Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenband ventiel voor ER - Forum Wereldfietser

Binnenband ventiel voor ER

Toen ik mijn winterbanden op mijn ER verwisselde voor mijn zomerbanden (vouw supreme's) heb ik mijn biba opgeblazen wegens weinig ervaring met vouwbanden op een velg te zetten... :oops: Nu zou ik mij dus een nieuwe biba willen aanschaffen maar ik zou toch liever eentje met een autoventiel hebben omdat ik dat handiger vind. Past zo 'n ventiel in een velg van een ER?
De Sjelle schreef:Toen ik mijn winterbanden op mijn ER verwisselde voor mijn zomerbanden (vouw supreme's) heb ik mijn biba opgeblazen wegens weinig ervaring met vouwbanden op een velg te zetten... :oops: Nu zou ik mij dus een nieuwe biba willen aanschaffen maar ik zou toch liever eentje met een autoventiel hebben omdat ik dat handiger vind. Past zo 'n ventiel in een velg van een ER?
dan moet er een 8mm gat in de velg zitten
Awel ja, maar als ik terug mijn band er af moet halen om dat gat te meten moet ik misschien 2 bibanden kopen... Afbeelding
Anders moet er een boor aan te pas komen. Ik deel je voorkeur voor autoventielen. In die brede banden moet zoveel lucht dat het met een handpomp geen lolletje is. Meestal is er wel een benzinestation waar je het zonder inspanning kunt doen. Autoventielen zijn in mijn ervaring ook wat steviger. Slechts op een racefiets met smallere velgen gebruik ik Franse ventielen.
Overigens is de keus van binnenbanden ook wel van belang. De meeste zijn tegenwoordig van teleurstellende kwaliteit. Met Schwalbe heb ik nog geen problemen gehad. Ik gebruik tegenwoordig hun extralight binnenbanden. Die zijn iets van 50 gram lichter (dat scheelt toch weer 200 gram op een fiets met twee reservebinnenbanden), en ze hebben ook een fractie lagere rolweerstand.
Wim
De Sjelle schreef:Toen ik mijn winterbanden op mijn ER verwisselde voor mijn zomerbanden (vouw supreme's) heb ik mijn biba opgeblazen wegens weinig ervaring met vouwbanden op een velg te zetten... :oops: Nu zou ik mij dus een nieuwe biba willen aanschaffen maar ik zou toch liever eentje met een autoventiel hebben omdat ik dat handiger vind. Past zo 'n ventiel in een velg van een ER?
Niet opboren; zwakt de velg (ventielgat zit al tussen twee spaakgaten; zwakste punt). Liever een adapter monteren wanneer bij de benzine pomp. Pas wel goed op dat er niet snel meer dan 4 bar in de band komt! Is ook niet goed voor de velg (door de kracht van de brede band): velg kan gaan scheuren.
idje schreef:
Niet opboren; zwakt de velg (ventielgat zit al tussen twee spaakgaten; zwakste punt). Liever een adapter monteren wanneer bij de benzine pomp. Pas wel goed op dat er niet snel meer dan 4 bar in de band komt! Is ook niet goed voor de velg (door de kracht van de brede band): velg kan gaan scheuren.
ik 'haat' auto en dunlop ventielen, en een te groot gat is altijd gelazer als je echte ventielen wil monteren, maar ik kan me niet herinneren al ooit een velg gezien te hebben waarbij het ventielgat problemen gaf.



Afbeelding

(trouwens ook nog nooit een velg gezien waarbij het ventielgat niet tussen twee spaken zit ;) )
Marten, waarom 'haat' je auto en dunlop ventielen?
Door de sluiting dmv veer ipv luchtdruk of is er nog een andere reden?
Misschien is het na bijna twee jaar wat bekoeld?
Misschien, maar misschien ook niet. Meer uitleg zou in ieder geval interessant zijn lijkt me, des te meer omdat Marten met die mening loodrecht staat/stond ten opzichte van Wim die de afgelopen jaren tot zeer groot voorstander van autoventielen geworden lijkt te zijn.

Oude topics van onder het stof halen lijkt me trouwens overzichtelijker dan altijd nieuwe topics aanmaken over de zelfde inhoud...
Nou, hier mijn argumenten:
Lekker makkelijk bij de benzinepomp.
Degelijker. Bij onze tandem gaven de wat kwetsbaarder Franse ventielen steeds gedonder (scheurden uit).
Ik heb 26 inch wielen, en dan zijn onderweg in de praktijk biba's met autoventielen makkelijker te krijgen. Voor als dat eens niet zo is heb ik een klein vulringetje bij me.

Op mijn racefiets, op mijn stadsfiets met 32 mm banden en op mijn veldrijfiets met 35 mm banden heb ik overigens wel Franse ventielen.

Overigens verschilt de kwaliteit van binnenbanden enorm. Schwalbe is in mijn ervaring erg goed, maar er zijn ook slechte, zelfs van grote merken (die ze vast allemaal in China kopen).
Wim
binnenbanden komen wel uit het verre oosten, maar toch meer uit landen waar ze traditioneel meer aan rubber doen? Dus veelal Indonesie, India, of Thailand

Een presta ventiel is makkelijker als je er veel om moet pompen, op een schraeder moet je de pomp altijd vast zetten.
Dunlop is altijd zoeken naar de losse onderdelen, zeker als ze wegvliegen, en schraeder leeg laten lopen is ook werk. Een kleiner gat in de velg is ook nooit weg.

Maar het ergste is dat bij de ene fabrikant SV staat voor sclaverand ventiel, en bij een ander weer @#$%^Schraeder ventiel!
Ok, dat is duidelijk. Bedankt Wim en Marten!

Dan concludeer ik dat voor wie slechts occasioneel zijn banden oppompt, tijd & zin heeft om te controleren wat hij juist bestelt en een brede velg heeft het autoventiel (Schrader) interessantst is. Nu kan ik vredig nieuwe binnenbanden bestellen ;)
Lasse schreef:Ok, dat is duidelijk. Bedankt Wim en Marten!

Dan concludeer ik dat voor wie slechts occasioneel zijn banden oppompt, tijd & zin heeft om te controleren wat hij juist bestelt en een brede velg heeft het autoventiel (Schrader) interessantst is. Nu kan ik vredig nieuwe binnenbanden bestellen ;)
Moet het gat in de velg wel groot genoeg zijn.

En heb je grote gaten en liever Presta, dan heeft Mavic wel aardige velgringetjes om de binnenband te steunen
Mijn (schuur)pomp heeft een nippel zonder klem die je zo op een presta ventiel schuift, vind ik erg gebruiksvriendelijk.

Mij leken autoventielen ook ooit heel makkelijk, maar in praktijk hoef ik nooit mijn banden op te pompen als ik langs een benzinepomp kom...

Ik heb nog nooit gedoe gehad met afscheurende ventielen (Presta) of andere ellende.

Een oude atb hier heeft autoventielen en dat is altijd meer gedoe met verloopjes en ik heb altijd het idee dat ik meer lucht langs dan in pomp?

Sjors
Nadeel van verloop stukjes voor de franse ventielen om bij de benzinepomp te kunnen pompen, ze missen het pennetje in het midden waarop de meeste benzinepompluchtpomp ;) (3x woordwaarde) activeren :( Want die geven zonder dus geen lucht....

Na de eerste fietsvakantie dus gelijk een goede fietspomp aangeschaft voor onderweg.