Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke waterdichte overschoenen gebruiken jullie? - Forum Wereldfietser

Welke waterdichte overschoenen gebruiken jullie?

Hallo

ik denk eraan om hoge gore-tex overschoenen te kopen voor
mijn fietsreis. Wat gebruiken jullie? Alle tips en info is
uiteraard welkom.

Groeten
Luc
luct4 schreef:Hallo

ik denk eraan om hoge gore-tex overschoenen te kopen voor
mijn fietsreis. Wat gebruiken jullie? Alle tips en info is
uiteraard welkom.

Groeten
Luc
Luc, bij alle overschoenen die ik heb geprobeerd liep het water uiteindelijk van boven de fietsschoen in. De strakke elastische modellen (polyurethane) houden het nog het langst droog. Die wapperende wijde overschoenen vind ik ondingen.

Nadat korte sealskin sokken bij flinke regen ook van boven vol water waren gelopen heb ik laatst een paar middellange sealskins gekocht. In combinatie met winter MTB schoenen hou ik nu droge- en warme voeten. Maar eerlijk is eerlijk, echt langdurige regen heb ik er nog niet mee doorstaan. Ik vrees dat vroeg of laat alles nat wordt maar met deze combinatie lijkt dat moment redelijk opgeschoven.

Frank
Zoals Frank reeds aangeeft, bij langdurige harde regen zal geen enkele overschoen je voeten droog houden of je zou ze moeten gebruiken in combinatie met een regenbroek die ruim over die overschoenen valt. Een echte langdurig waterdichte combinatie zijn goede overschoenen en/of (liefst en) wachterdichte fietsschoenen en/of waterdichte sokken, gamaschen en een goede waterdichte fietsbroek. Maar deze combinatie is in veel gevallen veel te warm en gebruik ik dus enkel bij zeer koude regen.

Bij lichte regen kunnen overschoenen wel werken (best goed op het been aansluitende exemplaren) en het houdt ook natte voeten langer warm (door de isolatie en je voeten worden niet continu gespoeld met koud water)

Voor waterdichte fietsschoenen en of het gebruik van waterdichte sokken geldt hetzelfde.

Renaat
Hoi

alvast bedankt voor de antwoorden. Ik dacht zelf aan hoge gore-tex modellen in combinatie met een regenbroek. Enige ervaring die ik heb met in de regen rijden is een tocht Parijs-Beerse 430 km (non-stop) waar we tijdens de nacht van 22u30 tot 5u 's morgens in de regen reden. Rijden met een ademende broek ging mij goed af. Het was ook pas half april dus best fris. Nu ga ik van midden mei tot half juni met fietsvakantie en dan zal het normaal wel wat warmer zijn als het zou regenen.

Luc
Mij bevallen de goedkope nylon overschoenen van Vaude prima, in combinatie met een goedkope regenbroek van de Hema. Ik heb hoge Shimano Goretex spd schoenen, maar die worden toch echt heel koud als ze nat worden (of ook nu in de winter). Vandaar de overschoenen.
Wim
Tijdens heftige regenval in Noorwegen afgelopen zomer hebben onze sealskinz sokken onze voetjes heerlijk droog gehouden (+warm, want natte voeten = koude voeten, vooral tijdens een afdaling) Dit was icm een Vaude regenbroek die goed over onze schoenen valt dus van inlopend water van boven hadden wij geen last.
De Sealskinz staan op dit moment op nummero 1 favoriete outdoorspulletjes! (wat we vooral zo lekker vonden is dat het niet uitmaakte hoe nat je schoenen waren: sokjes aan en fietsen maar, ook vonden wij ze niet heel erg warm zitten, als het zonnetje doorkwam hielden we ze gewoon lekker aan totdat de schoenen droog waren)

succes met uitzoeken!
Janneke

ik heb een vraagje over de sokken. Zijn ze veel dikker dan gewone sokken?
Ik dacht ook wel aan sokken maar heb schrik dat mijn MTB-schoenen dan
te groot gaan worden.

Groetjes
Luc
Ja, dat licht eraan: normaal draag ik hele dunne normale katoenen sokjes. De Sealskinz zijn dan wel een stukje dikker. De schoenen die ik normaal nog maar net pastte met dunne sokken heb ik intussen wel vervangen voor schoenen waarik sealskinz en warme wolle sokken in kan dragen. (maar dat was ook gewoon omdat de schoenen echt te klein waren)
Misschien kan je de sokken ergens passen met je eigen schoenen?
Succes!
Ga ik doen. Bedankt voor de info.
Ik draag normaal ook enkel dunnen race sokken.

Luc
Tot nu toe heb ik altijd een paar Adidas Neopreen overschoenen gebruikt. Ze hielden mijn voeten in lichte regen droog en bij echt slecht weer niet droog maar wel altijd warm. Helaas zijn ze na 3 jaar trouwe dienst af en ben ik op zoek naar vervanging, Sealskinz heb ik al iets over gelezen en het wordt tijd dat ik die ook maar eens ga proberen. Ook lekker multifunctioneel met wandeltochten
Wij gebruiken ook de Vaude overschoenen icm een regenbroek.

Regenbroek over de hoge modellen en ik heb eerlijk gezegd nog nooit natte voeten ermee gehad.

Werkt prima!
Op vakantie draag ik als het langdurig regent 1. sealskinz sokken, 2. teva's, en 3. een regenbroek. Vanaf 5 graden C zeker warm en bovendien erg handig als je af en toe een beek door moet, zoals op IJsland.
Ik rijd dagelijks door weer en wind , als het regent trek ik over mijn schoenen een dun plastiek zakje daarna men overschoenen,(goedkoop en warm) zie maar naar de veldrijders :wink: