Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help! Ik zoek een trekkingsfiets - Forum Wereldfietser

Help! Ik zoek een trekkingsfiets

Help! Ik ben op zoek naar een degelijke trekkingsfiets die prijs/kwaliteitsverhouding in orde is. Niet het beste van het beste, maar voldoende om trektochtjes in weekend of max. 1 week te doen, naar onze noorderburen of Noord-Frankrijk. Ik geraak niet wijs uit het gigantische aanbod, types, shimano's en srams, V-brakes of magura, frames ... Verkopers leiden me steevast naar hun duurste modellen. Ik stel mijn max. op 800 à 900 euro voor een fiets en krijg enkel modellen voorgeschoteld die allen vlotjes boven de 1000 euro gaan.

Ik heb geen nood aan een fiets waarmee je het topje van de Mont Ventoux kan halen, maar toch stevig genoeg om ook eens door een bos te rijden. Na lang zoeken, blijven slechts twee fietsen in mijn hoofd hangen, elk rond 800 euro. De ene een decatlon trekkingsfiets (740 euro): b'twin riverside 7 met deore/deore xt onderdelen, magura H11 hydrolische remmen, suntour NCX voorvork met lockout, trekking draagrek (tot 24kg) etc. Qua onderdelen lijkt deze fiets op haar duurdere concurrenten. Ook het kader is alu 6061 met wishbone. Overal lees ik dat decatlon toch niet de beste keuze zou zijn: geen kwaliteit, besparingen op bepaalde onderdelen die je niet kan zien, ... In winkels hoor ik verkopers uithalen naar Decatlon als ware het vuile bedriegers, maar geen van hen kan me precies vertellen waarom die fietsen slechter zouden zijn als hun gemiddeld 500 euro duurdere modellen in de showroom met zelfde specificaties. Shimano deore (of hoger) is dezelfde Shimano, eender op welke fiets. Toch?!? Het enige minpunt dat ik kan vinden is het relatief zware gewicht: 17,3 kg. Maar even zwaar als pakweg een 300 euro duurdere Gazelle Fuente trekking. En blijkt dat als je niet meteen cols van 10% ambieert, gewicht eigenlijk niet zo belangrijk is. Is 1 à 2 kg zwaarder zo onoverkomelijk of enkel voer voor freaks?

Dan blijft er nog één fiets over die qua prijs/onderdelen in de buurt hangt van de b'twin: een Sensa Cross Travel LX (via website: 750 euro): volledig deore LX, Suntour NCX Lite, een alu 7005 Hydroformed Double Butted frame met lockout, etc ... Enige verschil met B'twin: geen dure magura H11 remmen of speciale dragers, maar wel slechts 15,4 kg.

Heeft iemand van jullie ervaring met één van deze fietsen? Kan iemand me advies geven welke te kiezen? Of kent iemand andere alternatieven?
Alvast dank voor je reactie!
Geen ervaring; VSF maakt wel mooie afgemonteerde fietsen (over het algemeengoede onderdelen!) tegen een betaalbare prijs.

Enkele suggesties zijn bijv. de T-300 Deore, T-500 Alfine, of wat duurder een TX-400.

In principe zit je al prima met een Deore-(LX-)afgemonteerde fiets; alfine past ook wel binnen het budget als je graag een versnellingsnaaf wil ipv derailleurs. Verder zou ik zorgen dat je een vierkantas crankstel (vermijd vooral alles met hollowtech of XT-naven) en zorg vooral voor fatsoenlijke kwaliteit velgen/wielen; met het gestelde budget zou dat geen probleem moeten zijn.

Als je handig bent kan zelf in elkaar steken voordelig zijn, tweedehands kun je misschien ook nog wel aardig wat vinden; er zijn nogal wat mensen die na een zware tocht van wel 50km tóch tot de conclusie komen dat het fietsen (ondanks hun glimmende €2000 kostende koga miyata) tóch niet zo leuk blijkt te zijn en die dan voor de helft op marktplaats zetten... prima fietsen (voor die tweede prijs).
Als je met Zoeken de woorden riverside en fuente (na elkaar) gebruikt zul je zien dat beide fietsen hier al vaker zijn besproken.

Geen van beide zou ik kiezen, te zwaar, te veel onnodige opsmuk.
Met dit budget kun je misschien beter naar een 2e hands gaan zoeken.
Marktplaats staat vol met prachtige fietsen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar overjarige modellen, die worden vaker aangeboden tegen lager prijzen. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld een Stevens Randonneur en is daar erg tevreden over. Natuurlijk zitten er onderdelen op die niet het beste van het beste zijn (Hollowtech cranks etc etc). Maar ik vind het een fijne fiets met redelijk goede onderdelen, en het belangrijkste hij fietst erg fijn. Daarnaast is ie niet al te zwaar, ca 13,5 kg en niet al te duur.

Het 2011 model kost, net zoals het 2012 model, € 999,- maar je vind het 2011 model nu ook voor ca. € 850,-. Bijvoorbeeld bij Mantel tweewielers in Arnhem http://www.mantel-fietsen.nl/stevens-randonneur-2011 en bij Presto http://www.presto.nl/aanbiedingen_framepagina.htm. Misschien een idee.
Succes met je zoektocht en vooral met je fietstochten

Marcel
Matthie9000 schreef:[…] vermijd vooral alles met hollowtech […]
Hollowtech zijn holgesmede crankarmen. Zie maar eens Shimano cranks te vinden van behoorlijke kwaliteit die níet hol zijn.

Wat je bedoelt te zeggen is Hollowtech II, dat zijn die vermaledijde buitenboordlagers.

.tsooJ
Allen heel erg bedankt voor alle tips! Jullie hebben me serieus aan het twijfelen gebracht. De wereld van trekkingsfietsen lijkt eindeloos. Ik heb uiteindelijk beslist om mijn oude Dawes met Reynoldsframe vanonder het stof te halen en om te bouwen tot een degelijke trekking met duurzame onderdelen. Stella Fietsen uit Lokeren (België) maakt fietsen op maat. Ik ga voor een volledige LX-groep, met LX naven, Magura HS33 remmen, Mavic velgen en Schwalbe marathon bandjes, etc. Voor een 600 à 700 euro gesteld!

Bram
Ik meen dat je op een ouderwets frame geen tripple kan plaatsen. De tandwielen van het voorblad gaan tegen het frame aanlopen.
Dat kan heus wel als je ook een langere trapas monteert. Of je dan nog een fijne kettinglijn overhoudt hangt weer af van de breedte van de achteras. Een Dawes Galaxy is overigens een klassiek goede fiets (heb jij die ook?). Is zo´n ingrijpende verbouwing wel nodig?
Wim
@ Wim: Ik heb een Dawes Streetlife, nu ongeveer een 15 tal jaar oud.

De breedte van de achteras zou standaard zijn ... Het frame is een Reynolds 500 CrMo tube. Toen ik hem kocht, kende ik er helemaal niets van (geen internet). Maar met mijn 'google-kennis' word ik nu ook niet veel wijzer. Over een Reynolds 500 valt weinig te vinden. Ik heb eens gegoogled op Dawes Streetlife en vond voorbeelden van gerestaureerde Streeflife's. Blijkt de moeite waard dus. Hier vind je één link naar zo'n project:
http://mountainbikesnow.co.uk/51-00-daw ... age-racer/

Ikzelf zou hem helemaal in 'trekking'-stijl ombouwen. De onderdelen die er nu opzitten zijn kompleet op. Ook ondertussen wat verouderd ... (shimano SIS, etc).
15 jaar is voor zo'n mooi frame helemaal niet oud. Ben erg benieuwd wat het eindresultaat gaat zijn. Wel jammer dat je niet gekozen hebt voor 'klassiek'. :wink: