Additionally, paste this code immediately after the opening tag: framebreuk tijdig opmerken - Forum Wereldfietser

framebreuk tijdig opmerken

Hoi,

naast mijn Santos Travelmaster (alu frame met stalen voorvork) heb ik sinds kort ook een Challenge Furai ligfiets. (alu frame en alu voorkork)

Nu wil ik er eigenlijk een gewoonte van gaan maken regelmatig mijn fietsen op haarscheurtjes / framebreuk te controleren. Wat ik mij daarbij afvraag is of je bij aluminium frames ook tijdig een framebreuk kunt zien aankomen? Is het "framebreukproces" bij aluminium nog anders dan bij staal?
Ja, sneller en dramatischer.
Wim
jeroen_ schreef:Hoi,

naast mijn Santos Travelmaster (alu frame met stalen voorvork) heb ik sinds kort ook een Challenge Furai ligfiets. (alu frame en alu voorkork)

Nu wil ik er eigenlijk een gewoonte van gaan maken regelmatig mijn fietsen op haarscheurtjes / framebreuk te controleren. Wat ik mij daarbij afvraag is of je bij aluminium frames ook tijdig een framebreuk kunt zien aankomen? Is het "framebreukproces" bij aluminium nog anders dan bij staal?
Scheuren in aluminium lopen doorgaans sneller dan in staal

een primer: http://www.m-gineering.nl/schade.htm
Hoi, bedankt voor jullie reacties en de link van m-gineering.

Breekt / scheurt een alu frame altijd zo plotseling, dat je het nooit goed kunt zien aankomen, of heb je bij alu wel een kans om de scheur te zien ontwikkelen?
jeroen_ schreef:Hoi, bedankt voor jullie reacties en de link van m-gineering.

Breekt / scheurt een alu frame altijd zo plotseling, dat je het nooit goed kunt zien aankomen, of heb je bij alu wel een kans om de scheur te zien ontwikkelen?
zie http://www.m-gineering.nl/oops.htm :|
Wim schreef:Ja, sneller en dramatischer.
Wim
Gelukkig gaat het om een ligfiets en is een val vanwegen een brekende vork niet half zo dramatisch als bij een bukfiets.
Sommige aluminium vorken zijn beveiligd met een stalen pijpje dat op de plek zit waar de breuk pleegt op te treden. Of het daadwerkelijk werkt als het er op aankomt weet ik niet, maar ik heb wel eens overwogen om binnenin de vork iets te stoppen wat een breuk tijdelijk opvangt. Tijdelijk hoeft dan maar 10 seconden te zijn natuurlijk.
Leon
@jeroen_ Ik was wel verbaasd om van de eigenaar van challange te horen dat hij (nu al) bekend was met 2-3 breuken in de 26" alu voorvork die op je challenge furai zit.

Ik kan de bezorgdheid wel begrijpen; misschien is het zaak om te achterhalen waar die breuken opgetreden zijn dan zou je een dergelijke oplossing kunnen overwegen.
Hoi,

@m-gineering: okee, als ik het dus goed begrijp a.d.h.v. de foto's kan je een scheur / framebreuk in aluminium wel tijdig opmerken.

@Leon: ja ik denk inderdaad dat vallen met de ligfiets gemiddeld genomen minder slecht is dan vallen op de bukfiets.

@Matthie9000: ja ik schrok ook wel even van de mededeling dat er 2 vorken van mijn model fiets gebroken waren, echter is het wel zo fijn dat dat ook eerlijk verteld wordt. Verder heb ik geen idee hoe het met stalen frames en bukfietsen zit, maar ik kan mij zo voorstellen dat ook hier af en toe wel eens een vork of frame scheurt, dus of die melding van 2 gebroken vorken iets over de kwaliteit en veiligheid van de fiets zegt betwijfel ik?

Verder heb ik natuurlijk wel zo veel mogelijk onderzoek gedaan alvorens ik de fiets heb gekocht en hoewel dat ook niet alles zegt heb ik de indruk dat Challenge ligfietsen een goede reputatie heeft: ik was in ieder geval niet in staat om verhalen te vinden over gebroken frames, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ligfietsen van de fabrikant Optima. Maargoed, dan baseer ik mijn mening alleen op wat verhalen op het internet.

Ik ga de fiets gewoon flink ge / mis bruiken, d.w.z. veel kilometers maken, daar is hij uiteindelijk ook voor gemaakt :D En dan zie ik wel hoe hij zich houdt. De rij-ervaring is in ieder geval superieur aan die van mijn bukfiets.
jeroen_ schreef:
Leon schreef:Gelukkig gaat het om een ligfiets en is een val vanwegen een brekende vork niet half zo dramatisch als bij een bukfiets.
ja ik denk inderdaad dat vallen met de ligfiets gemiddeld genomen minder slecht is dan vallen op de bukfiets.
Nou, met een gangetje van pakweg veertig urenkilometers plots met je voetjes naar voren gericht op het asfalt en de complete massa van lichaam en fiets die daar tegenaan vliegt lijkt me anders ook geen pretje, hoor.

.tsooJ
Alien schreef:
jeroen_ schreef:
Leon schreef:Gelukkig gaat het om een ligfiets en is een val vanwegen een brekende vork niet half zo dramatisch als bij een bukfiets.
ja ik denk inderdaad dat vallen met de ligfiets gemiddeld genomen minder slecht is dan vallen op de bukfiets.
Nou, met een gangetje van pakweg veertig urenkilometers plots met je voetjes naar voren gericht op het asfalt en de complete massa van lichaam en fiets die daar tegenaan vliegt lijkt me anders ook geen pretje, hoor.
Bij het breken van de vork van een bukfiets ga je voorover roterend naar beneden en is je gezicht het object dat de klap opvangt.
Youtubevoorbeeld
Leon
Leon schreef:Bij het breken van de vork van een bukfiets ga je voorover roterend naar beneden en is je gezicht het object dat de klap opvangt.
Youtubevoorbeeld
Leon
Op naar de fietsenmaker voor garantie: "I was just riding along" :roll:
Alien schreef:Nou, met een gangetje van pakweg veertig urenkilometers plots met je voetjes naar voren gericht op het asfalt en de complete massa van lichaam en fiets die daar tegenaan vliegt lijkt me anders ook geen pretje, hoor.
.tsooJ
Is mijn veronderstelling juist dat jij totaal geen (of zeer weinig) ervaring hebt met ligfietsen?

Ik kan je garanderen dat over het algemeen valpartijen met een ligfiets veel minder ernstig zijn dan valpartijen met een 'gewone' fiets. Vallen met de fiets is bijna altijd 'schuiven', ook absoluut geen pretje en kan zeer onaangename schaafwonden opleveren, maar de kans dat je met je polsen, armen of schedel hard tegen de grond gaat met ernstig letsel tot gevolg is aanzienlijk kleiner dan met een gewone fiets.

Renaat
Hoi,

Ik heb 2 fietsen gehad met alu frame,
- eerste was een Giant race
- tweede een Cannondale race

-Bij de Giant frame breuk onder bij de bracketas.
-Bij de Cannondale frame breuk liggende achter fork.
Ik ontdekte het toen de frames al voor 2/3 doorgescheurt waren.

Voor mij dus geen aluminium meer. :wink:


Henk


kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Hoi,
Ik heb 2 fietsen gehad met alu frame,
- eerste was een Giant race
- tweede een Cannondale race
-Bij de Giant frame breuk onder bij de bracketas.
-Bij de Cannondale frame breuk liggende achter fork.
Ik ontdekte het toen de frames al voor 2/3 doorgescheurt waren.
Voor mij dus geen aluminium meer. :wink:
Bij mijn fietsen is het andersom. De aluminium fietsen houden stug vol. (en stug, dat zijn ze)
Leon
jeroen_ schreef: Verder heb ik natuurlijk wel zo veel mogelijk onderzoek gedaan alvorens ik de fiets heb gekocht en hoewel dat ook niet alles zegt heb ik de indruk dat Challenge ligfietsen een goede reputatie heeft: ik was in ieder geval niet in staat om verhalen te vinden over gebroken frames, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ligfietsen van de fabrikant Optima. Maargoed, dan baseer ik mijn mening alleen op wat verhalen op het internet.
Uit de eerste serie SL-frames zijn er een paar gebroken. Heeft zelfs een artikel over in het ligfietsblad gestaan ;-) Ze zijn vervangen onder garantie en de eigenaars werden bedankt voor de praktijktest. Op basis hiervan en een heleboel FEM-berekeningen zijn de frames aangepast.

Early adaptors hebben een belangrijke rol in het innovatieproces, zeg ik zonder ironie. Daarom kan ik nu zonder angst met een SL op vakantie. Jouw fiets is ook voor een deel gebaseerd op de SL-technologie. Probleem met sommige fabrikanten is dat ze geen zin hebben om te leren van fouten. Daar vind je dan ook de meeste negatieve verhalen over terug.

grtjs,
Walter - hoort wel eens wat
Hoi Walter,

bedankt voor je informatie. Inmiddels is dat angstgevoel ook verdwenen, het had voor mij ook te maken met het feit dat het een volledig nieuwe en onbekende fiets is.

Wel doe ik sinds kort (bij al mijn fietsen) altijd voor vertrek een inspectie van frame, voorvork, stuur en wielen. Misschien erg overdreven, maar het geeft mij een veiliger gevoel.

groeten, Jeroen.