Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Situatie Iran - Forum Wereldfietser

Situatie Iran

Hallo fietsers,

vanaf 1 maart ga ik naar Nepal fietsen. Daarbij is de planning ook om door Iran te fietsen, alleen begin ik me enigszins zorgen te maken over de huidige situatie daar. temeer omdat de stiefmoeder (woont in Iran) van een Iraanse vriendin van me adviseerde om niet door Iran te fietsen. Omdat de spanningen tav westerlingen hoog oplopen. Nu is mijn vraag of er hier mensen op het forum zijn die zeer recent of op dit moment door Iran gefietst/ aan het fietsen zijn? Is de situatie daar inderdaad zo slecht dat het beter is om Iran te mijden? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Alvast bedankt!

Groeten, Koen
Beste Koen,

Helaas kan ik je niet aan zeer recente informatie helpen maar ik wil wel even een opmerking maken wat betreft de informatie die je via Iraniers in Nederland krijgt: Het is een wereld van verschil of je Iranier bent of 'westerling'.
Spanningen rondom westerlingen in Iran kunnen veel verschillende vormen hebben.

Onze ervaring - van juli/ augustus vorig jaar is: Geen enkel probleem gehad met de Iraanse autoriteiten maar wel van andere reizigers gehoord dat ze wat akkefietjes hebben gehad met de 'Tourist police'. Alle gevallen speelden zich af in Esfehan en hadden allemaal te maken met contact tussen Iraanse bevolking en westerlingen. (Couchsurfing, ontmoetingen in een park e.d.)

Wij denken echter dat de Iraniers die bij dergelijke incidenten (gaat enkel om het feit dat er contact is tussen een Iranier en een westerling) betrokken zijn meer problemen hebben gehad dan de westerlingen. De westerlingen moesten zich vaak melden op het politie bureau en daar een verklaring afleggen dat ze gewoon over koetjes en kalfjes met de Iraniers hadden staan praten en dat er geen rare verzoeken van weerskanten zijn gedaan. Met een dergelijk verhoor kan je overigens wel een paar uur zoet zijn.

Over vijandigheden van de Iraanse bevolking richting westerlingen zou ik me absoluut geen zorgen maken.
Verder is het voor een deel een groot politiek spel wat de Iraanse autoriteiten spelen met de internationale gemeenschap. Hoe de stukken volgend jaar zomer op het bord staan kan je op dit moment nog helemaal niets van zeggen maar je kan je afvragen of jij als respectvolle toerist een rol zal spelen in dat internationale steekspel. (Ik denk van niet.)

Groet,

Maarten
Hoi Koen,

Ik ben van plan half maart dezelfde richting op te fietsen en ben ook aan het zoeken naar informatie over Iran en andere mogelijkheden.
Er zijn 2 jongens onderweg, op dit moment in Iran, hun blog is erg positief of Iran, misschien heb je er wat aan. http://www.amazingcyclingadventures.com
Als je meer info hebt zou ik dat ook graag van je horen!!

gr. Anna
Ha Koen,

Ik zou me over de huidige situatie in Iran weinig zorgen maken. Wat Maarten zegt klopt, maar wij hebben tot nu toe nog niets noemenswaardigs meegemaakt (een berisping vanwege fotograferen in een station). De mensen zijn hier erg gastvrij en allerminst vijandig en we hebben zelfs nog meegelopen in pro-overheids protesten in Teheran tijdens de viering van de Revolutie. Pech kun je natuurlijk hebben, maar ik denk dat Iran veiliger is dan vele andere landen. Zou me zorgen gaan maken als Israel een aanval begint of Khamenei overlijdt.

Nog een blog van een Nederlandse fietser, op weg naar China, in Iran: http://www.asphaltandlycra.blogspot.com

Succes met de voorbereidingen!

Vedet
Een klant van ons is laatst een visum geweigerd: http://thefundracer.com

Geen idee waarom, maar stuur hem eens een berichtje.
Belangrijk is (maar dat weten jullie vast wel) is dat je correct gekleed (volgens Iraanse normen, dus al vrouw bedekt gekleed) en je uiterst correct gedraagt.
Nasty als je visum geweigerd wordt! Voor zover ik uit zn blog kan opmaken lag het aan het terugtrekken van de NL ambassade. Gelukkig heb ik nog niet teveel van die verhalen gehoord, het lijkt redelijk willekeurig.

Ik kreeg een bericht terug van Stantours, wel de moeite waard om even te delen, eerst mijn vraag, dan het antwoord:

¨ Dear David,

Thank you for the information.
We are in doubt of what to do. Turkmenistan is not very inviting with the transit visa, and the Caspian sea difficult to cross.

We see 3 options, maybe you can advise us?

1. Baku - Turkmenbasi over the Caspian sea. Then by train to the border with Uzbekistan.
we hear the boat is very difficult, with days of delay and high payments to go with the bike.

2. Baku - Aktau, then take the train to the border with Uzbekistan.
Again the Caspian sea, but no transit-visa pressure..

3. Armenia - Iran - Turkmenistan.
We are not sure if Iran is safe to travel and if visa are hard to obtain for Iran?! ¨


¨ Anna,

The boats between Turkmenbashi (TB) and Baku usually go at least once per
day and without fixed schedule. We can no longer purchase Tickets in
advance, but subject to availability of (limited) seats you should be able
to get a ticket on the spot for about 100 USD incl. the cabin. Usually the
sailing takes 12..15 h, plus the time needed for mooring etc. We normally
assume departures in the late afternoon and arrival the next morning BUT
recently delays of 1..3 days have become the rule. Domestic trains in TM are
very slow and substandard and we do not use them with our clients. On a
transit visa - generally they have been quite good extending them if you are
seriously delayed, but don't quote me on that. You're on your own with
transit visa, generally.

Baku - Aktau goes every week or two and the trains to Uzbekistan are not
very straightforward either. This may not be the easiest alternative.

Armenia - Iran - Turkmenistan might be your best option and Iran is safe to
travel and visa are no major problem (our LOI USD 55, details upon request). ¨
we hebben zelfs nog meegelopen in pro-overheids protesten in Teheran tijdens de viering van de Revolutie.
Waarom zou je dat doen? :shock:
Omdat het zulke gastvije lieverds zijn. Ik vind de discussie over de gastvijheid van de bevolking wat onwezenlijks hebben. Natuurlijk zullen er veel aardige mensen wonen, maar tegelijk is het een gruwelijk regime dat zijn eigen bevolking keihard onderdrukt en bijvoorbeeld op dit moment sluipschutters naar Syrie stuurt om vrouwen en kinderen af te maken. De aanhang voor dat regime zit nu juist vooral op het platteland.
Wim
Dan ga je er van uit dat die mensen weloverwogen aanhanger van het regime zijn en alle daarvoor benodigde informatie tot zich (kunnen) nemen. Volgens mij is dit niet het geval. In de steden zal dat door opleidingsniveau en internet een stuk makkelijker zijn.
Spinnetje schreef:
we hebben zelfs nog meegelopen in pro-overheids protesten in Teheran tijdens de viering van de Revolutie.
Waarom zou je dat doen? :shock:
Nouja, wij logeerden min of meer naast de route van het protest (Azadi Street) dus als we de deur uitliepen waren we zo goed als deelnemer. De meeste mensen lijken daar ook meer rond te hangen vanwege het eten dat word uitgedeeld of omdat dat vanwege een (overheids-)baan verwacht word dan om andere redenen. Maar er zullen idd ook ongetwijfeld aanhangers bijzitten, we zagen ook een meisje van (ik schat) 7 jaar met een bord om haar nek met de tekst "Death to Israel".

Morgen fietsen wij Turkmenistan binnen, en hopelijk 3 dagen later weer eruit! :)
Hallo,

Er gaan op dit moment weer wilde verhalen rond over Iran, maar zo is het altijd geweest. Wij richten ons op de verhalen van de mensen die er echt zijn geweest en die verhalen zijn geweldig. Er gaan nog steeds een hoop fietsers die kant op gelukkig. Mijn advies aan iedereen ga het gewoon zelf ervaren. Mocht je je oncomfortabel voelen als je er eenmaal bent zijn er altijd oplossingen om een stuk met bijvoorbeeld de bus te doen. Wij hebben ons overigens wel geregistreerd via mail bij de nederlandse ambassade in Iran, je krijgt dan updates per mail en sms mocht er iets gebeuren of ocht de situatie veranderen.

Wij hebben een week geleden ons visum voor Iran in Trabzon (turkije, zwarte zee) geregeld zonder problemen. Binnen 5 uur hadden we een 30 daags visum. Alleen voor Amerikanen, Britten en Australiers is het wat lastiger en kan het aanvragen van een visum een week duren. Je gaat naar het consulaat vult een formulier in en levert dit met je paspoort en 3 pasfoto's in (vrouwen met bedekte haren). Je krijgt dan een briefje met een banknummer en een bedrag (75 euro voor het visum). je gaat naar de bank (tegenover de bank zit een TEB ATM waar je dollars en euro's kan pinnen, ook handig voor je geld voorraad in Iran) en je betaald de 75 euro. Einde van de dag ga je terug naar het consulaat met je bewijs van betaling en ze maken het visum in orde. Wij hadden 90 dagen op het formulier aangegeven, toen ze het visum in orde gingen maken vertelde ze ons dat dit niet mogelijk was 30 dagen max. Ik vroeg of ik het kon verlengen en dat was mogelijk. Ik heb zelfs een briefje meegekregen wat ik daar kan laten zien (in het arabisch dus moet nog even laten checken wat er staat :-)

adres consulaat Trabzon:
IRAN ISLAM CUM. TRABZON BASKONSOLOSLUĞU
ESENTEPE MAH, TAKSIM CAD. KIZIL TOPRAK SOK.NO3. TRABZON TURKEY
COUNTRY ARIA COD: 0090 462
TEL: 3267651-3222190
FAX: 3223760

website nederlandse ambassade teheran:
http://iran.nlambassade.org/

Veel succes allemaal!