Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kledingadvies - Forum Wereldfietser

kledingadvies

Hallo allemaal,

nu er een mooie winterperiode gaat aanbreken ontvang ik graag wat adviezen over het fietsen bij temperaturen onder 0. Hoewel ik over een goede wintergarderobe (ook voor het fietsen) beschik graag wat adviezen over het voorkomen van koude voeten, en wanneer wel of niet een bivakmuts te dragen. Ook kan ik mij voorstellen dat je bij echt winterse omstandigheden tochtjes van maximaal 40 of 50 km maakt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten, Harry.
Volgens mij is het heel erg afhankelijk hoe warm of koudbloedig je zelf bent. Ook is het afhankelijk welke inspanning je levert op de fiets. Bij minder snel fietsen moet ik me altijd warmer aankleden dan bij snel(ler) fietsen.

Ik kijk altijd eerst op de site van het knmi wat de gevoelstemperatuur is. Dat zegt meer over hoe warm je je moet aankleden dan de daadwerkelijke temperatuur.

Hoe ik mij persoonlijk aankleed:
Bij 0-5 graden (gevoelstemperatuur): thermo ondershirt met lange mouwen, wintershirt langer mouwen, niet winddicht, korte fietsbroek met daarover een lange winterfietsbroek, handschoenen en winterfietsschoenen met inlegzool met verwarming (ik heb altijd hele koude voeten). Soms ook buffsjaaltje.

Bij 0 tot -5 graden: hetzelfde maar dan winddicht jack ipv wintershirt en wanten ipv handschoenen en buffsjaaltje

-5 tot -10: zowel wintershirt als winddicht jack over elkaar, skiwanten.

-10 tot -15: zelfde als hierboven + regenbroek

Maar dat is wel met een beetje doorfietsen. Als ik langere afstanden fiets en hierdoor de snelheid wat lager wordt, dan kleedt ik me iets warmer.
Oja, met betrekking tot warme voeten:

Ik heb sinds kort winterfietsschoenen gekocht (met gore-tex). Daarin heb ik een verwarmingszooltje die (met afstandbediening) op 38 graden of 44 graden gezet kan worden. In de zool zelf zit een accu die je kan opladen.

Tot nu toe een groot succes. Van de week kan ik ze gaan testen hoe het gaat op lagere temperaturen.
Ik heb altijd koude voeten, wat ik ook doe.

De beste remedie voor mij is, iet wat ruimere schoenen met wollen sokken, evt windstoppers er overheen. Af en toe even van de pedalen om een beetje de bloed circulatie op gang te houden help ook!!

Henk

kunst en fietswerk
Een bivakmuts(of een boerka) mag niet meer, hoe koud het ook is. :)
gios schreef:Een bivakmuts(of een boerka) mag niet meer, hoe koud het ook is. :)
Ach, geest en letter van de wet zijn gelukkig nog niet hetzelfde :wink:

Als het echt koud is (ver onder de nul en stevige snijdende wind) dan fiets is best wel eens totaal onherkenbaar. Niet door middel van een boerka (fietst waarschijnlijk niet zo goed en is fris langs onder), wel met een muts/buff tot net boven mijn ogen en een andere buff rond mijn nek tot net onder mijn ogen en een zonnebril tegen de wind in mijn ogen. Werkt prima (alleen bij het stilstaan dampen mijn brilglazen aan), maar van mijn gezicht zie je bijna niets meer, dus het is ook nog lekker illegaal ;-) (Ik mag dan niet vergeten mijn buff anders te doen voor het binnenstappen van een bank, politiekantoor, ... :wink: )

Renaat
Ik fiets elke dag 20km op- en af naar mijn werk. Van herfst tot
voorjaar altijd met een Gore windstoppervest (softshell). Afhankelijk
van wat de thermometer aanduid varieer ik wat ik eronder draag.
0 tot5°c vest + wintertrui met lange mouwen en onderhemdje
+/- 0° vest + thermo ondertrui en trui met lange mouwen +
winddichte gore broek
-0 tot -5 vest + thermo ondertrui en trui met lange mouwen + truitje
korte mouwen en winddichte gore broek
-5 tot -13 (koudste wat ik al gereden heb) vest + thermo ondertrui en trui met lange
mouwen + truitje korte mouwen en winddichte gore broek
over de vest had ik dan een regular donzen body warmer aangedaan
koude handen heb ik niet snel - echt koud dan neem ik mijn skihandschoenen
schoenen heb ik de winter MTB schoenen van shimano met gore-tex
fleece must + hoofdband en winterbuff wanneer het echt koud is

Groeten
Luc