Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn LX naven sterker/degelijker dan XT- of XTR naven? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zijn LX naven sterker/degelijker dan XT- of XTR naven?

Die hoef je niet te verwisselen als je een 9/10 speed cassette monteert op een oorsponkelijk 8 speed naaf, of omgekeerd. Dat is namelijk allemaal even breed.
Wim
fsap schreef:
luct4 schreef:Leon

kan er op de oude XT naven een 9-speed body gemonteerd worden?
Ik dacht van niet maar weet het niet zeker.

Groeten
Luc
Meestal kan je de body vervangen door een 8/9/10sp body. Deze is wel breder dus je moet de as een beetje opschuiven, en als het wiel gespaakt is de velg centreren.
Ondanks dat de body's sterk op elkaar lijken is er een totale wildgroei aan de vormgeving van de afdichting en de uitsteeklengte aan de naafzijde. Beginnen met een complete naaf (heb je as, conus, langere uitvalas etc) is handig , en dan nog kan het tegenvallen
m-gineering schreef:
fsap schreef:
luct4 schreef:Leon

kan er op de oude XT naven een 9-speed body gemonteerd worden?
Ik dacht van niet maar weet het niet zeker.

Groeten
Luc
Meestal kan je de body vervangen door een 8/9/10sp body. Deze is wel breder dus je moet de as een beetje opschuiven, en als het wiel gespaakt is de velg centreren.
Ondanks dat de body's sterk op elkaar lijken is er een totale wildgroei aan de vormgeving van de afdichting en de uitsteeklengte aan de naafzijde. Beginnen met een complete naaf (heb je as, conus, langere uitvalas etc) is handig , en dan nog kan het tegenvallen
Dan heb ik kennelijk mazzel gehad met de rommel die ik heb verzameld en gecombineerd (6sp UG naaf met 8/9/10 sp body), de meesten bij mij pasten wel.
Het blijkt maar weer dat je niets moet weggooien.
Ik ben het er mee eens dat je het beste een complete naaf, oud of nieuw, neemt en dan kijkt of je de body, en wat je nog meer nodig blijkt te hebben, over kan zetten.
Juist bij m'n ouders langs geweest en tussen de
curiosa aan het kijken geweest....nog een setje
oude exage 7-speed naven en een setje suntour 7-speed
naven met smeernippels gevonden. Ik zal eens
kijken of ik er wat van 9-speed op kan laten passen.
luct4 schreef:Juist bij m'n ouders langs geweest en tussen de
curiosa aan het kijken geweest....nog een setje
oude exage 7-speed naven en een setje suntour 7-speed
naven met smeernippels gevonden. Ik zal eens
kijken of ik er wat van 9-speed op kan laten passen.
Exage is niks bijzonders, Suntour helaas afwijkend
@Marten: begrijp ik goed uit jouw eerdere opmerking dat de LX en XT naven uit de onderstaande oudere series de voorkeur hebben boven de nieuwere series? Dit vanwege dikkere as, kleinere kogels en ander materiaal bij de nieuwere series?

LX series
FH-M570
FH-M580
FH-M585
FH-R080
FH-M629

XT series
FH-M750
FH-M752
FH-M755
FH-M756
FH-M760
FH-M765

Ik rij nu nog met de XT m750. Echter maakt het freewhelen nu veel lawaai en lijkt er een soort slag te zitten in de hub (of hoe dat ook mag heten). Het vervangen van kogeltjes en cups zal wel nodig zijn, maar mogelijk is er meer aan de hand. Ik vrees dat een volledig herstel (zit ook een zeer kleine slag in het wiel) bijna hetzelfde gaat kosten als een nieuwe naaf en opnieuw spaken. Het ceramische wiel zou ik nl. graag willen houden.

Welke naaf zou jij aanraden en welke naaf is een iets duurder alternatief?

Gr. Arno
Glika schreef:
LX series
FH-M570
FH-M580
FH-M585
FH-R080= roller clutch freewheel, moet je vermijden
FH-M629 = 29-er naaf, alleen in 32H

XT series
FH-M750
FH-M752
FH-M755
FH-M756
FH-M760
FH-M765
alles tot en met 765 is OK, vanaf 770 heb je de alu as, te herkennen aan de gladde uiteinden zonder schroefdraad.



Ik rij nu nog met de XT m750. Echter maakt het freewhelen nu veel lawaai en lijkt er een soort slag te zitten in de hub (of hoe dat ook mag heten). Het vervangen van kogeltjes en cups zal wel nodig zijn, maar mogelijk is er meer aan de hand. Ik vrees dat een volledig herstel (zit ook een zeer kleine slag in het wiel) bijna hetzelfde gaat kosten als een nieuwe naaf en opnieuw spaken. Het ceramische wiel zou ik nl. graag willen houden.

Welke naaf zou jij aanraden en welke naaf is een iets duurder alternatief?

Gr. Arno
voor minder dan de prijs van een nieuwe naaf, spaken en vlechten kun je ook je huidige naaf van een nieuwe freewheel, conussen en kogels voorzien
Marten, bedankt voor de snelle reactie en tip.

Wat moet ik toch als leek zonder dit forum en al die snelle expertise.

Bedankt en groet,

Arno