Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Canadese rockies.. tips graag - Forum Wereldfietser

Canadese rockies.. tips graag

Omdat ik dan toch al in Canada ben, wil ik begin juli een kleine twee weken gaan fietsen in de Canadese rockies. Uiteraard zal de Icefields Parkway deel uitmaken van mijn route (die waarschijnlijk begint bij een vriend in Innisfail en eindigt in Calgary). Wat zouden jullie verder adviseren? Liever wat meer tijd ten noorden of ten zuiden van de Icefields Parkway? Of juist nog iets anders?

Bedoeling is om te gaan kamperen aldaar, ervaringen hiermee (is er genoeg plaats, hoe ver liggen campings uit elkaar? Welke kaart te gebruiken? Wat voor beren-beschermings-maatregelen?) hoor ik ook graag.

Alvast dank,
Jaap
Hoi Jaap,

Wij vonden de Kootenay Rockies erg mooi, dat ligt ten zuiden van de Icefield Parkway. Het is hier namelijk heerlijk rustig, je moet met een pont oversteken en dan heb je de weg voor jezelf. Geen langsrazende vrachtwagens meer.

Als je de Icefield Parkway gaat fietsen, neem dan de oude secundaire weg. Rustiger en je komt langs meerdere bezienswaardigheden.

Mooi land Canada!

Hier wat foto's: http://www.ellenvandrunen.com/north-america/canada
Zoveel extra tijd heb je denk ik niet. Als ik met GPSies een route uitzet: Innisfail, Jasper, Icefields Parkway, ommetje via Yoho NP, Golden, Radium Hot Springs en Kootenay NP, en daarna via Banff naar Calgary, dan kom ik al op ruim 1200 km. Dat is al een hele kluif voor een kleine twee weken.

Gerd
Veel extra tijd inderdaad niet. Maar kan er wellicht voor zorgen dat ik vanuit Innisfail eerste stuk nog met auto doe om dichter bij rockies te worden afgezet. Dus daar zitten nog wel wat kansen. Nu vooral aan het verkennen wat de mogelijkhedden zoals zijn. En hoe een aantal praktische zaken rondom dit tochtje zitten.

Dank voor de eerste goed klinkende tips alvast Ellen, en mooie foto's om de voorpret alvast te verhogen :)
Kijk ook eens op mijn pagina, in 2004 drie weken van Vancouver naar Calgary gefietst.

http://luddo.freehostia.com/Canada/canada2004.htm

Kamperen kan prima, soms moet je wel op tijd komen want ze stromen vaak snel vol. Als fietser kan je meestal nog wel een plekje vinden, ook kan je de vaak riante plaatsen delen met andere kampeerders.

Afbeelding
Op de IPW heb ik vorig jaar (in juni) de hele tijd wildgekampeerd met uitzondering van Jasper (omdat de beren daar wel érg tam) en Lake Louise (om twee dagen te pauzeren).

Ik ben nooit in Banff geweest maar ben via Golden, Lake Louise naar Jasper gereden en vond vooral het tweede deel (Saskatchewan River Crossing - Jasper) zéér de moeite.
Als je de Icefield Parkway gaat fietsen, neem dan de oude secundaire weg.
Meer dan akkoord!

Wel nog even aanvullen. De Rockies zijn de moeite, maar de Kettle Valley Railway was voor mij het absolute hoogtepunt van mijn reis door Canada (canada.megasnort.com).

Voor andere antwoorden, zie deze samenvatting: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... je#p134606
Dag Jaap,
Je kunt tussen Banff en Vancouver onbeperkt onverhard fietsen op goed berijdbare forestroads. Geen last van auto's en je fietst letterlijk midden in de natuur. Vanaf Banff pak je dan even de Icefieldparkway mee.
Kamperen kan vaak goed bij meertjes waar gratis kampeerfaciliteiten zijn (waarschijnlijk bedoeld voor vissers) met picknicktafels en plaats voor een tentje. Lekker fikkie stoken 's avonds en als er vissers zijn goede kans op verse forel (wel ver van de tent braden en opeten want beren ruiken dit van verre)
Deze goed fietsbare gravelroads en de picknickplekken staan uitstekend aangegeven op de backroad mapbooks die je bij boekhandels en benzinepompen kunt krijgen. Niet goedkoop (jaren geleden iets van 23 dollar, maar iedere cent waard)
Je kunt ook een mix maken van asfalt en gravelroads.
Beren... prachtig, met een beetje respect voor hun humeurige gedrag en niet subtiele wijze van eten zoeken hoef je alleen maar afstand te houden als je ze ziet en eten een stuk van je tent hoog in de boom hangen.
Dit klinkt stoerder dan het was, ik sliep erg licht en was bij ieder eekhoorntje klaarwakker, maar... wat een ervaring.
Je moet wel een beetje van natuur houden want behalve een paar winkels met indianensloffen en her en der een reservaat met dorpjes met een hoog sloopautogehalte voor de deur en armoedig ogende bewoners niet veel oude cultuur.
Overigens zit je bijna altijd binnen een of twee dagen rijden van een dorpje met een winkel.

Gaan...
Veel plezier

Erik
Vergeet niet om vanuit Jasper Medicine Lake, Spirit Island te bezoeken.
Afbeelding
Jasper richting Banff via de Icefields Parkway. Neem de tijd om alles in je op te nemen, de meren zijn ronduit indrukwekkend (Peyto Lake, Lake Louise, Lake Morraine). Vanaf Banff kun je binnendoor afsnijden richting de Smith Dorrien Spray Trail, een soort onverharde snelweg richting Upper en Lower Spray Lakes (Kananaskis Country - Peter Lougheed Provincial Park). Joho NP en Waterton Lakes NP erbij en je bent zo twee weken verder.
Neem voor de zekerheid maar een groot mes mee en een busje pepperspray, slaapt toch wat rustiger :).
Hou ook rekening mee dat zelfs midden in de zomer kan gaan sneeuwen langs de Icefield Parkway! Dit overkwam mij op 15 juli 1982, de dag waarop onderstaande foto is genomen. Dus warme kleren mee! Rechts op de foto een Amerikaan (hij noemt zich "Biker John") uit Missouri die met me meefietste. Ik fietste vanuit Toronto via Chicago, Calgary, Banff naar Jasper. Ik deed er vier weken over. Daar nam ik de trein (die rijdt slechts 3 x per week!) naar Edmonton, waar ik terug naar huis vloog. Maar wát een prachtige fietsavontuur!

Afbeelding

In de ingangsgebouwen van de Banff and Jasper Parks zijn folders verkrijgbaar waarin staat hoe je je tegen grizzlyberen kunt beschermen. Ik heb zelf in jeugdherbergen geslapen, daar vaak eenvoudige blokhutten, welke gemiddeld 60 km van elkaar staan. Zelf hout halen voor de kachel, water uit de beek halen en zelf eten koken. Voor de deur aten de eekhoorns brood uit mijn hand. Er zijn weinig winkels voorhanden, bij Castle Mountains ben ik in zo'n winkeltje geweest. Weet niet of die nu nog bestaat. Soms tref je er een heuse saloon met klapdeurtjes aan zoals in de westernfilms. Ongetwijfeld kan Google Streetview je verder helpen. Dus goed bevoorraden. Hieronder nog meer foto's.

Afbeelding
De ingang van het park bij Banff. Daar zijn folders en kaarten verkrijgbaar.
Afbeelding
Eekhoorns voeren voor YH Rampart Creek
Afbeelding
Een winkeltje bij Castle Mountains
Afbeelding
Bij een van de vele bergmeren
Afbeelding
Youth hostel Beauty Creek