Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onverhard fietsen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

onverhard fietsen

Matthie9000 schreef:Ja want bandenkeuze is onbelangrijk bij onverhard fietsen (?) :roll: :roll:

Meestal gaan topics hun eigen leven leiden als topicopener zelf niet meer reageert; zolang we niet uitkomen op de kleurkeuze bij ventieldopjes lijkt het me niet zo'n probleem(?).
Bij onverhard is het nochtans erg handig om felgekleurde ventieldopjes te hebben, want die vind je tenminste terug. :lol:
Ik had gehoopt dat er gewoon iemand was geweest die effectief had gefietst met bagage.

Verder zal ik proberen m'n bagage beneden de 20kg te houden, maar als er dan drinkwater en eten voor de dag bij zit.

Dan wordt dat al erg moeilijk.

Okay, ik had zelfs nog niet aan de banden gedacht, als het erg modderig is zal niet makkelijker worden.

Ik heb XR banden, misschien dat ik dan 1 van deze banden meeneem.

En voor de Jura route heb ik wel een verhard alternatief, als het echt niet gaat.

Ik heb zelf nog nooit in het Zwarte Woud of de Vogezen gefietst. Dus heb er totaal geen idee van wat ik ervan moet verwachten.

Overigens heb ik een redelijke conditie(39j). Al is de conditie wel eens beter geweest.

Het zal ook echt wel van de weersomstandigheden afhangen.

Offtopic over offroad banden mag in een kletspraat.

Willem
wwwillem schreef:Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het fietsen door het zwarte woud (onverhard).
Ik bedoel dan is dit doenbaar met 20 kg bagage.

Zelfde vraag voor vogezen, jura.

Onderstaande sites bevatten de route.

Voor de Jura heb ik op volgende website http://www.gtj.asso.fr/differentes-form ... a-vtt.html.

Voor de vogezen
http://jverse.free.fr/tmvosges/

En voor het zwarte woud.
http://www.schwarzwald-tourismus.info/r ... arte_x_ing


Willem
Ik heb alleen ervaring met onverharde cols/karresporen in de Alpen verder naar het zuiden, globaal het Frans-Italiaanse grensgebied tussen Albertville en de Cote d'Azur. Ik had ook ongeveer twintig kilo bagage bij me. Ik vond het goed te doen, maar heb meer asfalt dan onverhard gefietst. Soms dokker je zo hard over de grove kiezels heen dat daardoor je snelheid wordt beperkt, niet door de stijgingspercentages. Vond het supermooi!

Gewoon op Marathon Supremes was dat prima te doen, maar dat was in droge omstandigheden. In de Vogezen ligt er waarschijnlijk meer regen op de loer en is iets meer profiel misschien wel aangenaam.
Ik had in Noorwegen vanwege de mogelijk lage temperaturen en de regen 18 kg bij me. Zonder die extra uitrusting zou het iets van 15 kg geweest zin, en dat was zeker fijner geweest. Off road zijn de klimmetjes soms wat gemener, en als de keien erg groot worden is een zwaar beladen fiets een hele handvol.
De XR heeft een redelijk grof profiel. Je zou eventueel aan de voorkant een lekker brede mtb band kunnen monteren. Voor heb je de meeste grip nodig, en is het slijtageprobleem veel minder groot.
Wim
Zorg er ook voor dat alles goed vast zit op de fiets. Toen ik in zuid Duitsland onverhard ging rijden kwam ik plots op steile keienpaden in een natuurgebied, de bevestiging van het rekje dat ik toen had bleek niet bestand tegen de schokken tijdens het afdalen.... Verder alleen maar goede ervaring op de "off road" boswegen in die regio, met bagage.
wwwillem schreef:Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het fietsen door het zwarte woud (onverhard).
Ik bedoel dan is dit doenbaar met 20 kg bagage.

Zelfde vraag voor vogezen, jura.

Onderstaande sites bevatten de route.

Voor de Jura heb ik op volgende website http://www.gtj.asso.fr/differentes-form ... a-vtt.html.

Voor de vogezen
http://jverse.free.fr/tmvosges/

En voor het zwarte woud.
http://www.schwarzwald-tourismus.info/r ... arte_x_ing


Willem
Leuke routes, heb ze gebookmarked. Als je nog wat mooie routes tegen komt, vergeet ze niet te plaatsen. Vergeet asfaltroutes, ATB offroad fietsroutes zijn het mooist en veiligst (geen gevaarlijke auto's)!

Elke ATB route kun je doen met 20kg bagage (hoewel ik persoonlijk niet zo houd van smalle single tracks op steile berghellingen, met bagage heb ik liever wat ruimte om me heen :)). Desnoods loop je een stukje "hike a bike" als het te steil wordt. Snel zul je toch niet gaan, kun je net zo goed soms eens gaan lopen. Aan de Vogezen foto's te zien zitten er wel wat stukjes bush/lage begroeiing tussen. Met voor- en achterzijtassen heb je dan kans dat je wel eens blijft haken. Ideaal is 10-15kg bagage (excl eten/drinken) en al je bagage zo smal mogelijk over je fiets verdelen, dus in de lengterichting van je middenlijn. Dat betekent, stuurtas, frametas, zadeltas en rugzak(met waterreservoir), dat stuurt ook stabieler, je kunt intuitiever de bocht induiken. Ik neem aan dat je elke dag wel boodschappen kunt doen in de betreffende gebieden, dus laat kookgerei achterwege, scheelt volume en gewicht. Liefst je kleine voortassen op de achterdrager monteren, maar zowieso geen voordrager monteren. Desnoods met wat tierips de ortliebjes extra verankeren.

Overweeg voor jezelf of je met of zonder voorvering wilt fietsen. In de afdaling is voorvering wel handig, maar doe je het rustig aan dan kan het ook zonder, mits je dikke banden monteert. Achtervering zou ik achterwege laten, lijkt me meer iets voor wedstrijdsporters en bevordert de stijfheid niet als je je atb zwaar belaadt met bagage.

Ik zou geen slicks monteren voor deze routes, gewoon extremes, marathon plus mtb of reguliere atb-banden (smart sam). Dirtroads waar auto's langs kunnen zijn uiteraard wel begaanbaar met big apples, tenzij het weer om ruige 4wd routes gaat.

Als je nog meer lange atb-routes weet, laat het weten. En google eens: Grande Traversee du Massif Central
Zit ook eens wat beter te kijken en inderdaad: mooie routes!
Zie ik trouwens goed dat de routes in het Zwarte Woud en de Jura zijn uitgepijld?
Over wat voor fiets hebben we het eigenlijk? Een aangeklede mountainbike of een vakantie fiets? Voortassen zou ik er niet aanhangen als ik deze tocht zou doen.

En hoeveel tijd heb je om deze tocht te doen?
Off-road van pak 'm beet Geneve naar Antwerpen? Hoeveel kilometer is dat wel niet? Dus je hebt wel ff de tijd. 15 km/u wordt wel wat met een matige conditie wat je schrijft.

Het geneuzel begint meteen weer over de bandenkeuze, maar ik denk als je zo'n tocht in gedachten hebt, dat je je spul allang voor mekaar hebt. Toch?

Met zo'n tocht denk ik aan wildkamperen anders moet je te ver van de route af om accomodatie te vinden. Dus tent of tarp mee, en je slaapspullen. Wordt dus een flinke rugzak, als je geen rekje op je fiets hebt.

Geef eens wat info over fiets en afstand.
.
AB schreef:
55er schreef: Met zo'n tocht denk ik aan wildkamperen anders moet je te ver van de route af om accomodatie te vinden. Dus tent of tarp mee, en je slaapspullen. Wordt dus een flinke rugzak, als je geen rekje op je fiets hebt.
Jaa, lekker de hele dag doorfietsen. Van ochtendgloren tot voorbij de avondschemering.... en eten wanneer de gelegenheid zich aandient om dan weer tot diep in de avond door te fietsen. Vervolgens een stil plekje zoeken en dan een powernap tot een uur of vijf. Fietsen in de ochtend en schemering is het mooiste wat er is. Eigenlijk zonde dat veel mensen al ver voor die tijd hun tent al hebben opgezet, ze missen de mooiste momenten van de dag :)

die gasten in de vogezen doen niet moeilijk over een rugzakje
Wel interessant hoe ze twee bidonhouders aan hun stuur hebben bevestigd.
Wim schreef:Dat ging prima met de 50 mm Extremes. Het ene traject was wat zwaarder dan het andere, maar ook de Rallarvegen ging nog wel. Als het woester wordt is voorvering natuurlijk wel fijn. En ik had een Thudbuster verende zadelpen.
Wim
Oke, en ik denk dat je dat met 26 inch hebt gedaan? Ik vraag me af of dergelijke wegen ook met 28 inch te doen zijn, als de maximale bandruimte wordt benut (zeg bijvoorbeeld 42 mm Extremes, of 50 mm Big Apple mocht dat er nog onder passen). Dus bijvoorbeeld over de Rallarvegen?
Of wegen als:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk vind ik 28 inch namelijk wat comfortabeler rijden (zeker omdat je brede 26 inch banden toch niet al te hard kan oppompen), maar tevens ben ik bang dat ik daarmee flink wat off-road mogelijkheden (ten opzichte van een 26 inch fiets) dicht gooi.
Bedankt!
In principe heb je meer grip met 28", maar vanwege de (meestal) gelimiteerde bandbreedte gaat het verhaal niet op. Als ik moet kiezen tussen een 42mm 28" band en een 50mm 26" band zou ik lekker voor 28" gaan (past ook beter bij mijn 1.90m lichaamslengte ;-) ), tenzij verkrijgbaarheid van banden erg belangrijk is.
@ Maarten: waarom zou je op de Rallarvegen of de wegen op je foto's niet met 28" kunnen rijden? In de atb-wereld wordt al jaren op 28". Volgens mij gooi je vooral onverharde deuren dicht door de hoeveelheid bagage die je meeneemt. Je moet natuurlijk wel minimaal 42 mm banden (liefst 47-50 mm) in je frame kunnen bergen.
Ik had inderdaad 50 mm 26 inch Extremes. Natuurlijk gaat dit ook allemaal prima met 28 inch banden, maar dan moeten die ook wel tamelijk breed zijn. Mijn grove vuistregel is dat je voor hetzelfde effect bij 28 inch iets van een maatje smaller kunt nemen dan bij 26 inch. Dus 47 mm in plaats van 50 mm, of 42 mm in plaats van 47 mm. Maar het hangt ook van je eigen gewicht af. Ben je 90 kilo dan heb je bredere banden nodig dan wanneer je 60 kilo bent. En aan veldrijders kun je zien dat techniek ook van belang is.
Wim
AB schreef:
AB schreef:
55er schreef: Met zo'n tocht denk ik aan wildkamperen anders moet je te ver van de route af om accomodatie te vinden. Dus tent of tarp mee, en je slaapspullen. Wordt dus een flinke rugzak, als je geen rekje op je fiets hebt.
Jaa, lekker de hele dag doorfietsen. Van ochtendgloren tot voorbij de avondschemering.... en eten wanneer de gelegenheid zich aandient om dan weer tot diep in de avond door te fietsen. Vervolgens een stil plekje zoeken en dan een powernap tot een uur of vijf. Fietsen in de ochtend en schemering is het mooiste wat er is. Eigenlijk zonde dat veel mensen al ver voor die tijd hun tent al hebben opgezet, ze missen de mooiste momenten van de dag :)

die gasten in de vogezen doen niet moeilijk over een rugzakje
Wel interessant hoe ze twee bidonhouders aan hun stuur hebben bevestigd.


Hihi...jij bent lekker enthousiast! Wanneer gaan we??
55er schreef:jij bent lekker enthousiast!
tuurlijk, er zijn al teveel zuurpruimen op aard

Als er één voordeel over een onverharde weg te bedenken valt, dan is het wel dat er weinig auto's rijden. De auto's die er wel rijden, rijden dan ook nog eens relatief langzaam. Al met al is het lekker rustig, veilig en het landschap ziet er opeens ook een stuk mooier uit. Alsof je terug in de tijd gaat.

Mooi lang doorfietsen tot het echt donker is (handig zo'n goede ledlamp op je fiets) en dan bivak houden. Goed horizontaal plekje zoeken en aangezien je toch moe bent van een hele dag fietsen, val je zo in slaap. Wekker zetten, vroeg uit de veren de kou in, uurtje op lege maag fietsen en pas dan weer eens een broodje smeren of een snicker openen :). Sommige claimen meer te kunnen genieten als ze minder fietsen op een dag, hoe ze dat doen is me een raadsel. :D
De Schwalbe Mondial is toch een reincarnatie van de Schwalbe XR?
Zie ik trouwens goed dat de routes in het Zwarte Woud en de Jura zijn uitgepijld?
Ja dat zijn 'offiiële' routes, of ze uitgepijld zijn weet ik niet.

Nu heb ik ergens een site gezien van 2 fransmannen die met 2 kleine achtertassen en een stuurtas die de Jura route gefietst hebben.

Dus als ik m'n gewicht genoeg beperk zal het wel lukken.

Groeten,
willem
Als je hier langskomt kun je geen tasjes gebruiken :? En een glad bandje al helemaal niet hihi
brrr