Additionally, paste this code immediately after the opening tag: uiteinde as van snelspanner krom? - Forum Wereldfietser

uiteinde as van snelspanner krom?

Goede middag,

gisteren ontdekte ik bij 't wisselen van de winterbanden naar de gewone banden dat 't uiteinde van de as met snelspanner krom/lichtelijk gebogen is. :(
Niet de zijde waar de snelspanner zit maar de andere kant met schroefdraad en eind dopje.

Hoe zou dat gekomen zijn?
Was m'n fiets te zwaar beladen geweest in de vakantie, heb ik de snelspanner te strak gehad en daardoor de as lichtelijk vervormd?

Graag zou ik dit een volgende keer willen voorkomen, ter extra info 't is een Shimano (LX/XT) snelspanner met asje.

Dan zoek ik natuurlijk een nieuwe, maar wat is nou een beetje goede en waar moet ik op letten, naast asdiameter en lengte?
't is voor een welbekende 14 versnellingsnaaf.

De collectie is nl enorm: http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... /10/page/1

alvast bedankt,
quote="TravelDuck"

>Was m'n fiets te zwaar beladen geweest in de vakantie
Daar kan het niet mee te maken hebben.

> heb ik de snelspanner te strak gehad
Aangezien het een recht ding is wordt hij van teveel spannig niet krom.

Ofwel je hebt hem (flink) aangespannen op een moment dat het moerdeel niet op de juiste plek zat ofwel de as zelf zat niet goed in het patje waardoor alle gewicht- en aandrijfkracht op de snelspanas kwam.

Leon
De holle as steunt in de padden van het frame, deze komt links-en rechts bijna gelijk met de buitenkant van die padden.
Als het goed in elkaar zit zou de snelspanner geen krachten van te zwaar beladen moeten opvangen.