ligfietstassen (banaan en toptas)
- Hoofdsteun
- Tarp voor mijn Vela II-tentje
- Slaapsysteem (laken + aangeritst dekbed)
- Matjes-koppelbandjes
- Fietsshirt met afkoppelbare mouwen
- Zitje zoals Therm-a-rest ze maakt
- Flessenhouders voorvork
- Pannendrager voor de Trangia
- heel veel spanbandjes met klitteband

Niet alles is nog in gebruik, maar ik blijf lekker zoet en heb alles precies naar mijn wensen. Ben benieuwd wat anderen zelf maken en of we elkaar daarbij kunnen inspireren.
Groetjes, Paulien

Afbeelding
de luie fietser schreef:Mijn lijstje zelfmaak-reisspullen bestaat nu uit o.a:
- Ligfietstassen (banaan en toptas)
- Hoofdsteun
- Tarp voor mijn Vela II-tentje
- Slaapsysteem (laken + aangeritst dekbed)
- Matjes-koppelbandjes
- Fietsshirt met afkoppelbare mouwen
- Zitje zoals Therm-a-rest ze maakt
- Flessenhouders voorvork
- Pannendrager voor de Trangia
- heel veel spanbandjes met klitteband
Paulien,
ik heb nog nooit een naaimachine gebruikt, maar ben al wel een tijdje aan het denken of
zelf maken van dingen als slaapzakken, matjes koppelbanden, zitjes enzo niet handiger is dan hopen dat iemand al maakt wat je zoekt.

Ik lees zo eens jouw lijstje door en zie een aantal dingen waar ik zeker in geinteresserd ben:
slaapsysteem, matjes koppeling, zitjes (wij zijn net overgestapt op exped's ipv. thermarest).
Heb je daar patronen voor? en zo ja, waar kan ik die vinden?

groetjes
Jurjan