Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorwiel los: veiligheid van schijfremmen - Forum Wereldfietser

voorwiel los: veiligheid van schijfremmen

Hoi,

ik zit met het volgende probleem: gistermiddag kwam ik er achter dat mijn voorwiel van mijn Challenge Furai ligfiets los zat. Ik schrok hier nogal van. Ik heb nagedacht over een mogelijke oorzaak en nu vraag ik mij af of het iets met de schijfremmen te maken kan hebben? Het voorwiel is niet met snelspanners vastgezet maar met de door SON geleverde as + moer.

Als ik het goed begrijp, bepaalt de positie (voor - of achter de vork) van de remklauw in welke richting het wiel geduwd wordt. Kan het zijn dat mijn rem mijn wiel bij remmen altijd met grote kracht naar beneden drukt waardoor het wiel los is gewerkt?

Ik vond o.a. dit artikel over dit onderwerp:

http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/ho ... k_release/

En Sheldon Brown schrijft:

"There have been concerns about the safety of front disc brakes, in conjunction with lightweight quick-release skewers. See James Annan's article on this topic."

en:

"but please note the warning about the tendency of a front disc brake to extract the front wheel from the fork"

en:

"The introduction of disc brakes has caused increased vulnerability of the front axle and skewer, due to the disc brake applying an ejection force that tends to pull the axle out of the fork. "

(http://sheldonbrown.com/gloss_l.html#lawyer)

Ik vraag mij nu af of schijfremmen die op deze manier gemonteerd zijn wel veilig zijn? De dealer antwoordde deze vraag met "ja", echter ga ik nu twijfelen.
schijfremnaven willen de vork verlaten via een boog met als middelpunt het remblokje. Idealiter staat de opening van de pad daar dus haaks op naar voren.

Snelspanners gaan los zitten als de zachte verf nog in de weg zit, bij een oudere fiets heb je er dus minder last van. Een ander probleem krijg je als de vork heel licht is, de links meer dan rechts buigende poot draait de snelspanner los. Hoe harder je remt, hoe meer last je daar van hebt.

Gebruik dus altijd een vork met minimaal lawyerslips , en controleer de snelspanner af en toe. Als de Son bij licht aan lawaaiig wordt weet je zeker dat de as los zit
jeroen_ schreef:Het voorwiel is niet met snelspanners vastgezet maar met de door SON geleverde as + moer.
Loctite gebruiken bij het monteren?

Gerd
m-gineering schreef:schijfremnaven willen de vork verlaten via een boog met als middelpunt het remblokje. Idealiter staat de opening van de pad daar dus haaks op naar voren.

Snelspanners gaan los zitten als de zachte verf nog in de weg zit, bij een oudere fiets heb je er dus minder last van. Een ander probleem krijg je als de vork heel licht is, de links meer dan rechts buigende poot draait de snelspanner los. Hoe harder je remt, hoe meer last je daar van hebt.

Gebruik dus altijd een vork met minimaal lawyerslips , en controleer de snelspanner af en toe. Als de Son bij licht aan lawaaiig wordt weet je zeker dat de as los zit
Hoi Marten, bedankt voor je antwoord. De vork heeft gelukkig wel lawyerslips. Ik zal de komende tijd de as extra in de gaten houden. (ik gebruik geen snelspanner bij de voornaaf) Ik ben benieuwd hoe lang het nu goed gaat :?
GerdC schreef:
jeroen_ schreef:Het voorwiel is niet met snelspanners vastgezet maar met de door SON geleverde as + moer.
Loctite gebruiken bij het monteren?

Gerd
Hoi Gerd, bedankt voor je reactie. Ja dat is misschien ook nog een idee.
Hallo,

zit er nog een verschil in hoe snel een as zich loswerkt tussen een quick-release as en een "gewone" as? (zoals de as die standaard bij de SON naafdynamo geleverd wordt)