Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste keer: fietsen naar Parijs - Forum Wereldfietser

Eerste keer: fietsen naar Parijs

Ik ben van plan om ergens in april/mei of juni in drie dagen naar Parijs te fietsen. Ik heb wel eens langere fietstochten gemaakt, maar nog nooit meerdere dagen achter elkaar(met overnachtingen). Ik heb daarom nog een paar vragen waar jullie me wellicht mee kunnen helpen.

1. Ik wil gaan overnachten in Namur, Laon en Parijs. Hoe zit het met het mijn fiets, kan ik deze bij ieder hostel/appartement of hotel veilig parkeren?
2. Wat is verstandig om aan eten per dag mee te nemen? Wat doen jullie?

Mochten er mij nog vragen te binnen schieten dan zal ik we wel toevoegen aan deze startpost.
1. Het is verstandig om op deze route je fiets bij stalling in (niet bij!) het hotel op slot te zetten door hem met een goed slot ergens aan vast te maken. Als het onderkomen eenvoudig is mag je je fiets ook wel meenemen naar de kamer, dat is natuurlijk het allerveiligste.
2. Reken vanwege bagage, heuvelachtigheid en evt. voortdurende tegenwind op een stuk meer van wat je op die afstand bij een rondje thuis meeneemt. Of doe onderweg boodschappen, dat moet je toch.
Namur-Laon is overigens een pittige afstand van minimaal 175 km. Ik neem aan dat je thuis probleemloos zulke rondjes fietst?
Van waar vertrekt je?
Leon
Ik vertrek vanuit 's-Hertogenbosch.
Dergelijke afstanden(of meer) rijd ik normaal zonder problemen. In de dagafstanden zie ik daarom geen problemen. Ik krijgt alleen wel vaak last van honger tijdens langere afstanden. Daarom ben ik erg benieuwd naar wat jullie meenemen.
wij stoppen gewoon in een leuk dorpje als we honger hebben en plunderen de lokale middenstand :-). Op veel plaatsen in frankrijk heb je lunch menu's aan erg schappelijke prijsen. Als ontbijt hebben wij voor twee personen ongeveer dit boodschappenlijstje:
- twee stokbroden
- een halve kilo druiven
- een stuk kaas
- een pak koekjes
- een halve kilo yoghurt
- een liter vruchtensap

De dagen dat er geen mogelijkheid is om onderweg eten in te slaan, doen we het met een pak minder, en ook minder lekker: havermout, melkpoeder, rozijnen, witte bonen in tomatensaus (blik), pasta, ...
Het zou raar zijn ales je geen honger kreeg; zulke afstanden fietsen kost een veelvoud van de energie die een dag op kantoor kost.
Ik denk dat alleen degenen die ook zulke afstanden fietsen de vraag kunnen beantwoorden. De meesten, waaronder ik, fietsen veel minder kilometers op een dag.
Basisantwoord: veel, heel veel! Vooral koolhydraten.
Leon
Je fiets moet zeker in een stad in een hotel binnen staan anders is de kans groot dat je hem kwijt bent. In Parijs kan dat lang niet overal, maar wel in dit hotel:
HOTEL DE LA COMETE
196 boulevard de la villette - Parijs
Telephone No +33 6 26594475.

Het is een eenvoudig hotel maar je fiets kan daar bij de ontbijtruimte veilig op een plaatsje staan, vlak bij de receptie op de eerste verdieping. Het hotel ligt vlak bij het Gare du Nord. Een kamer kost 50-60 euro. Ik heb twee jaar geleden een kamer daar gereserveerd via Hostelsclub.com, ik weet niet of dat nog kan.
Hoi Jordy,

Ik fiets regelmatig zulke afstanden [zie mijn site] voor mij is Frankrijk de bakermat voor lange tochten.

Vorig jaar begon ik vrijwel ongetraind aan de tocht Briancon-Parijs-Cherbourg en naar huis, de eerste dag fietste ik 150 km incl, Col de Lautaret, Col de Galibier en Telegraphe.

Ik neem een goed ontbijt ; havermoutpap met banaan of veel stokbrood met koffie, kwark en honing.
Dan de ochtend fietsen totdat ik zin ik koffie krijg [pauze]; bij de eerste de beste Boulangerie een Flan kopen dan naar een TABAC voor de koffie.
Vervolgens fiets ik door tot in de middag en koop bij een supermarche; stokbrood, kaas/ham, een pak melk en vruchtensap, dat bunker ik ergens onder een boom in een parkje weg.[lunch]
Dan doorfietsen tot de avond en ergens wat eten of zelf koken, [diner] [Bij zelf koken heb je meer materiaal en bagage.]

Tegen de hongerklop/man met de hamer :( neem ik de orginele WINE GUMS [GB].

De fiets staat naast mijn tentje aan een boom vast.
En elke avond een heerlijk biertje :D
Mijn maximale bagage is 13 kilo, incl. tentje en kook gerei.

Henk

kunst en fietswerk
Koolhydraten zijn de sleutel tot het afleggen van zulke afstanden. Ik weet toevallig dat een renner in de tour per etappe bijna 9000 kcal verbrand. Natuurlijk is dit niet te vergelijken met een "normaal" mens die een redelijke afstand gaat fietsen, maar fietsen vraagt toch wel heel veel voedingsstoffen als je boven de 80 km gaat fietsen op een redelijk tempo.

Toen ik vorig jaar (niet afgelopen jaar) nog 4 keer in de week 60 km ritten op hoog tempo deed op mijn racefiets at ik de hele dag door. Brood met vlees en chocopasta, 2 borden met pasta als avond eten en zeker wel 2 bananen en een appel per dag. En dan deed ik in totaal met het woon-werk verkeer ongeveer zo'n 350 kilometer, dus dat is de helft van de afstand in die etappe vanaf namur naar laon.

Samengevat: als je fit bent, veel beweegt (fietst): moet je veel eten. Maar wel gezond.
Jugendt schreef:Koolhydraten zijn de sleutel tot het afleggen van zulke afstanden. Ik weet toevallig dat een renner in de tour per etappe bijna 9000 kcal verbrand.
Ik weet niet toevallig dat je op een tocht van 175 km al gauw de helft daarvan verbrandt:
135 W (tegenwind :) )
22 km/u
175 km
7,954545455 uur
3600 s/u
28636,36364 s
3865,909091 kJ eff
20% rendement
19329,54545 kJ verbrand
4,19 J/cal
4613,256672 kcal verbrand
Allen bedankt voor de duidelijke en snelle antwoorden. Ik heb nu in ieder geval een beeld van wat ik aan voedingstoffen binnen moet krijgen op een dag.

Is het zinvol om bijvoorbeeld dextro energy te gebruiken tijdens het fietsen, of is het verstandiger om gewoon brood en pasta mee te nemen?

Wat betreft fietsen en overnachtingsplaatsen ben ik nog op zoek naar een tip voor omgeving Laon
Jordy schreef:Is het zinvol om bijvoorbeeld dextro energy te gebruiken tijdens het fietsen, of is het verstandiger om gewoon brood en pasta mee te nemen?
Het nadeel van die dingen is dat ze je gaan tegenstaan lang voordat je er een serieuze hoeveelheid van binnen hebt. 20 gram van die dingen bevatten even veel suikers als een klein glaasje sinaasappalsap. Dat glaasje giet je echter in één teug achterover onderweg, en een tweede erbij. Bovendien heb je het water dan meteen binnen, want als je droge dextro's eet moet je er evengoed water bij drinken.
Het kan zijn dat de suikers in dextro's iets sneller opgenomen worden, maar als je zo ver bent ben je al knap laat met eten. Je moet gewoon op tijd eten. Vooral de eerste dag is dat lastig, dan is je systeem nog niet op gang.
Leon
Ik fiets ook aftanden van meer dan 200 km nonstop, oa. 300-400-600-1200 km nonstop, ook tijdens nacht door fietsen. :wink:

Ik zat 79 uur nonstop op de fiets tijdens Parijs-Brest-Parijs.

Wat ik dan eet?? "Gewoon" ... ik probeer normale maaltijden te eten in kleine porties oa. brood, uitsmijter, brintapap, zelfs een glas bier, liefst zonder alcohol.
Snelle koolhydraten en vergeet niet, eiwitten tot je te nemen, [kwark, karnemelk]
Al die zoete troep gaat mij heel erg tegen staan.

Henk

kunst en fietswerk
Leon schreef:
Jugendt schreef:Koolhydraten zijn de sleutel tot het afleggen van zulke afstanden. Ik weet toevallig dat een renner in de tour per etappe bijna 9000 kcal verbrand.
Ik weet niet toevallig dat je op een tocht van 175 km al gauw de helft daarvan verbrandt:
135 W (tegenwind :) )
22 km/u
175 km/u
7,954545455 uur
3600 s/u
28636,36364 s
3865,909091 kJ eff
20% rendement
19329,54545 kJ verbrand
4,19 J/cal
4613,256672 kcal verbrand
Kijk aan... Ik studeer geschiedenis, geen voedingswetenschappen. Zulke mooie berekeningen kan ik niet maken. Kan ik er dan vanuit gaan dat met een tocht van 85 km je de helft daarvan weer verbrand?
Jugendt schreef:
Leon schreef:
Jugendt schreef:Koolhydraten zijn de sleutel tot het afleggen van zulke afstanden. Ik weet toevallig dat een renner in de tour per etappe bijna 9000 kcal verbrand.
Ik weet niet toevallig dat je op een tocht van 175 km al gauw de helft daarvan verbrandt:
135 W (tegenwind :) )
22 km/u
175 km
7,954545455 uur
3600 s/u
28636,36364 s
3865,909091 kJ eff
20% rendement
19329,54545 kJ verbrand
4,19 J/cal
4613,256672 kcal verbrand
Kijk aan... Ik studeer geschiedenis, geen voedingswetenschappen. Zulke mooie berekeningen kan ik niet maken. Kan ik er dan vanuit gaan dat met een tocht van 85 km je de helft daarvan weer verbrand?
Yep, 85 is iets minder dan de helft van 175 km.
Fijn dat er mensen zijn die goed in geschiedenis studeren zijn, zou mij niet lukken :D
Leon
Jugendt schreef:
Leon schreef:
Jugendt schreef:Koolhydraten zijn de sleutel tot het afleggen van zulke afstanden. Ik weet toevallig dat een renner in de tour per etappe bijna 9000 kcal verbrand.
Ik weet niet toevallig dat je op een tocht van 175 km al gauw de helft daarvan verbrandt:
135 W (tegenwind :) )
22 km/u
175 km/u
7,954545455 uur
3600 s/u
28636,36364 s
3865,909091 kJ eff
20% rendement
19329,54545 kJ verbrand
4,19 J/cal
4613,256672 kcal verbrand
Kijk aan... Ik studeer geschiedenis, geen voedingswetenschappen. Zulke mooie berekeningen kan ik niet maken.
Ik ben ingenieur en mij lukt het ook niet *)



*)om na 26 aannames een resultaat met 6 cijfers achter de komma te presenteren
ingenieur?? zozo! als ik het mij goed herinner werd significantie in vwo4 met scheikunde behandeld :D (maar kan er naast zitten, ik was toen vast en zeker heel druk bezig met het schrijven van binair«»decimaal omrekenprogramma's op mijn grafische rekenmachine ;-)).

Alle tips qua voeding/eten onderweg (stoppen? op de fiets? hoe/wat/waar) op dit soort trips zijn welkom; ik hoop over een tijdje een kapotrijtocht te maken (bestemming, duur, afstand en route afhankelijk van weer, windrichting, RNG* en wanneer ik/fietsmaat kapot ben/is).

* Random Number Generator
Matthie9000 schreef:significantie
ff geen zin in. Voor kenners geen probleem, voor niet-kenners ook niet.
VWO-3/4 noem ik overigens geen raketwetenschap.
Leon
Matthie9000 schreef:ingenieur?? zozo! Als ik het mij goed herinner werd significantie in vwo4 met scheikunde behandeld :D (maar kan er naast zitten, ik was toen vast en zeker heel druk bezig met het schrijven van binair«»decimaal omrekenprogramma's op mijn grafische rekenmachine ;-)).

Alle tips qua voeding/eten onderweg (stoppen? op de fiets? hoe/wat/waar) op dit soort trips zijn welkom; ik hoop over een tijdje een kapotrijtocht te maken (bestemming, duur, afstand en route afhankelijk van weer, windrichting, RNG* en wanneer ik/fietsmaat kapot ben/is).

* Random Number Generator
Kapotrijtocht? Ik kies liever een bestemming en geniet van de omgeving enzovoort. Aan bovenstaande tips ga ik in ieder geval veel hebben. En niet alleen tijdens mijn tocht naar Parijs maar ook tijdens mijn kortere tochtjes op de racefiets.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met het meenemen van pastasalade(op de eerste dag) Lijkt mij een smakelijke alernatief voor boterhammen.
Voor de 1ste dag;
koude pannenkoeken met appel en een beetje kaneel... hmmmm :D

Je kunt er zoveel wetenschappelijke formules op loslaten als je wilt maar je hebt meer aan ervaring en goede tips.

Wat je aan voeding nodig hebt weet een beetje sportman/vrouw wel,
de tijd op de fiets zal het leren.

Veel is afhankelijk van ervaring, duurvermogen, karakter/hardheid maar ook lichaamsbouw speelt een grote rol. Voor een lange rit met kou, wind en regen zal een tenger persoon het eerder afleggen dan een stevig gespierd persoon.
[mijn ervaring]
Ook karakter speelt een rol, waar de 1 z'n neus niet voor omdraait wordt de ander al gek bij de gedachte om een dergelijke onderneming te beginnen. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Veel is afhankelijk van ervaring, duurvermogen, karakter/hardheid maar ook lichaamsbouw speelt een grote rol. Voor een lange rit met kou, wind en regen zal een tenger persoon het eerder afleggen dan een stevig gespierd persoon.
Een stevige vetreserve kan inderdaad als alternatief dienen voor voldoende voeding onderweg... :roll: