Additionally, paste this code immediately after the opening tag: A-Head of verstelbaar traditioneel headset? - Forum Wereldfietser

A-Head of verstelbaar traditioneel headset?

Ik ben een nieuwe reistfiets aan't samenstellen - een Santos Travelmaster 2.6 Alu - en moet kiezen tussen een mountainbike A-Head en een traditionele verstelbaar headset.
De A-head ben ik gewend van mijn andere fietsen (MTB's en racefietsen), lekker strak en stijf voor als je kracht gaat zetten maar met veel verstelbaarheid wil je een lange tocht maken.
Een traditionele headset met verstelbare stuurpen ziet er minder strak uit maar geeft de mogelijkheid om veel verschillende zithoudingen aan te nemen, zeker handig als je meerdere dagen op pad ben.
Omdat ik niet zo bekend ben met de traditionele versie, heb ik wat vragen erover:
- zijn ze veel minder stijf dan een a-head?
- gaan ze snel kraken en piepen wegens de extra scharneerpunt?
- Kan ik een (redelijk zwaar) stuurtas erop gaan hangen?
- Zijn er huidige gebruikers die verschillende afstellingen gebruiken of is het meestal instellen en klaar (dan kan ik net zo goed een a-head nemen)?

Dank alvast allemaal!

James
Wat bedoel je precies met een traditionele headset? Ziets:http://www.renehersestore.com/servlet/t ... 1cm/Detail?
Of verwar je een traditionele stuurpen/balhoofd misschien met een verstelbare stuurpen? Die zijn zowel voor a-head als traditioneel balhoofd verkrijgbaar.

Rest de vraag waarom je op een meerdaagse tocht aan de stuurpen wilt sleutelen. Volgens mij zetten de meeste mensen hun stuurpen in een voor hun goede afstelling en laten ze dat zo. Als je wilt variëren in zithoudingen kun je beter een stuur monteren dat veel verschillende handposities toelaat. Voor mij is dat een racestuur, andere mensen hebben liever een vlinderstuur.

Je kunt natuurlijk ook eerst een verstelbare pen monteren om de juiste positie uit te vogelen om daarna een stijvere vaste pen te monteren.
Froggy schreef: - zijn ze veel minder stijf dan een a-head?
de stuurpen is wat dunner, dus bij stevige belasting geeft ze wat mee (afhankelijk van hoe lang en de kwaliteit van de pen. Het balhoofdstel zelf geeft praktisch niks mee, wil je echt een strak stuurgedrag dan moet je richting naaldlagers gaan, dat voelt toch net iets straker (stronglight A9 of Delta)
Froggy schreef: - gaan ze snel kraken en piepen wegens de extra scharneerpunt?
stuurpennen met een extra scharnier in zullen praktisch altijd beginnen kraken, gewone vaste pennen kunnen muurvast gezet worden.
Froggy schreef: - Kan ik een (redelijk zwaar) stuurtas erop gaan hangen?
Uiteraard, de krachten die op een stuur komen als je hard remt zijn van een heel andere orde dan het gewicht van een stuurtas. (bv. als je bij het remmen volledig op je voorwiel komt te staan)
Froggy schreef: - Zijn er huidige gebruikers die verschillende afstellingen gebruiken of is het meestal instellen en klaar (dan kan ik net zo goed een a-head nemen)?
Meestal is het instellen en klaar (na enkele pogingen), als je van stuur wisselt is het natuurlijk wel handig om nog te kunnen bijsturen.
Ik heb het over een traditionele balhoofd met een verstelbaar stuurpen. Niet een a-head met verstelbaar stuurpen.
oeps, beter lezen... :oops:
Hallo,

Ik rij al 4 jaar met verstelbare stuurpen nooit geen last mee gehad alleen na het afstellen een paar weken later de boutjes nog iets extra aan gedraaid omdat de zaak ging kraken daarna nooit meer iets gehoord.
èèn maal afgesteld en daarna nooit meer veranderd, ik rij ook met een stuurtas de foto camera zit daarin dus ook niet ligt.
Al met al bevalt erg goed.

Martin
Pedalero schreef:oeps, beter lezen... :oops:
:D
Geen probleem hoor - beter om de vraag duidelijk te hebben.
Als je je optimale fietshouding weet heeft een verstelbare stuurpen niet zoveel zin en de verschillende (hand/arm-)posities creëer je dmv je stuur (barends, ergostuur, racebocht, etc. geven allemaal meerdere handposities). Een niet-verstelbare stuurpen stuurt altijd fijner/stijfer dan een verstelbare is mijn ervaring.

Ik verander al van arm/hand posities gedurende één lange dagtocht en ik neem aan dat je niet van plan bent om elke dag je stuurpen een paar keer te verstellen? (waarbij ook de hoek van je stuur (en alles erop, remmen, etc.) veranderd).
Verstelbare en niet-verstelbare delen aan het stuur zijn niet geconstrueerd om elke paar dagen te verstellen, daar kunnen de boutjes en vaak aluminium inwendige schroefdraden niet lang genoeg tegen.
Verstelbare pennen vind ik handig om de juiste positie te vinden, want elke fiets is weer anders. De meesten experimenteren een klein aantal malen met zo'n pen en laten hem dan zo zitten. Ik heb nog nooit iemand gezien die gedurende een tocht de positie van de pen veranderde.
Als de positie goed is, maar de pen kraakt of is slap, dan koop je gewoon een vaste pen in dezelfde afmetingen.
Leon
Nooit veel gemerkt in stijfheidsverschillen, maar goedkope pennen hebben vaak een ondermaatse pen en rammelen dus in de binnenbalhoofdbuis
m-gineering schreef:Nooit veel gemerkt in stijfheidsverschillen,
Waarschijnlijk omdat jij geen prullen in huis haalt?
Sturen waarbij de stuurbocht erg dicht bij het bovenste lager van het balhoofdstel zit zijn wel aanzienlijk stijver dan sturen met een pen die flink uittorent boven het lager en die ook nog een fikse voorbouw hebben, aan de verzameling in mijn schuurtje is dat eenvoudig te merken.
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Nooit veel gemerkt in stijfheidsverschillen,
Waarschijnlijk omdat jij geen prullen in huis haalt?
Sturen waarbij de stuurbocht erg dicht bij het bovenste lager van het balhoofdstel zit zijn wel aanzienlijk stijver dan sturen met een pen die flink uittorent boven het lager en die ook nog een fikse voorbouw hebben, aan de verzameling in mijn schuurtje is dat eenvoudig te merken.
Leon

Appels en peren? Als je de geometrie gelijk houdt tussen ahead en draad zijn er geen grote stijfheidsverschillen die je op de klemconstructie kunt terugvoeren. Uiteraard zal een lel van een dunne stuurpen een flinke verborgen veer zijn, maar dat is ie als ahead ook. Bovendien gaat James niet zo op zijn fiets zitten ;)
m-gineering schreef:maar goedkope pennen hebben vaak een ondermaatse pen en rammelen dus in de binnenbalhoofdbuis
Froggy schreef:Ik ben een nieuwe reistfiets aan't samenstellen - een Santos Travelmaster 2.6 Alu - en moet kiezen tussen een mountainbike A-Head en een traditionele verstelbaar headset.
Bij de les blijven.

Tenzij dat Marten weet dat Santos goedkope en ondermaatse pennen gebruikt. :shock:

Peter( tevreden Santos 26 alu-rijder met verstelbare stuurpen)
m-gineering schreef:Appels en peren? Als je de geometrie gelijk houdt tussen ahead en draad zijn er geen grote stijfheidsverschillen die je op de klemconstructie kunt terugvoeren. Uiteraard zal een lel van een dunne stuurpen een flinke verborgen veer zijn, maar dat is ie als ahead ook. Bovendien gaat James niet zo op zijn fiets zitten ;)
Maar er zijn wel stijfheidsverschillen tussen zo'n verstelbaar ding en een vaste pen toch? Tussen 1" draad en 1.25" ahead merk ik namelijk ook geen verschil; tussen een vaste stuurpen en zo'n verstelbare (zat op een koga traveller) wel.
Wat ik verder nog een voordeel vindt van een traditioneel balhoofd is, dat je voor het inpakken voor een vliegreis, het stuur kunt uitnemen zonder dat dat gelijk de voorbouw eruit rolt.
m-gineering schreef:
Leon schreef:
m-gineering schreef:Nooit veel gemerkt in stijfheidsverschillen,
Waarschijnlijk omdat jij geen prullen in huis haalt?
Sturen waarbij de stuurbocht erg dicht bij het bovenste lager van het balhoofdstel zit zijn wel aanzienlijk stijver dan sturen met een pen die flink uittorent boven het lager en die ook nog een fikse voorbouw hebben, aan de verzameling in mijn schuurtje is dat eenvoudig te merken.
Leon
Appels en peren? Als je de geometrie gelijk houdt tussen ahead en draad zijn er geen grote stijfheidsverschillen die je op de klemconstructie kunt terugvoeren.
Daarom heb ik in voorgaand stukje de constructiewijze ook niet benoemd.
Als je ahead appels en draad peren noemt kun je hier dus inderdaad appels met peren vergelijken :wink:
Leon