Gebbetje schreef:Ik krijg gelijk al een boel reacties zeg!
Het valt me niet mee om keuzes te kunnen maken aangezien ik geen verstand heb van wat er allemaal te koop is, vandaar ook mijn topic met deze titel.
Ok, lightweight is dus niet zoals ik me dat had voorgesteld. De BOB Yak blijft. Dat staat vast en wel om het feit dat ik onderweg nog wat wil mountainbiken zo hier en daar. Ik ben in de gelukkige positie dat ik de tijd aan mezelf heb. Ik heb, tot nu toe, ook niet de ambitie om tochten binnen een bepaalde tijd te doen. Ik wil veel zien, horen, ruiken, voelen en proeven. Ik wil veel gaan fotograferen en mooie MTB trails gaan rijden.
Tijd heb ik dus wel maar geld niet zo heel veel. Ik heb genoeg geld om een nieuwe uitrusting aan te schaffen. Daar heb ik wel voor gezorgd omdat ik uit het mountainbiken weet dat je beter 1x iets goeds kunt kopen dan 2x iets slechts. Ik kan denk ik wel gewoon mijn boodschapjes halen onderweg maar heb bijvoorbeeld geen geld om, stel dat ik naar Santiago zou gaan, vanaf het eindpunt met een bus, vliegtuig of auto terug te gaan naar NL. Ik zal het dan met de fiets moeten doen dus mijn eindpunt is altijd weer mijn basis in NL. Het lijkt me ook erg interessant hoe ik het mezelf moet gaan verkopen dat het eindpunt mijn basis in NL is en niet het punt van ommekeer tijdens mijn reis.
Ik heb zoveel verschillende vragen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Vandaar dus weer de titel.
-Hoe zet je je fiets/BOB op slot als je ligt te slapen op een camping?
-Heb ik aan €100,- per week genoeg om te kunnen leven onderweg?
-Heb ik aan mijn BOB, een flinke stuurtas en een kleine camelbak genoeg?
-Hoe laad ik mijn eventuele GPS op onderweg?
-Welke GPS is het meest praktisch?
-Hoe zit het met geld, zijn er in het buitenland mogelijkheden om gewoon te pinnen in een supermarkt?
-Ik ben doodsbang voor honden
Dazer aanschaffen, en werkt dit?
-Kun je inmiddels met de Engelse taal uit de voeten in Frankrijk en andere landen?
-Wat doe je met je tent als deze s'ochtends nat is en je wilt vertrekken?
-Ik ben een flinke zweter en dus drinker, heb ik aan twee grote bidons en een camelbak van 2 liter genoeg?
-Wat kost een campingovernachting ongeveer?
-Mag je ook wild kamperen en zoja, waar wel en waar niet?
-Welk zadel en welke fietsbroeken? Met of zonder zeem?
Dit is maar een kleine greep uit de wirwar die door mijn hoofd spookt. Ik begrijp dat er een zoekfunctie is en ik vraag ook niet dat al deze vragen hier nu even 123 beantwoord moeten worden. Het is meer om aan te geven dat ik niet goed weet waar te beginnen.....
De Fiets en Wandelbeurs wist ik nog niks van maar dat is volgend weekend wel anders
Deze beurs had niet op een beter tijdstip op mijn pad kunnen komen, super!
Dit forum en de aankomende beurs stemmen me iig optimistisch om de kluwen in mijn hoofd te gaan ontrafelen.
Foto's van de fiets volgen nog omdat ik die nog aan het opbouwen ben. Ik heb ook nog een paar ander MTB's maar die vallen af omdat het o.a. fully's zijn en de achterbrug daarvan wil ik niet nog eens extra belasten door de BOB. De fiets waar ik het mee ga doen krijgt dus een mix van deore en xt om zoveel mogelijk zekerheid te hebben en omdat dat spul echt overal wel te krijgen is mocht er iets kapot gaan. Geen exotische onderdelen dus. Wel is er nog wat twijfel over stuurpen en stuur.
Bedenk wel dat terugvliegen met een bob en een atb je veel extra geld gaat kosten. Als je budget 100pw is dan is dat bijna zonde van je geld. Terugfietsen is dus idd goedkoper en een mooie verlenging van je reis
. Een Old Man Mountain Sherpa kun je ook heel snel loskoppelen, hoewel de combi met een fully ik niet zeker ben of dat gaat lukken.
Kijk ook eens op:
http://www.freeload.co.nz/pages/6/freeloaders
-Hoe zet je je fiets/BOB op slot als je ligt te slapen op een camping?
Met touwtje aan je tent. Nemen ze je fiets mee, dan stort je tent inelkaar, ben je meteen wakker J. Neem maar gewoon een stevig kabelslot mee, in die bob is ruimte zat en je slaapt meteen wat rustiger.
-Heb ik aan €100,- per week genoeg om te kunnen leven onderweg?
Wildkamperen, niet teveel buiten de deur eten, maar dan nog is het weinig….
-Heb ik aan mijn BOB, een flinke stuurtas en een kleine camelbak genoeg?
MEEEEEEER dan genoeg, teveel zelfs. Twee achtertassen, een tentje daartussen…… kijk ook eens op
http://www.bikepacking.net
-Hoe laad ik mijn eventuele GPS op onderweg?
Vooral een kaart gebruiken, de GPS in spaarstand, en voor 12euro een 750gram aan reserve AA batterijen meenemen…. Goedkoper dan zzing, pedalpower en dat soort spul.
-Welke GPS is het meest praktisch?
GPSMAP62
-Hoe zit het met geld, zijn er in het buitenland mogelijkheden om gewoon te pinnen in een supermarkt?
Yep
-Ik ben doodsbang voor honden
Dazer aanschaffen, en werkt dit?
Ze blaffen meer dan dat ze bijten. Kijk ook wat afleveringen dogwhisperer
-Kun je inmiddels met de Engelse taal uit de voeten in Frankrijk en andere landen?
Tuurlijk, vooral de jongere generatie
-Wat doe je met je tent als deze s'ochtends nat is en je wilt vertrekken?
Nat inpakken en evt onderweg in het zonnetje laten drogen
-Ik ben een flinke zweter en dus drinker, heb ik aan twee grote bidons en een camelbak van 2 liter genoeg?
Ja, maar in je bob past ook nog wel wat blikjes cola, ortlieb waterzakken en enkele petflessen
-Wat kost een campingovernachting ongeveer?
Ca 15-20euro, maar er zijn ook goedkoperen als je geluk hebt
-Mag je ook wild kamperen en zoja, waar wel en waar niet?
In benelux, frankrijk en spanje niet….. maar wie checkt dat als je savonds laat bivakkeert in een bos en sochtends vroeg weer vetrekt
-Welk zadel en welke fietsbroeken? Met of zonder zeem?
Assos, beste zeem in the world