Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterkamperen in Holland - Forum Wereldfietser

Winterkamperen in Holland

In Februari ga ik een rondje Nederland fietsen en wil dan zo veel mogelijk op natuurkampeerterreinen en paalkampeerplaatsten overnachten. Ik heb zojuist het groene boekje 2012 binnen gekregen maar daarin staat geen enkele camping in Zeeland, Noord- en Zuid holland die in de winter open is.
Wie weet er een of meer aan die kant van het land. De campings van de wintertrektocht heb ik uiteraard al genoteerd. Suggesties voor andere delen van het land zijn natuurlijk ook welkom.

Frank
campings in de winter is lastig. vrienden op de fiets in combinatie met wildkamperen lijkt me de beste oplossing voor een wintertocht in nl. veel plezier. de camping van de wintertocht in zuidholland zijn zo te lezen goed bevallen. 5 km verderop vanaf de camping in zoeterwoude is een paalkampeerterrein (zonder pomp).
Het word een low budget vakantie. Vrienden op de fiets is iets te duur en moet je vooraf bespreken. Daarbij slapen we liever in een tent en niet bij mensen in huis. Er is geen vast plan, alleen een gps met wintercampings en een paar tracks die niet op elkaar aansluiten.

Route suggesties zijn trouwens ook welkom, mijn vriendin is voor het eerst in Nederland en ik wil haar een paar mooie stukjes van Nederland laten zien. De routes mogen niet te toeristisch (lees: smal en veel hekjes) zijn want we rijden met een fiets die 1,3m breed is en 60kg zwaar (zonder bagage).
Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt en zoekt op "winter België" kom je een aantal recente relevante topics tegen. Deze is vooral nuttig:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... elgi%C3%AB
Maar deze zou ook info kunnen bevatten:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... elgi%C3%AB
cornelese schreef: want we rijden met een fiets die 1,3m breed is en 60kg zwaar (zonder bagage).
dat klinkt als een driewiel tandem :)
cornelese schreef:we rijden met een fiets die 1,3m breed is en 60kg zwaar (zonder bagage).
Wat heeft ze misdaan?
cornelese schreef:Het word een low budget vakantie. Vrienden op de fiets is iets te duur en moet je vooraf bespreken. Daarbij slapen we liever in een tent en niet bij mensen in huis. Er is geen vast plan, alleen een gps met wintercampings en een paar tracks die niet op elkaar aansluiten.

Route suggesties zijn trouwens ook welkom, mijn vriendin is voor het eerst in Nederland en ik wil haar een paar mooie stukjes van Nederland laten zien. De routes mogen niet te toeristisch (lees: smal en veel hekjes) zijn want we rijden met een fiets die 1,3m breed is en 60kg zwaar (zonder bagage).
Lijkt mij erg lastig, want op veel routes zijn delen over nauwe paadjes en via doorgangetjes tussen paaltjes. Vraag eens bij het Landelijk Fietsplatform of zijn een route kennen die geheel te doen is met een fiets van 1,3 meter breed. Veel campings zijn in de winter dicht, wegens nauwelijks klanditie, maar ook omdat het water moet worden afsloten vanwege het risico van vorst. Er zijn in Zeeland veel boerencampings. Kijk eens bij de twee organisaties van boerencampings: Vekabo en SVR. Je kunt natuurlijk ook informatie opzoeken bij VVV Zeeland. Zoek alle url's op via Google.
Blijft handig, bijna een totaaloverzicht: http://www.communitywalk.com/map/14583. De paarse pinnen zijn wintercampings.
Kijk even naar de details van afgelopen wintertocht met 2 campings in Zuid Holland.
Wordt lid van de NTKC , (Nederlandse Toeristen Campeerklub) -zie website- die hebben ongeveer 20 terreintjes in Nederland die in de winter ook open zijn.
Deze vereniging richt zich in principe op lichtgewicht sportief kamperen.

Ben Huve
Camping Witterzomer (what's in a name...), in Witten bij Assen is iig ook in de winter open en heeft een speciaal winterkampeerveldje bij een verwarmd sanitairgebouw. En de toegang en de paden zijn breed genoeg voor je fiets :wink: .
Nog een site met nederlandse wintercampings

http://www.campingo.com/wintercamping-nederland.htm
m-gineering schreef:
cornelese schreef:we rijden met een fiets die 1,3m breed is en 60kg zwaar (zonder bagage).
Wat heeft ze misdaan?
Helemaal niets. We willen gewoon comfortabel en snel fietsen. Het alternatief is ieder op een gewone fiets en dan nat en koud worden als het regent, natte bagage en tergend langzaam bij tegenwind. Dan liever droog zitten, voldoende waterdichte bagageruimte en zo gestroomlijnd dat tegenwind probleem is. Die 60kg is misschien een beetje overdreven. Een eenpersoons versie van dezelfde fiets weegt 34kg. Misschien is 50 een betere schatting.

Wat betreft de breedte: een fietspad is wel even wat breder dan 1,3m dus dat is geen probleem. Paaltjes gaan ook nog wel, eventueel stukje berm. Het enige dat echte probleem vormen hekjes. Vooal die waar je tussendoor moet zig-zaggen. Dat is met een gewone fiets met fietstassen soms al lastig. Voordeel van een brede fiets is dat je gewoon op de weg mag fietsen.

Dan de campings. Er zijn in het hele land voldoende campings die het hele jaar open zijn. We willen echter niet op een stacaravanpark staan, dan vallen er al heel veel af. Helaas zijn de zogenaamde boeren campings van VeKaBo en SVR niet meer zo boers als dat ze in het begin waren, erg ingesteld op caravans en soms erg duur. NTKC lidmaatschap heb ik overwogen maar is voor een vakantie van een week wel duur.

Er zijn voldoende natuurkampeerterreinen (groene boekje) die 's winters open zijn. Alleen geen enkele in Zeeland en Noord- en Zuid Holland. Er zijn in Noord Holland en Zeeland ook geen paalkampeerplaatsen. Zuid Holland heeft er wel een paar en de twee campings van de wintertocht zijn bruikbaar dus wat deze provincie betreft is het wel oke. Zeeland is iets te veel een uithoek om in een rondje van een week te bezoeken maar Noord Holland wil ik er toch wel in opnemen. Één camping, een beetje centraal gelegen, is voldoende.
Je hoeft niet meteen lid te worden van de NTKC om een keer te kamperen, je kunt ook eerst een paar keer vrijblijvend het uitproberen, zie de website voor nadere info. Het NTKC kampeerveld bij Limmen is dan misschien een aardige (centrale) plek in N Holland.

Succes verder!

Ben
Hallo Frank,

Beetje laat, maar misschien nog net optijd. Het is weliswaar niet helemaal kamperen, maar mogelijk toch het overdenken waard. Heb je al aan de "warmshowerlist" gedacht? Gratis overnachten bij fietsers.
Voor de afwisseling, best handig en vaak ook erg gezellig.
http://www.warmshowers.org
IK hoop dat je er wat aan hebt en alvast een goede vakantie toegewenst.

Ineke
ineke valster schreef: Heb je al aan de "warmshowerlist" gedacht? Gratis overnachten bij fietsers.
Ruim op tijd, we gaan pas de 20e fietsen. Inderdaad een goede en leuke mogelijkheid. Ik heb mij vorig jaar ook aangemeld als overnachtingsadres. In dit geval kiezen we toch voor de tent, met zijn tweeën is dat gezellig genoeg.

Frank