Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onbegrensd fietsen naar Barcelona of de Groene weg - Forum Wereldfietser

Onbegrensd fietsen naar Barcelona of de Groene weg

Deze zomer fietsen mijn vriendin en zoontje van 2(fietskar) naar La Nucia (Benidorm) in Spanje. Vanaf Girona fietsen wij een stukje de Andalusie route om bij Teruel af te buigen via de Via Verdes naar Valencia. Aldaar fietsen wij het laatste stukje via de kaart.

Mijn vraag is of er mensen zijn die zowel "Onbegrensd fietsen naar Barcelona" alsook "De Groene weg naar de Middelandse zee" hebben gereden. Wij zijn er nog niet over uit welke route te nemen tot Girona en ik hoor dan ook graag jullie voorkeuren en argumenten om voor de ene of de andere te kiezen.
Bvdank voor de reacties.

Groet Iwan
Ik heb vorig jaar de 'bergvariant' van 'Onbegrensd' naar Barcelona gereden. Lijkt me behoorlijk lastig voor een jochie van twee :wink: . Ook voor de ouders als hij in een karretje zit, vooral tijdens de soms lange afdalingen.
Als je deze route kiest, neem dan ik elk geval de 'Rhône-variant' en fiets ter hoogte van de Cevennen misschien een stukje om door wat minder bergachtig terrein. Ook de col naar de Spaanse grens mag er wezen voor een fiets met kind erachter of erop.
Wij hebben zowel de Groene Weg als de "bergroute"Onbegrensd naar Barcelona gefietst tot aan de Midellandse Zee
Met trikes (Anthrotech) plus aanhangwagentje.Onbegrensd naar Barcelona is zwaarder maar veel mooier,en goed te doen!Schitterende route,een echte aanrader.Wel zorgen voor genoeg eten en een tent bij je hebben omdat onderdak niet altijd te vinden is.Is natuurlijk wat ingewikkelder met een 2-jarige erbij!
De kaarten van de Groene Route zijn wel veel beter dan die van Onbegrensd naar Barcelona;extra kaart meenemen!
Veel plezier!
manni
Vorig jaar hebben we, met onze dochter van toen 1,5 jaar in de fietskar, gefietst vanuit Huizen naar Valencia (en verder naar Santiago en weer naar huis).

We hebben hiervoor de volgende routes gebruikt:
Den Bosch - Dinant -> Amsterdam Barcelona
Dinant - Charleville -> Voie Verte Transardennes
Charleville - Chalons -> kaartmateriaal
Chlalons - (nabij) Nevers -> Langs Oude Wegen
(nabij) Nevers) - Roanne -> kaartmateriaal (langs Loire en kanalen)
Roanne - Le Puy -> Loire route Benjaminse
Le Puy - (nabij) Girona -> Amsterdam Barcelona
Girona - Morella -> Andalusie Benjaminse
Morella - Valencia -> Camino del Cid (Sitters)

Vooraf hebben we getijfeld over het aandoen van Le Puy, omdat het in het Centraal Massief ligt en veel klimwerk verondersteld. Hiervoor heb ik de Groene weg naar de Middelandse Zee, de Bourgogne route van Benjaminse, de 'Groene'variant van Benjaminse en de Loire-variant van Benjaminse (zie zijn website) met elkaar vergeleken que afstand en hoogteprofiel. Bleek dat de Groene Route naar de Middellandse zee en Bourgogne route williswaar (deels) via het Rhonedal gaan, maar lang niet zo vlak zijn als doet vermoeden. We hebben dus gekozen voor de Loire-variant en totaal geen spijt.

Mijn bagage woog circa 55 kilo (kar, dochter, tassen) en ik vond het geen probleem. Ook niet voor wat betreft voorzieningen en overnachtingen trouwens. Als je van plan bent via Teruel te fietsen dan is het terrein daar vele malen bergachtiger dan op de route 'Amsterdam-Barcelona' in het Centraal Massief.

Zie voor meer info en onze weblogs www.wielenopweg.nl

Pieter-Bas
Ergens in mei van dit jaar wil ik naar de Middelandse Zee fietsen. In de Wereldfietser is veel te vinden en zo vond ik ook dit wat oudere draadje. Dat was aanleiding om ook verder te zoeken op internet en wat mij opviel is dat de meningen nogal verschillen over welke route echt mooi is. Beide routes hebben hoogtepunten en dieptepunten.

Was ik eerst bezig met de Groene Weg, nu voel ik ook wel wat voor de Onbegrensde Barcelona route. Ik heb het idee dat in de beschrijving van de Barcelona route meer variaties/alternatieven en 'uitstapjes' zijn opgenomen. Ik zie de Groene Weg als de Oostelijke variant, de Barcelona als Westelijke variant naar het zuiden.

Afgaande op wat ik vind op internet lijkt het of de Groene Weg massaal wordt befietst en dat het wat minder is voor de Barcelona variant. Hebben anderen ook deze ervaring?
En dan terug naar huis. Vanuit Frankrijk lijkt het wat minder makkelijk te zijn geworden, iemand ervaring met vervoer vanuit Barcelona/Spanje? Ik denk aan trein en bus. Ik ben wat huiverig met het transport van de fiets per vliegtuig daar het lijkt alsof vanuit deze plaatsen vliegen in toenemende mate meer schade geeft (of worden met name deze ervaringen geopenbaard, dat kan natuurlijk ook).

Met groet, Arno.
@arno, in 2010 heb ik met mijn vriend de groene route gereden. Wij vonden het opvallend rustig (begin juli), de verhalen op diverse sites gelezen te hebben dacht ik ook dat het file rijden kon worden.. De fietsende nederlanders die we tegenkwamen op de camping en onderweg waren op 2 handen te tellen.
Wij vonden het een fijne reis, om het geheel sportief nog een extra boost te geven zijn we de m.ventoux opgefietst. We waren wel van het klimmen, de groene route is zeker niet vlak maar heuvelt prettig, dat werk.
Succes met de keuze!
Als route naar de Middellandse Zee is de route naar venetie deel 1 + Riviera route (beide van Benjaminse) een zeer vermakelijke combinatie. Afgelopen zomer deze route gefietst, extra stukje downloadbare route naar Nice gedaan om vervolgens op Michelin kaarten naar Montpellier te dwalen. Terug door de Cevennes op michelinkaarten en vanaf Cluny met de Barcelonaroute naar Nederland.

http://farm8.staticflickr.com/7023/6667 ... f609_b.jpg

Barcelonaroute is een soort van snelweg naar het zuiden (op de ardennen na). Fietst lekker door, wel erg weinig heuvels, maar erg goed te doen. Mocht je tijd en zin hebben dan raad ik de route over de Alpen ten zeerste aan.

Pieter
Volgens 'snowfreakyvon' is de Groene Weg een route die prettig heuvelt. Volgens 'monkeyman' is de Barcelona route een soort snelweg naar het zuiden. Maar is de prettige heuvelrug ook mooi en is de snelweg lelijk?
Ik hou van een stukje natuur, laag en hoog. Als het maar mooi en rustig is. Misschien met kans op wild kamperen, mini/kleine campings, prachtige uitzichten, vriendelijke dorpjes.

Kortom, een keuze maken wordt er niet makkelijker op. Ben dus benieuwd naar verdere ervaringen en beschrijvingen.

Groet, Arno
Nee, makkelijk wordt het niet :D. Ik heb mijn voor winterreis beide routes een beetje gemengd. Dat komt omdat ik via Luxemburg wilde reizen en mijn zuidelijkste bestemming Stes Maries de la Mèr was.

Benjaminse heeft heel veel autovrije kilometers (ruim 250 tot Cluny) en je hebt meerdere varianten, wat wel aardig is. Zelf vind ik het kaartmateriaal van Benjaminse zonder meer goed en handig, want ik hoef zelden of nooit de routetekst te lezen; op cruciale punten is de tekst opgenomen in de kaart zelf.
ik heb vorig jaar de Benjaminse route naar Barcelona gedaan en een snelle of lelijke snelweg zou ik het zeker niet noemen. Er komt misschien geen hooggebergte aan te pas maar het blijft wel veel heuvelachtig (Ardennen, rond Lyon, Ardeche, Catalonië, ...)
Gunter schreef:ik heb vorig jaar de Benjaminse route naar Barcelona gedaan en een snelle of lelijke snelweg zou ik het zeker niet noemen. Er komt misschien geen hooggebergte aan te pas maar het blijft wel veel heuvelachtig (Ardennen, rond Lyon, Ardeche, Catalonië, ...)
Zeg nergens dat het lelijk is, denk gewoon dat er weinig efficientere routes zijn (deze mijdt al te gekke steden, stijle colletjes e.d.). Als je lekker kilometers wilt wegtrappen is de Barcelonaroute tot aan cluny een goede route.
In 2010 heb ik de Benjaminse route naar Venetië gefietst, in 2011 de Benjaminse naar Barcelona. Hier wat cijfers:

Venetië: 13000hms, vanaf de Italiaanse grens zijn de hms verwaarloosbaar, voor en na Nancy is het ook beperkt, de Ardennen, Vogezen en Alpen zijn natuurlijk de zwaarste stukken

Barcelona: 15500hms, waar de hms duidelijk meer verdeeld zijn over de volledige rit met het meeste klimwerk in de Ardennen en vanaf het verlaten van de Rhone-vallei; de variant via Centraal Massief heb ik niet gedaan maar mijn maat wel en dat was duidelijk zwaarder dan de gewone versie (wat Benjaminse ook heel duidelijk aangeeft)
Afgelopen zomer heb ik de Groene Weg gefietst, d.w.z. de Narbonnevariant. Met de fietsbus naar Carcassonne en vervolgens op de fiets naar Maastricht via de Ardennen.
De andere routes ken ik niet. Voor een korte impressie van de Groene Weg verwijs ik je naar http://home.tiscali.nl/hilver/GW-web-2011/gw.html
N.B. De link werkt niet meer. 'k Kom webruimte tekort :cry:

De GW heb ik ervaren als een fraaie en inspirerende tocht.
Komende zomer wordt het Langs Oude Wegen, dus wat westelijker, van zuid naar noord.

Veel fietsplezier gewenst,

Jan
@Jan: bedankt voor je reactie en de verwijzing naar de fotoreportage. Ziet er mooi uit. Zulke reportages en verslagen geven een beeld van wat je zoal gaat tegenkomen, of ontmoeten, of kan bewonderen.

Kan ik uit alle reacties het volgende concluderen:
De Barcelona route is wat sneller, maar heeft ook de nodige pade waarop geen autoverkeer aanwezig is (zo'n 250km). Ook gaat deze route wat meer buiten de steden om.
De Groene route heeft de gelijke schoonheid, maar bezoekt iets meer plaatsen en kent meer overnachtingsplaatsen (campings) in de omgeving van de route.

Beide zijn behoorlijk gelijkwaardig in klimmen, maar goed te doen bij een beetje conditie, goede zin en doorzettingsvermogen. (Als ik maar een keer bovenkom, dan vind ik het best).

Klopt het als ik concludeer dat het echte verschil ligt in de mate van kunnen doorfietsen? Barcelona route fietst wat sneller (vandaar de "snelweg") dan de Groene route? In dezelfde tijd kom je wat verder of heb je meer ruimte voor uitstapjes. Ik heb 4 weken, wat raden jullie mij aan om dan even "mee te pikken"? Suggesties voor beide mogelijkheden zijn welkom.

Groet, Arno
ik vond dat de Benjaminse Barcelona-route alleszins ook voldoende campings aanbood of passeerde, behalve de gekende streken zoals Noord-Frankrijk (Lotharingen) waar het zoiezo veel minder is maar éénmaal Lyon gepasseerd dan kom je in de toeristische streken (Rhone-vallei, Ardeche, ...) en dan passeer je meerdere campings per dag
Is het langs deze route (groene weg) een beetje makkelijk campings vinden? Ik volg hem ongeveer, maar zonder dat ik echt zo'n boekje volg met een voorgekauwde uitleg van welke afslag ik moet nemen over hoeveel meter. Ik wil gewoon globaal de Rhone vallei volgen met een Michelin kaart. Ik wil onderweg namelijk wat kloosters bezoeken in verband met mijn onderzoek naar laat middeleeuws monasticisme.
Wij doen deze zomer de groene route, een "fraaie en inspirerende route" kan sowieso niet slecht zijn. :-) . meteen ook de vuurdoop voor onze Idworx Er's :D
Las hier : http://www.esrac.ele.tue.nl/~koen/b_n_b ... panje2.php dat fietsbussen niet altijd even vriendelijk zijn voor je fiets :( en laat mijn fiets nu net dezelfde zijn als de fiets van de schrijver...
quote="Hilver"]Afgelopen zomer heb ik de Groene Weg gefietst, d.w.z. de Narbonnevariant. Met de fietsbus naar Carcassonne en vervolgens op de fiets naar Maastricht via de Ardennen.
De andere routes ken ik niet. Voor een korte impressie van de Groene Weg verwijs ik je naar http://home.tiscali.nl/hilver/GW-web-2011/gw.html

De GW heb ik ervaren als een fraaie en inspirerende tocht.
Komende zomer wordt het Langs Oude Wegen, dus wat westelijker, van zuid naar noord.

Veel fietsplezier gewenst,

Jan[/quote]
Net terug na het fietsen van deze route (Groene). Vertrokken op 31 maart, wat erg vroeg is in het seizoen, en vanwege het aanhoudende slechte weer opgehouden in Crest op 16 april. Er waren héél weinig voorzieningen te vinden onderweg. De enkele campings en Hotels die op de route liggen, daarvan waren er slechts een aantal open, zowat op twee handen te tellen.

Voor degene die er misschien wat aan heeft; onderstaande campings en hotels waren vanaf 1 april open:

1:camping de Bosrand in Sint Geertruiden, net voor Eijsden (Nederland) (niet op route maar erg dichtbij, net voor Eijsden rotonde links) (Sanitair = goed)
2:camping Spa d'or, net voorbij Sart in België (pg. 4, traject 1, km 60,5) (sani = zeer goed)
3:camping Moulin de Bistain, (pg. 7, traject 1, km 124,5) wel toegankelijk, receptie blijft echter dicht, geen warm water (sani. = zeer matig)
4:camping Kalkesdelt, in Ettelbrück, rue de Bastogne, even klimmen maar dan heb je ook wat (sani. zeer goed) (km 60 pg 9 traject 2)
5:camping La Tuilerie, Vic Sur Seille, (km 97,5, pg 19, trj 3) (san = matig) Heeft maar enkele losse plaatsen, rest volgezet met huisjes
6:camping Les Iles, in Charmes (km 173,5, pg 23, trj 3) (san = redelijk/goed)
7:camping Les Jonquilles, Hurecourt, enkele km langs route (km 70, pg 28, trj 4) bij fiets links! (san = zeer goed)
8: het eerste hotel dat ik gevonden heb en open is en op de route ligt is Le Relais in d'Arc et Senans (km 38, pg 3, trj 1 in deel 2 van de route) (40,- per nacht per kamer met douche en toilet) tegenover de kerk van het dorp
9: camping Beauregard in Mesnois (km 100,5 pg 6 trj 1 deel 2)
10: 2e hotel, in Chazey (km 211, pg 13, trj 1 deel 2) naam even kwijt maar je fietst er zo tegenaan als je het dorp binnenrijdt 40,- met douche en toilet
11: camping in Faramans (km 59,5 pg 17 trj 2 van deel 2) Forensen-camping, hele jaar open (san = redelijk/goed)
12: Hotel Grande in Crest (km 160,5 pg 23, trj 2 van deel 2) 45,- voor kamer met douche, toilet op de gang.

Tussendoor nog een enkele camping tegengekomen die open was maar niet op het juiste tijdstip. Verder zijn er erg weinig winkels open en vindt ook in Frankrijk een economische recessie plaats waardoor er veel winkels/restaurants/campings/Hotels dicht blijven of zelfs verdwenen zijn. Dat maakte voor mij het in ieder geval erg moeilijk om in april comfortabel de route te fietsen. Samen met een aantal dagen slecht weer werd ik zo kwetsbaar voor tegenvallers. Hierdoor een paar nachten op een weiland of akker geslapen. Door de zogenaamde terroristische acties/ paranoïde zijn ook de Fransen achterdochtiger geworden/gemaakt.. even slapen bij de boer is dan ook niet meer vanzelfsprekend te noemen maar met wat charme en vertrouwen zeker nog voor elkaar te krijgen. Al blijft het soms wat lastig om aan eten te komen in het Franse achterland wanneer je niet de mogelijkheid hebt ruim proviand in te slaan. De kans dat je moet blijven doorfietsen naar het volgende dorpje,.. en naar het volgende dorpje.. en naar het volgende dorpje.. om succesvol te zijn in wat je zoekt, is hierdoor groot.
Van de route afwijken geeft geen zekerheid omdat ook dat kan betekenen dat je voor een dichte deur staat. Van te voren bellen en plannen.. voor mij achteraf,.. zou meer rust gegeven hebben en zodoende meer de zekerheid om op je gemak wel de bezienswaardigheden van bepaalde leuke dorpjes te kunnen bezichtigen. Want als je niet weet of je wel van bepaalde voorzieningen gebruik kunt maken.. de eerste schijf in piramide van Maslov. Hoe dan ook, de ondernemende Fransman richt zich vooral op de maanden juli en augustus, dat is zeker, de maanden daarvoor en daarna is het maar afwachten, dan wel.. dan niet.. wanneer ie zin heeft. De camping municipal is omgebouwd tot jeugdspeelplaats en de leegloop van het achterland blijft gaande. Alleen de plaatsen met een Carrefour of Intermarché.. dat zijn de plaatsen waar nog leven te vinden is, de rest zijn nagenoeg uitgestorven, althans, in het vroege seizoen. Mogelijk dat later in het seizoen, juni, juli, augustus, september er meer leven in de brouwerij te vinden is. Als je van comfort houdt en deze route fietsen wilt zou ik zeggen, vooralsnog niet in april. Al is dat wel vervelend/jammer voor de campinghouders zoals bijvoorbeeld Herman en Jaqueline van camping Les Jonquilles in Hurecourt, die, zoals ze zelf zeggen, met name voor de vroege fietsers op 1 april hun camping openen. Mogelijk dat er een draadje op dit forum geopend kan worden waar alle campings/hotels genoemd worden die wel de moeite nemen hun deuren te openen zodat de groene of onbegrensd naar Barcelona wel comfortabel gefietst kan worden want ondanks het tekort aan voorzieningen is de route ook vroeg in het seizoen zeer de moeite waard en zijn er ontelbaar veel momenten dat je de enige bent die gebruik maakt van de weg/camping/hotel waar je je op dat moment bevindt.. dat maakt het voor mij althans, net even beter als wanneer ik, zoals ik wel eens van anderen begrepen heb dagelijks andere fietsers tegenkom die dezelfde route aan het fietsen zijn en dat je dezelfde voorzieningen aan het eind van de dag zult moeten delen. :|
Oja, en de route terug kan ook in april met de trein, in tegenstelling wat het boekje van en de site van de treinreiswinkel aangeeft.

Vanaf Briancon gaat een nachttrein naar Parijs waar zich een gelegenheid bevindt om de fiets te stallen. Er kunnen per trein 4 fietsen mee. De trein stopt alleen op die plaatsen waar nodig dus reserveren is noodzakelijk. Je komt dan 's ochtends 730 uur in Parijs op station Austerlitz aan. Ik ben vanaf daar, in de spits, door Parijs gefietst, wat door aanleg van fietspaden(!) prima te doen is, naar Gare Du Nord en deed er nog geen 25 minuten over. Terwijl met de metro 30 minuten gegeven wordt (wat over trappen en roltrappen beslist geen lolletje kan zijn). Een uur later vanaf Gare du Nord met de TGV in een uur naar Lille waar 4 fietsen mee kunnen, reserveren moet, de trein was helemaal vol. 20 minuten na aankomst in Lille vertrok een trein naar Antwerpen, overstappen in Kortrijk, vanaf Antwerpen is het nog een klein stukje naar Nederland. :roll:

Stapte om 2400 uur 's nachts op te trein in Crest en stond 's middags 1215 uur in Antwerpen.
de ondernemende Fransman richt zich vooral op de maanden juli en augustus

De ondernemende Fransman :?: :?: :?: Bestaat die dan, ik ben hem in vele jaren Frankrijk niet of nauwelijks tegengekomen. Verder is het met de voorzieningen op het Franse platteland inderdaad droevig gesteld en wordt het alleen maar slechter. Bakkers, kleine winkels, postkantoren en zelfs de plaatselijke kroegen verdwijnen in hoog tempo en daar heb je als fietser behoorlijk last van. Reken vooral niet op 'het volgende dorp' :wink: .