Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga crossfiets? - Forum Wereldfietser

Koga crossfiets?

Ik ben een op het eerste gezicht leuke cyclocrossfiets tegengekomen en wil die misschien kopen om eens te ruiken aan het crossen. Lijkt me gaaf in het vroege voorjaar door het bos te scheuren op zo'n ding, en misschien heb ik er ook wel een zoals eerder gemeld op dit forum leuke snelle (singlespeed?) fiets voor erbij aan.

De verkoper zegt dat het een Koga is, maar ik vind het model nergens terug in de documentatie (1976-nu). Wie weet of Koga ook echt crossfietsen heeft gemaakt, of dat ik hier te maken heb met een rebadge?

Specs:
(heb nog niks live gezien, alleen slecht plaatje)
-rood/blauw stalen frame
-voorvork met vorkkroon (dus niet unicrown oid)
-h=58 l=57
-oude cursieve lettertype transfers
-horizontale achterpadden, b=126mm
-Mafac canti's, verder voornamelijk oude Shimano afmontage, maar is weinig origineels meer aan vermoed ik

Gaan kijken of laten staan?

Sjors
Ligt natuurlijk aan de prijs, maar klinkt als een leuk ding. Als het de juiste maat is gewoon proberen voor 100-150 euro. Crossen kicks ass!

Alleen bij de inbouwbreedte van 126 mm achter zou ik me afvragen of je ook een modern raceachterwiel à 130 mm kunt steken.

Verder zijn het denk ik diagonale achterpadden, die met de opening naar voren wijzen, i.p.v. horizontale padden zoals bij baanfietsen?

Ik weet niet precies sinds wanneer Koga daadwerkelijk Koga heet. Heb zelf nog een oud Miyata-raceframe (nu opgebouwd als single speeder) van begin jaren tachtig, van voor de tijd dat het Koga Miyata werd. Maar misschien lopen die dingen ook wel door elkaar.
Pedalero schreef:Alleen bij de inbouwbreedte van 126 mm achter zou ik me afvragen of je ook een modern raceachterwiel à 130 mm kunt steken.
Heb ik nog wel een passende naaf voor, mocht van de wielen niet meer veel over zijn.
Pedalero schreef:Verder zijn het denk ik diagonale achterpadden, die met de opening naar voren wijzen, i.p.v. horizontale padden zoals bij baanfietsen?
Bedoel ik idd.
Pedalero schreef:Ik weet niet precies sinds wanneer Koga daadwerkelijk Koga heet. Heb zelf nog een oud Miyata-raceframe (nu opgebouwd als single speeder) van begin jaren tachtig, van voor de tijd dat het Koga Miyata werd. Maar misschien lopen die dingen ook wel door elkaar.
Volgens mij sinds ze de frames door Miyata in Japan lieten maken en dat is vanaf het begin. Pas sinds vorig jaar dacht ik is de naam alleen Koga, maar frames komen al veel langer niet meer van Miyata vandaan.
Pedalero schreef:Crossen kicks ass!
Klinkt goed ;)

Sjors
Sjors schreef:Gaan kijken of laten staan?
Deze?.
Als je die mooi vindt moet je maar gaan kijken :roll:
Die 125 euro lijkt me wel rijkelijk veel.
Leon
Leon schreef:Deze?
Die ja.
Leon schreef:Als je die mooi vindt moet je maar gaan kijken
Wat is lelijk, wat mooi?
Om te kijken of ik lol beleef aan crossen, ga ik niet moeilijk doen over de kleur.
Leon schreef:Die 125 euro lijkt me wel rijkelijk veel.
Mij ook.
Maar als ik in de buurt ben misschien toch aardig een kijkje te nemen?

Sjors
Tis inderdaad wel een hoerenkermis met al die kleuren. Zelfs zo erg dat het wel weer geinig wordt. Maar goed, in het bos wordt toch alles bruin.

Zou even letten op de rubbers van de remgrepen. Die kunnen soms aardig uitgedroogd en uit elkaar gevallen zijn.

Ook even goed controleren of de bar end shifter goed functioneert. Er zit geen voorderailleur op, wat op zich niet erg is. Aan 1x7(?) moet je wel genoeg hebben in het bos. Alleen misschien een jump stop op de zitbuis bij het voorblad monteren?

Frame ziet er zo op het oog best goed uit. Misschien even controleren of de zadelpen en stuurpen niet zitten vastgeroest in het frame. Afhankelijk van de staat van de banden en wielen max. honderd euro?

Zitten er trouwens geen bidonnokken op? Kan duiden op een serieus crossframe: op wedstrijdcrossers zitten vaak geen bidonnokken omdat er tijdens wedstrijden niet wordt gedronken.

Zo op het oog prima dingetje om 's winters mee door het bos te raggen. In die stalen frames past meestal ook wel breder rubber dan 32 of 35 mm, zodat je makkelijker door het bos knalt.
Pedalero schreef:Tis inderdaad wel een hoerenkermis met al die kleuren. Zelfs zo erg dat het wel weer geinig wordt. Maar goed, in het bos wordt toch alles bruin.
Mijn idee!
Pedalero schreef:Zou even letten op de rubbers van de remgrepe
n. Die kunnen soms aardig uitgedroogd en uit elkaar gevallen zijn.
Was mij ook al opgevallen, is niet meer veel van over...
Pedalero schreef:Frame ziet er zo op het oog best goed uit. Misschien even controleren of de zadelpen en stuurpen niet zitten vastgeroest in het frame. Afhankelijk van de staat van de banden en wielen max. honderd euro?

Zitten er trouwens geen bidonnokken op? Kan duiden op een serieus crossframe: op wedstrijdcrossers zitten vaak geen bidonnokken omdat er tijdens wedstrijden niet wordt gedronken.
Juist, geen enkel aangesoldeerd nokje of schroefdraad te veel -> duidde voor mij ook op een serieus frame, maar is weer niet echt des Koga's...

Bedankt voor je meedenken!

1x7 vind ik ook geen punt. En heb evt. nog een NOS 7sp. 600 naaf.

Sjors
Is een rebadger want op de voorvork zit, als je heel goed kijkt, een R531 stickertje en Koga heeft nooit frames met Reynolds gebouwd.
Is vermoedelijk een oude Gazelle/Vittorio/Empella/Diamant* geweest.
Voor 100,- heb je er best een leuk fietsje voor, even met een spuitbus het frame oppimpen van het voorjaar en ergens een paar remhendels scoren, maak pret.
O ja, in dit frame prop je nog wel een 130mm naaf, staal buigt nog enigzins mee(binnen een bepaalde grens) dus 2mm links-rechts brengt geen schade toe aan de achtervork. (kijk even richting Marten..)


*doorhalen wat niet van toepassing is
pedalman schreef:Is een rebadger want op de voorvork zit, als je heel goed kijkt, een R531 stickertje en Koga heeft nooit frames met Reynolds gebouwd.
Zeker weten? Op deze foto (http://www.profile-kramer.nl/index.php? ... item&id=34) zie ik volgens mij net zo'n stickertje op de voorvork.
Ik ben redelijk zeker dat je met een Reynolds frame te maken hebt, Reyn. stickertjes voor vorken zijn een omgekeerde driehoek. Koga frames hebben altijd een rechthoekig stickertje.
(wijsneus modus uit) :)
Okidoki. :wink:
pedalman schreef:Ik ben redelijk zeker dat je met een Reynolds frame te maken hebt, Reyn. stickertjes voor vorken zijn een omgekeerde driehoek. Koga frames hebben altijd een rechthoekig stickertje.
(wijsneus modus uit) :)
Ik kan me geen Koga's herinneren die er zo afzichtlijk uitzagen ;) Het zou een decente blauwe kunnen zijn die op het toppunt van de fade mode met rood bijgewerkt is. En vervolgens weer van een geduldig stickertje is voorzien.

Ik vindt wel dat voor een koga de staande vorken bij de zadellug een lange afschuining hebben
Mooi stuurlint ook :P
m-gineering schreef:Het zou een decente blauwe kunnen zijn die op het toppunt van de fade mode met rood bijgewerkt is.
Nou je het er over hebt. Op de foto's zie ik 2 kleuren rood: felrood achter en rose voor. Lijkt me bijna onmogelijk origineel. Het kan dus ook nog een bijgewerkte reparatie zijn.
Leon
Ik zie deze fiets net nog staan op Marktplaats.

Was het niet wat?
Pedalero schreef:Was het niet wat?
Na alle reacties in dit topic ben ik niet meer gaan kijken.

Bovendien bedacht dat ik komende tijd misschien eens wat euro's aan de kant ga leggen voor een heel nieuwe fiets en niet de zoveelste opknapper in huis ga halen ;)

Gaat dat gebeuren, dan kan mijn huidige randonneur evt. doorschuiven als crossfiets voor erbij.

Fiets die ik nu heb is okee, maar ik ga er niet meer in investeren. Frame is niet meer erg netjes, stuur heeft eens een flinke klap gekregen, lagers doen hun werk, maar dichten niet meer fatsoenlijk af, dragerpoten worden dun, verzet is niet handig voor vakantiewerk en frame is ook eigenlijk iets te kort.

Voorlopig nog prima om de dagelijkse 25km woon/werk op te doen, maar een lange kampeervakantie zie ik me er niet meer op fietsen.

Beetje fantaseren over je volgende fiets is ook niet gek 8)

Sjors