Additionally, paste this code immediately after the opening tag: visa voor rusland aanvragen onderweg - Forum Wereldfietser

visa voor rusland aanvragen onderweg

Hallo medefietsers,

wij zijn al aan onze trip naar azie begonnen maar nemen onze tijd en onze route is aan verandering onderhevig:-). Met deze reden hebben wij geen visum voor rusland in Nederland aangevraagd. Onze route gaat nu naar alle waarschijnlijkheid van Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Kazachstan, Rusland, Mongolie naar China. Nu moeten we een visum voor Rusland aanvragen ergens onderweg. heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt alvast
Groeten Kim
Gerelateerde vraag:

Zou het mogelijk zijn in Ulaanbaatar een visum (voor 30dagen) voor Rusland aan te vragen en dat dan in het Altaigebergte in te fietsen, in Krasnojarsk aan te komen en dan daar een verlenging voor doorreis van 10 dagen te krijgen om met de trein weer richting NL te komen?
Heeft er in de afgelopen 5 jaar hier al iemand ervaring mee opgedaan? Ik heb dezelfde vraag en een vergelijkbare route (ik heb naast de genoemde landen ook Tadjikistan en Kirgizië nog op het programma staan).
Op de ene plek lees ik dat je een Russisch visum alleen kunt aanvragen in het land waar je woont (bewijs nodig dat je gedurende tenminste 90 dagen daar geregistreerd bent), op de andere plek weer dat het mensen wel lukt onderweg. Op de websites van de Russische ambassades/consulaten in verschillende landen wordt er soms genoemd dat alleen bepaalde nationaliteiten wél een bewijs van permanent wonen nodig hebben, waaronder niet Nederland (Bishkek), soms wordt alleen vermeld dat je 90 dagen ingeschreven moet zijn (Almaty), en op een paar andere gebruiken ze precies dezelfde tekst, waarin staat dat er op deze regel een uitzondering is voor bepaalde nationaliteiten, waaronder de Nederlandse (o.a. Dushanbe, Rasht). Omdat het precies dezelfde tekst is, vraag ik me dan weer af of dat niet de algemene regel is, en dat ze die uitzondering dan bijv. in Almaty vergeten zijn, en of degenen die de aanvragen verwerken er dan wél van weten.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd wat voor ervaringen er inmiddels zijn met het onderweg aanvragen van een Russisch visum. :)
Wij hebben twee jaar geleden in Tartu (Estland) een visum aangeschaft voor Rusland omdat we al een visum hadden voor Kaliningrad dat we in Nederland hadden aangeschaft en je maar 1 visum tegelijkertijd kunt hebben. Geen probleem, binnen drie dagen geregeld. Maar we hadden dan ook wel alle papieren al kant en klaar bij ons zoals verzekeringsbewijs en de lokale uitnodiging.
Inmiddels antwoord van de ambassade in Almaty: er is een uitzondering voor bepaalde nationaliteiten, waaronder de Nederlandse, wat betreft de registratie van 90 dagen in het land waar je je visum aanvraagt. Dat kan dus gewoon in Almaty (en ik neem aan ook in andere plaatsen). Ze schrijven echter ook dat er nog een uitzondering is voor Nederlanders: die wachten 30 dagen op hun visum. Geen idee of dat alleen in Almaty is of overal. Iemand ervaring?