Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fietskar? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke fietskar?

Hoi,

Leerzaam topic, zeker de bijgevoegde fietskartesten van Gios.

Ik loop al een tijdje met het idee in mijn achterhoofd mijn Koga WT te vervangen voor een cyclocrosser, voorzien van oogjes om spatjes en drager te monteren.
Ik heb paar modellen op het oog.
Waarom crosser: uiterst veelzijdig, de bandenkeus in bredere banden past beter voor fietsvakantie gebruik. De veerzetten zijn lichter dan bij racer.
Vooraan veelal 46/36. Achteraan zou ik Tiagra casette 12/30 plaatsen. Met losse kroontjes een gelijkmatige spreiding maken , maar hier ga ik verder niet op in: wegens "off-topic"!
Robuuster dan pure racer?

Om ermee op reis te gaan dacht ik aan een fietskar.
Daar heb ik nog nooit meegereden, ik vraag me dus af hoe zo'n ding zich gedraagt, wat de belasting betekent voor achterwiel (en -as), het frame....?
Aan een gemonteerde achterdrager de kleine Ort's aanhangen voor spullen die makkelijk toegangbaar moeten zijn.

Als ik het allemaal goed begrijp valt het nogal mee; waarbij de keus voor een- of tweewielig afhangt van WAAR je meestal wil fietsen.
Wat mij betreft; hoofdzakelijk asfalt.

Combinatie cyclocrosser-fietskar lijkt me na lezen van dit tpoic, "te doen".
Delen de ervaren fietskar gebruikers hier deze mening?

mvg
'Te doen' zeker wel. Maar als ik de keuze had om zonder kar te gaan, dan deed ik het. In onze situatie nu, met 3 jonge kinderen die weinig bagage kunnen meenemen, kan het nog niet anders.
Mijn Koga WT is een pakezeltje.
Onnodig te zeggen dat die geen krimp geeft.

Maar met die cyclocrosser haal ik een fiets in huis die plezieriger, wat sneller (lichter) is tijdens dagtochten.

Ik reis alleen. Het liefst kamperend, daarom dacht ik aan een karretje. Evt huren voor de eerste keer.
Twee grote Ortliebs, met dwars vastgemaakte kano-tas erbovenop lijken me wat teveel voor zo'n crosser?

In 2009 deed ik de Zuiderzeeroute met een vouwer. Overnachten gebeurde bij "Vrienden op de fiets". Die vouwer torste zonder verpinken twee grote achtertassen Ortlieb.
http://www.fietstoeren.be/Archief/Ned/z ... derzee.htm

De Stevens Gran Turismo waarvan sprake hier in dit topic wordt niet meer gemaakt helaas.