Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden bewaren - Forum Wereldfietser

Banden bewaren

Hoe lang kun je nieuwe (vouw)banden bewaren?
Mijn favoriete band zit niet meer in het Schwalbe assortiment, daarom wil ik een extra setje aanschaffen.
De banden in het donker bewaren op een niet al te warme plek lijkt me logisch, maar laat je ze in de verpakking of is het beter om ze "ïn vorm" op een vlakke ondergrond te leggen?
hester b. schreef:Hoe lang kun je nieuwe (vouw)banden bewaren?
Mijn favoriete band zit niet meer in het Schwalbe assortiment, daarom wil ik een extra setje aanschaffen.
De banden in het donker bewaren op een niet al te warme plek lijkt me logisch, maar laat je ze in de verpakking of is het beter om ze "ïn vorm" op een vlakke ondergrond te leggen?
Ik denk dat je er niet veel aan hebt om ze uit de verpakking te halen.
Mijn ervaring leert daarnaast dat de verschillen tussen banden heel erg veel groter zijn dan wat je met zorgvuldig bewaren kunt bereiken. Ik heb banden gehad die binnen twee jaar vergeven waren van de haarscheuren en er bijna spontaan rubberstukjes uitbraken zonder dat er op gefietst was en ik heb ook banden gehad die 20 (!) jaar oud op een fiets zaten (waar heel af en toe mee gefietst werd) maar nog erg soepel waren.
Leon
Ik denk ook dat banden bewaren nog iets van vroeger is. Om een banden te maken wordt tegenwoordig een mix van kunststoffen gebruikt en ik denk dat deze mix chemische actief blijft. De band verliest toch zijn kwaliteit en de producent vind dat helemaal niet erg. :lol:
multiwgb schreef:Ik denk ook dat banden bewaren nog iets van vroeger is. Om een banden te maken wordt tegenwoordig een mix van kunststoffen gebruikt en ik denk dat deze mix chemische actief blijft. De band verliest toch zijn kwaliteit en de producent vind dat helemaal niet erg. :lol:
Komt die producent nog achter, als boze handelaren met onverkoopbare voorraad zouden blijven zitten!
Schwalbes kun je best bewaren, mits ongebruikt (zit de coating er nog op) in originele verpakking, en koel, droog donker en vrij van ozon (dus niet in het printerhok)
multiwgb schreef:Ik denk ook dat banden bewaren nog iets van vroeger is. Om een banden te maken wordt tegenwoordig een mix van kunststoffen gebruikt en ik denk dat deze mix chemische actief blijft. De band verliest toch zijn kwaliteit en de producent vind dat helemaal niet erg. :lol:
Dat er een mix van vele stoffen wordt gebruikt is niet nieuws. Dat was 50 jaar geleden ook zo en dat is de manier om rubber te maken. Dat de fabrikant het niet erg vindt dat een band minder wordt, waardoor dan ook, is ook niets nieuws want het was 50 jaar geleden ook al zo.
Leon (in 1988 stage gelopen bij vredestein rubber-recycling in kader van TU scheikunde)
Onverkoopbare voorraad. Daar hebben aanbiedingen voor uitgevonden. :lol:
Schwalbe Marathon Extreme is door Schwalbe uit de collectie genomen.
De banden maat 57 - 559 gaat er dus ook uit.
Deze band zit o.a. onder de Idworx OR.
Geen enkele fabrikant heeft deze band in deze maat, ook nu ook Schwalbe dus niet meer.
Vraag is of je moet proberen wat van deze banden in voorraad te nemen, maar of dit verstandig is, weet ik niet (sommige leveranciers hebben deze banden nog wel op voorraad).
Schwalbe heeft wel de Mondial die in maximaal 55 - 559 te verkrijgen is.
Scheelt formeel dus 2 mm.
Echter dit is de opvolger van de XR en zou iets zwaarder wegen en is meer dan de Extreme geschikt voor asfalt.

Wat is wijsheid, temeer daar de regering het BTW tarief ook in de fietsenbranche wil verhogen, om 1 of 2 sets van de Extreme in voorraad te nemen, of afwachten dat Schwalbe met een alternatief komt?
Idworx zal voor het einde van het jaar toch ook een andere band voor de OR moeten kiezen.

Hoe denken jullie erover en wat zouden jullie doen?
Frits
Ik zou er kopen als ik zeker wist dat ik ze binnen een jaar ging gebruiken.
Maar soms gok ik ook mis, ik - gewoon consument-fietser - heb een of twee paar banden op zolder liggen waarvan ik sinds een week bang ben dat het nog wel een tijd zal duren voordat ik ze zal gebruiken, ik heb nl. een 26" gekocht i.p.v. een 28".
Leon
Frits schreef: Wat is wijsheid, temeer daar de regering het BTW tarief ook in de fietsenbranche wil verhogen
het laag tarief geld alleen voor de werkplaatsuren en fietsboeken, spullen is allemaal 19%