Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sugino vs Spa Cycles XD-2 - Forum Wereldfietser

Sugino vs Spa Cycles XD-2

Toen ik enkele maanden geleden mijn fiets in elkaar stak heb ik hier de vraag gesteld welk betaalbaar crankstel te nemen met vierkante as passing. Eén van de antwoorden was toen de Sugino XD cranks van Spa Cycles, die zijn zeer laag geprijsd maar waren toen niet meer in mijn maat beschikbaar. Ik heb toen besloten toch Alivio cranks te nemen met het idee ze ooit te vervangen door een XD, wanneer de Alivio versleten is. Nu kwam ik min of meer toevallig terug op dat draadje terecht en blijkbaar heeft Spa Cycles de cranks nu wel op stock.

Maar aangezien de specificaties vermelden dat de cranks "based on the classic Sugino XD2" zijn, heb ik Spa Cycles een mailtje gestuurd om te vragen wat het verschil juist is. Hun antwoord:
Spa Cycles schreef:The design is the same. Ours is forged from 2014 (2014 is stronger than 6061 which I believe is used for the Sugino). Also ours have a polished finish rather than the Sugino anodising.
Weet iemand wat die 2 verschillen (niet geanodiseerd, 2014 Alu ipv 6061) in praktijk uitmaken? Is de uitvoering van Spa Cycles minderwaardig aan de Sugino branded versie of zoals ze beweren inderdaad steviger?
Er is hierover meen ik op de forum site van de Engelse CTC al eens een discussie geweest.
Wim
Wim, zeker dat het CTC was? Mijn Google-foo laat me in de steek :(
Snel een beetje onderzoek gedaan:

Over 2014 vs 6061:
Wikipedia schreef:-2000 series are alloyed with copper, can be precipitation hardened to strengths comparable to steel. Formerly referred to as duralumin, they were once the most common aerospace alloys, but were susceptible to stress corrosion cracking and are increasingly replaced by 7000 series in new designs.
-6000 series are alloyed with magnesium and silicon, are easy to machine, and can be precipitation hardened, but not to the high strengths that 2000 and 7000 can reach.
bron
IBEX bicycles schreef:There are many other aluminum alloys like 7075 and 2014 that are stronger than both
6061 and 7005, but are not appropriate to making bike frames because they are nearly impossible to weld.
bron

2014 aluminium zou dus inderdaad sterker zijn dan 6061. Maar bij breuk zal zo goed als niemand de crank kunnen herstellen.

Over geanodiseerd:
MyWheelsAndMore schreef:Be sure to ask if the handlebar has been anodized, as this process will help significantly in corrosion resistance.
bron
tech-faq.com schreef:Anodized aluminum has several advantages that regular aluminum does not. Anodized aluminum has a much more porous surface that allows adhesives, lubricants, and dyes to be absorbed into the alloy. Anodized aluminum also has better natural protection against corrosion and wear, due to its rougher surface and the thick oxide layer that surrounds it. Likewise, anodizing prevents aluminum from cracking or peeling from regular use.
bron
M-gineering schreef:Na een paar duizend km met je schoenen tegen de cranks gesleten te zijn is de anodiseerlaag uiteraard wel door, dus op termijn blijft de aluminium kleur wel het nets.
bron

Geanodiseerd zou dus beter tegen corrosie en slijtage kunnen maar de geanodiseerde laag zou op termijn wel wegslijten.

Blijft de vraag welke van de twee eigenschappen zwaarder doorweegt om een goeie crank te maken voor een vakantiefiets. Of meer specifiek: hoe groot is het nadeel van geen anodisering in praktijk?
Voor het geld zou ik het wel weten; maar je oude bladen kun je niet overzetten toch? of wil je sowieso nieuwe bladen halen?

een alu breuk in een crank is sowieso een reden om een nieuwe crank te kopen; ik zou eerder sterkere cranks willen hebben dan cranks die te lassen zijn want dat laatste zou ik in de praktijk toch nooit (laten) doen bij cranks
Zoals gezegd, het is voor wanneer ik mijn cranks vervang, ofwel door slijtage ofwel omdat ik ze op mijn oude mountainbike overzet (als zijn cranks versleten zijn). Ik had het idee de Alivio's te vervangen door iets echt goed wanneer de tijd daar is en als die cranks het koopje zijn dat ze lijken wil ik die ontdekking wel delen op dit forum natuurlijk ;) Maar op zich doet dat er niet toe, was al benieuwd genoeg door het prijsverschil alleen.

Op basis van die paar sites veronderstel ik ook dat de versie van Spa Cycles wel eens beter zou kunnen zijn dan de Sugino branded versie. (tot mijn verbazing)
Helaas geen verzending naar het buitenland?

>Even zelf de vraag gesteld, voor de geïnteresseerden hieronder het antwoord:

>>Now that we have moved premises, we can ship Royal Mail standard airmail for £10 (for a crankset). You can order online, putting your full address in Belgium in the form, but you must select UK as the country.
De Sugino cranks zijn koudgesmeed, cranks uit 2014 zijn warmgeperst. Koudgesmeed alu is taaier en ev recht te buigen, warmgeperst alu is meer een brosreep. De corrosie eigenschappen van de 2000 serie is in combinatie met wegenzout ook niet super.