Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga WorldTraveller29 verkozen tot fiets van het jaar 2012 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga WorldTraveller29 verkozen tot fiets van het jaar 2012

Wim schreef:Ik moet zeggen dat ik behoorlijk pissig begin te worden over dit soort verkwanseling van journalistieke normen en waarden. Hebben mensen dan echt geen enkel zelfrespect of fatsoen?
Wim
marketing is de religie van deze tijd..... En waar geld aan gelovigen is te verdienen, daar regeert "misbruik". Ik trap er zelf ook regelmatig in :).
Wim schreef:Ik moet zeggen dat ik behoorlijk pissig begin te worden over dit soort verkwanseling van journalistieke normen en waarden. Hebben mensen dan echt geen enkel zelfrespect of fatsoen?
Wim
Ik denk het wel, maar geen kennis en ervaring. Ik denk dat de gemiddelde Op Pad etc. journalist vooral jong en onervaren is, in heel weinig tijd een artikel moet schrijven. Ze leunen daarbij m.i. erg sterk op de persmappen van de fabrikant.
En ja, wiens brood men eet diens woord men spreekt.... Ik weet niet hoeveel procent van het budget van een blad als Op Pad uit reclame-omzet komt, maar ik denk dat een fabrikant als Koga een redelijk aandeel in de omzet levert...

Gelukkig bestaan er tegenwoordig meer kanalen om informatie te krijgen en zal een serieuze fietser die ook wel vinden...

Erger u niet, verwonder u slechts!

Groeten
Eric
eric190173 schreef:
Wim schreef:Ik moet zeggen dat ik behoorlijk pissig begin te worden over dit soort verkwanseling van journalistieke normen en waarden. Hebben mensen dan echt geen enkel zelfrespect of fatsoen?
Wim
Ik denk het wel, maar geen kennis en ervaring. Ik denk dat de gemiddelde Op Pad etc. journalist vooral jong en onervaren is,
Bij de Fietsersbond zitten een flink aantal zeer ervaren mensen waarvan ik weet dat ze ruim voldoende ervaringskennis hebben om door de keuze heen te prikken. Het verbaasd me hogelijk dat ze zich voor dit karretje laten spannen.

Misschien kunnen we als vereniging eens dingen melden aan de consumentenbond. Die hebben bij mij nog een zweem van onafhankelijkheid.
Gezien de omzet van de fietsenbranche zouden we de consumentenbond uit kunnen leggen dat fietsen en delen ervan interessant zijn om te beoordelen. Ik denk ook aan het aan de kaak stellen van de lage kwaliteit trapassen die nu verkocht worden als zijnde topkwaliteit.
Leon
Leon schreef: Gezien de omzet van de fietsenbranche zouden we de consumentenbond uit kunnen leggen dat fietsen en delen ervan interessant zijn om te beoordelen. Ik denk ook aan het aan de kaak stellen van de lage kwaliteit trapassen die nu verkocht worden als zijnde topkwaliteit.
Leon
en dan een beoordeling met slecht omdat de gebruiksaanwijzing niet in het Nederlands is.. ?
eric190173 schreef:
Wim schreef:Ik moet zeggen dat ik behoorlijk pissig begin te worden over dit soort verkwanseling van journalistieke normen en waarden. Hebben mensen dan echt geen enkel zelfrespect of fatsoen?
Wim
Ik denk het wel, maar geen kennis en ervaring. Ik denk dat de gemiddelde Op Pad etc. journalist vooral jong en onervaren is, in heel weinig tijd een artikel moet schrijven. Ze leunen daarbij m.i. erg sterk op de persmappen van de fabrikant.
Het is veel erger, ze schrijven pagina's vol die door de advertentieafdeling zijn verkocht
m-gineering schreef:
Leon schreef: Gezien de omzet van de fietsenbranche zouden we de consumentenbond uit kunnen leggen dat fietsen en delen ervan interessant zijn om te beoordelen. Ik denk ook aan het aan de kaak stellen van de lage kwaliteit trapassen die nu verkocht worden als zijnde topkwaliteit.
Leon
en dan een beoordeling met slecht omdat de gebruiksaanwijzing niet in het Nederlands is.. ?
Desnoods. Als het maar eens in het nieuws komt. Komend jaar worden weer vele tienduizenden klanten opgescheept met een prul.
Heb je een beter idee?

Dat vriendelijk vragen of het allemaal wat correcter kan tegen grote balangen niet werkt weten we sinds gisteren ook weer. Rutte vs Netanyahu, 0-1:
http://www.youtube.com/watch?v=x0F9G1TqLBc

Leon
Wereldfietser zou gewoon een eigen fietsmerk moeten beginnen. Merknaam is er al (wereldfiets), typebenaming “forumsourcer”. Via de vereniging rechtstreeks frame en onderdelen inkopen uit China, Taiwan, Japan, Amerika en Duitsland. Frame en onderdelen zelf in elkaar steken via een fietsreparatiecursus van Marten, weet je gelijk hoe je fiets inelkaar steekt en wat je nodig hebt om je fiets in timboektoe te repareren.
Geometrie frame en gekozen onderdelen bepalen via crowdsourcing en vervolgens slim inkopen. Buisdikte en kogeldiameters (naaf, balhoofd, bracketas) overdimensioneren en de luie stabiele geometrie geschikt maken voor rohloff/derailleur/racestuur en maximaal 60mm banden. Alleen staal toepassen op die onderdelen die kunnen slijten en waarschijnlijk een degelijk doch goedkoop stalen frame (doe maar in cortenstaal, hoef je ook niet te lakken). Hydraulische remmen niet nodig, buiskabels zoveel mogelijk door het frame heen. Om kosten te drukken weinig variatie in kleur, zwart/grijs/wit. Twee type frames aanbieden, 28”en 26”.

Reclame maken via forummarketing (weg met dure reclames in tijdschriften die de consument uiteindelijk betaald) en winstmarge minimaal houden want de wereldfietser heeft geen winstoogmerk. Kleding, tassen, slaapzakken en tenten kunnen ook wel onder eigen naam geimporteerd worden (even met china bellen) en Janneke maakt hier en daar wat customized frametassen. Voila, tel uit je winst, heb je zomaar een superfietsje+complete uitrusting beneden de 2000 euro…… en belangrijker, tot in de eeuwigheid fiets van het jaar.
AB schreef: waarschijnlijk een degelijk doch goedkoop stalen frame (doe maar in cortenstaal, hoef je ook niet te lakken)
Ik denk dat Reynolds 953 voordeliger is :shock: 8) :roll: :D
Een overzichtelijke lijst met dé aangeraden componenten (in verschillende prijs- en gebruiksklassen) zou wel handig zijn voor zowel doe-het-zelvers als shoppers. Op het frame na is er toch zo goed als niets uniek aan een gemiddeld model fiets.

Met mijn LHT die ik opbouwde probeerde ik zo een low-budget fiets in elkaar te zetten op basis van de informatie die hier op het forum te vinden is, maar voor een aantal componenten (headset bv) is er geen consensus te vinden (wellicht omdat het niet zo veel uitmaakt?).

Zou handig zijn als de consensi bv in de wiki stonden of als sticky op het forum, met uiteraard een (uitgebreide) verklaring. Momenteel kennen de vaste bezoekers de aanraders wel, maar nieuwelingen komen steeds met de zelfde vragen...

We zouden met andere woorden een aantal virtuele fietsen kunnen ontwerpen, om mee te beginnen tenminste 8)
M.i. zouden alleen fietsen voor een testoordeel geworpen dienen te worden waar een jaar, of zeg 15.000 km met minimaal 25 kg bagage op veel onverharde wegen op gefietst is. Bijna per definitie wordt dan de beste fiets van het voorbijgaande jaar uigeroepen. Commercieel niet haalbaar. Echter wel haalbaar voor een een grassroots organisatie als de wereldfietser.

Hoeveel km is er op de Koga gefietst en met hoveel kg bagage?

Rob w
aanvulling:

hoezo de beste fiets van 2012. We zitten pas in januari 2012.

Rob w
AB schreef:Wereldfietser zou gewoon een eigen fietsmerk moeten beginnen. Merknaam is er al (wereldfiets), typebenaming “forumsourcer”. Via de vereniging rechtstreeks frame en onderdelen inkopen uit China, Taiwan, Japan, Amerika en Duitsland. Frame en onderdelen zelf in elkaar steken via een fietsreparatiecursus van Marten, weet je gelijk hoe je fiets inelkaar steekt en wat je nodig hebt om je fiets in timboektoe te repareren.
Geometrie frame en gekozen onderdelen bepalen via crowdsourcing en vervolgens slim inkopen. Buisdikte en kogeldiameters (naaf, balhoofd, bracketas) overdimensioneren en de luie stabiele geometrie geschikt maken voor rohloff/derailleur/racestuur en maximaal 60mm banden. Alleen staal toepassen op die onderdelen die kunnen slijten en waarschijnlijk een degelijk doch goedkoop stalen frame (doe maar in cortenstaal, hoef je ook niet te lakken). Hydraulische remmen niet nodig, buiskabels zoveel mogelijk door het frame heen. Om kosten te drukken weinig variatie in kleur, zwart/grijs/wit. Twee type frames aanbieden, 28”en 26”.

Reclame maken via forummarketing (weg met dure reclames in tijdschriften die de consument uiteindelijk betaald) en winstmarge minimaal houden want de wereldfietser heeft geen winstoogmerk. Kleding, tassen, slaapzakken en tenten kunnen ook wel onder eigen naam geimporteerd worden (even met china bellen) en Janneke maakt hier en daar wat customized frametassen. Voila, tel uit je winst, heb je zomaar een superfietsje+complete uitrusting beneden de 2000 euro…… en belangrijker, tot in de eeuwigheid fiets van het jaar.
Er zijn al Wereldfietsers die zelf fietsen (laten) bouwen en op de markt brengen. Kijk bijvoorbeeld eens op. www.bike4travel.nl
bert sitters schreef:
AB schreef:Wereldfietser zou gewoon een eigen fietsmerk moeten beginnen. Merknaam is er al (wereldfiets), typebenaming “forumsourcer”. Via de vereniging rechtstreeks frame en onderdelen inkopen uit China, Taiwan, Japan, Amerika en Duitsland. Frame en onderdelen zelf in elkaar steken via een fietsreparatiecursus van Marten, weet je gelijk hoe je fiets inelkaar steekt en wat je nodig hebt om je fiets in timboektoe te repareren.
Geometrie frame en gekozen onderdelen bepalen via crowdsourcing en vervolgens slim inkopen. Buisdikte en kogeldiameters (naaf, balhoofd, bracketas) overdimensioneren en de luie stabiele geometrie geschikt maken voor rohloff/derailleur/racestuur en maximaal 60mm banden. Alleen staal toepassen op die onderdelen die kunnen slijten en waarschijnlijk een degelijk doch goedkoop stalen frame (doe maar in cortenstaal, hoef je ook niet te lakken). Hydraulische remmen niet nodig, buiskabels zoveel mogelijk door het frame heen. Om kosten te drukken weinig variatie in kleur, zwart/grijs/wit. Twee type frames aanbieden, 28”en 26”.

Reclame maken via forummarketing (weg met dure reclames in tijdschriften die de consument uiteindelijk betaald) en winstmarge minimaal houden want de wereldfietser heeft geen winstoogmerk. Kleding, tassen, slaapzakken en tenten kunnen ook wel onder eigen naam geimporteerd worden (even met china bellen) en Janneke maakt hier en daar wat customized frametassen. Voila, tel uit je winst, heb je zomaar een superfietsje+complete uitrusting beneden de 2000 euro…… en belangrijker, tot in de eeuwigheid fiets van het jaar.
Er zijn al Wereldfietsers die zelf fietsen (laten) bouwen en op de markt brengen. Kijk bijvoorbeeld eens op: www.avaghon.nl of http://www.bike4travel.nl
alime schreef:aanvulling:

hoezo de beste fiets van 2012. We zitten pas in januari 2012.

Rob w
De fietsen voor 2012 worden al in augustus 2011 gepresenteerd op de Eurobike in Friedrichshafen.
alime schreef:M.i. zouden alleen fietsen voor een testoordeel geworpen dienen te worden waar een jaar, of zeg 15.000 km met minimaal 25 kg bagage op veel onverharde wegen op gefietst is. Bijna per definitie wordt dan de beste fiets van het voorbijgaande jaar uigeroepen. Commercieel niet haalbaar. Echter wel haalbaar voor een een grassroots organisatie als de wereldfietser.

Hoeveel km is er op de Koga gefietst en met hoveel kg bagage?

Rob w
Voor de Fiets van het Jaar kunnen fabrikanten alle types fietsen indienen. Slechts een gering deel van alle geprocudeerde fietsen valt onder de categorie "wereldfiets"

Maar wat let onze vereniging een eigen verkiezing "Wereldfiets van het Jaar" te organiseren. Voordeel is dat dan ook fietsen die geproduceerd worden door niet-leden van de Rai-vereniging (niet te verwarren met het gebouw Amsterdam-RAI) deelnemen.
Wim schreef: ' In elk geval is dit soort awards als Fiets van het Jaar gewoon boerenbedrog, net als tests in Bike & Travel of Op Pad.'

'Ik moet zeggen dat ik behoorlijk pissig begin te worden over dit soort verkwanseling van journalistieke normen en waarden. Hebben mensen dan echt geen enkel zelfrespect of fatsoen?'
Wim
Beste Wim,

Als jij of iemand anders vindt dat een journalist buiten het boekje treedt van journalistieke normen en waarden, dan kun je een klacht indienen bij de Raad voor de Journalistiek. Ik vind het ongepast om een journalist of een blad zonder onderbouwing en bewijs op deze wijze op een publiekelijk forum trachten te beschadigen.

Bert
Is het antwoord op mijn quotevraag eigenlijk wel bekend?

" ---------
-------- "

Hoeveel km is er op de Koga gefietst en met hoveel kg bagage?

Rob w[/quote]
alime schreef:Is het antwoord op mijn quotevraag eigenlijk wel bekend?

" ---------
-------- "

Hoeveel km is er op de Koga gefietst en met hoveel kg bagage?

Rob w
[/quote]

Bij welke test? Vraag voor de Op Pad test bij Op Pad. Vraag bij de Fiets van het Jaar bij de jury van deze prijs.
bert sitters schreef:
Beste Wim,

Als jij of iemand anders vindt dat een journalist buiten het boekje treedt van journalistieke normen en waarden, dan kun je een klacht indienen bij de Raad voor de Journalistiek.
wij van WC-eend...... Klagen bij zo'n organisatie is zo 70- jaren, daar hebben we nu Social Media voor ;)

Maar als je onderbouwing wilt neem de Op Pad awards:
Iedereen met handel wordt gevraagd zijn meuk (criterium het moet te koop zijn) incl financiele bijdrage op te sturen, uiteraard hoe meer hoe liever
Wordt je door de jury genonomineerd dan volgt een tweede rekening, en schrijft Op Pad er een verhaaltje bij, kom je in de redactionel pagina's van het blad, op de site etc.

Zo'n selectiemechanisme gebaseerd op luiheid en graaien vindt ik weinig meer met onafhankelijke journalistiek te maken hebben
bert sitters schreef:
AB schreef:Wereldfietser zou gewoon een eigen fietsmerk moeten beginnen. Merknaam is er al (wereldfiets), typebenaming “forumsourcer”. Via de vereniging rechtstreeks frame en onderdelen inkopen uit China, Taiwan, Japan, Amerika en Duitsland. Frame en onderdelen zelf in elkaar steken via een fietsreparatiecursus van Marten, weet je gelijk hoe je fiets inelkaar steekt en wat je nodig hebt om je fiets in timboektoe te repareren.
Geometrie frame en gekozen onderdelen bepalen via crowdsourcing en vervolgens slim inkopen. Buisdikte en kogeldiameters (naaf, balhoofd, bracketas) overdimensioneren en de luie stabiele geometrie geschikt maken voor rohloff/derailleur/racestuur en maximaal 60mm banden. Alleen staal toepassen op die onderdelen die kunnen slijten en waarschijnlijk een degelijk doch goedkoop stalen frame (doe maar in cortenstaal, hoef je ook niet te lakken). Hydraulische remmen niet nodig, buiskabels zoveel mogelijk door het frame heen. Om kosten te drukken weinig variatie in kleur, zwart/grijs/wit. Twee type frames aanbieden, 28”en 26”.

Reclame maken via forummarketing (weg met dure reclames in tijdschriften die de consument uiteindelijk betaald) en winstmarge minimaal houden want de wereldfietser heeft geen winstoogmerk. Kleding, tassen, slaapzakken en tenten kunnen ook wel onder eigen naam geimporteerd worden (even met china bellen) en Janneke maakt hier en daar wat customized frametassen. Voila, tel uit je winst, heb je zomaar een superfietsje+complete uitrusting beneden de 2000 euro…… en belangrijker, tot in de eeuwigheid fiets van het jaar.
Er zijn al Wereldfietsers die zelf fietsen (laten) bouwen en op de markt brengen. Kijk bijvoorbeeld eens op. http://www.bike4travel.nl
bike4etc is ook niet de echt manier om zonder belachelijke winstmarges fietsjes op de markt te brengen. Niet bepaaald occupy-fietsbranche :)