Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goede fietsmeter voor tropische regen? - Forum Wereldfietser

goede fietsmeter voor tropische regen?

Vorig jaar in Sri Lanka zijn zowel de Cateye van mijn partner als de mijne uitgevallen na tropische regen. Ik heb in andere berichtjes kunnen lezen dat dit wel meer voorvalt. Binnenkort vertrekken we naar Cambodja en we zoeken nu nieuwe betrouwbare metertjes aan te kopen die tegen een serieuze regenbui kunnen. Heeft iemand hier goede ervaringen?
Normaal moeten alle fietscomputers tegen een regenbui kunnen. Jullie spreken over tropische regen dat zijn dus zgn. watergordijnen. Ik denk dat met dergelijke hoosbuien en extreme luchtvochtigheid geen enkele fietscomputer het van binnenuit droog houdt.
Waarom gebruiken jullie geen doorzichtig boterhammenzakje (b.v. bij Aldi of Lidl te verkrijgen)? Op fietsvakantie neem ik altijd een rolletje mee, weegt nauwelijks wat en je kan je afval er in kwijt.
Ook geschikt voor een GPS.
Overigens worden de fietscomputers praktisch nooit getest op water, wat ik vreemd vind.
Frits
Frits schreef: Waarom gebruiken jullie geen doorzichtig boterhammenzakje (b.v. bij Aldi of Lidl te verkrijgen)?
Daarom moet je dus altijd condooms meenemen op reis! :D Steek je makkelijk weg in zadeltas of (broek/fietsshirt)zak, blijft goed zitten en is voor veelvuldig hergebruik geschikt (voor over je fietscomputer dan he!). Wel graag zonder glijmiddel.

Overigens dacht ik gezien de onderwerptitel dat men op zoek was naar een soort regenmeter voor op de fiets...

Carl
hmm fietscomputertje dus ;-)
het leek me wat 'onprofessioneel', zo'n wapperend plastiek zakje erover maar als dat de beproefde manier is om het computertje droog te houden zullen we dat zeker doen. Bedankt!
Carl schreef:Daarom moet je dus altijd condooms meenemen op reis! :D Steek je makkelijk weg in zadeltas of (broek/fietsshirt)zak, blijft goed zitten en is voor veelvuldig hergebruik geschikt (voor over je fietscomputer dan he!). Wel graag zonder glijmiddel.
Naturel condooms 8) zijn ook prima te gebruiken voor het herbergen van liters drinkwater.
love travelling schreef:Vorig jaar in Sri Lanka zijn zowel de Cateye van mijn partner als de mijne uitgevallen na tropische regen. Ik heb in andere berichtjes kunnen lezen dat dit wel meer voorvalt. Binnenkort vertrekken we naar Cambodja en we zoeken nu nieuwe betrouwbare metertjes aan te kopen die tegen een serieuze regenbui kunnen. Heeft iemand hier goede ervaringen?
Vaak kan het ding op het stuur wel tegen water, maar loopt de sensor bij het wiel vol met H2O.
Misschien kun je zoiets gebruiken:
Afbeelding

aan je stuur. :)
bij dorst kun je gelijk een slok nemen, met een goede tropische bui is ie snel gevuld. :idea:

Zonder gekkigheid; vorig jaar gingen bij onze Sigma fietstellers de schermpjes ook op blank na een paar dagen nattigheid in Noorwegen. Na wat zonne uurtjes of een warme broekzak (met batterij klepje eraf om drogen te bevorderen) zag je duidelijk condens aan de binnenkant van het schermpje ontstaan. Uiteindelijk deden ze 't wel weer.
Gelukkig gebeurde dat niet bij beide tellers tegelijk zodat we nog de kmstand bij konden houden. :)

De oplossing?
Draadloos tellertje nemen en in je stuurtas, jaszak of dergelijke steken bij hevige regen. :idea:
m-gineering schreef:
love travelling schreef:Vorig jaar in Sri Lanka zijn zowel de Cateye van mijn partner als de mijne uitgevallen na tropische regen. Ik heb in andere berichtjes kunnen lezen dat dit wel meer voorvalt. Binnenkort vertrekken we naar Cambodja en we zoeken nu nieuwe betrouwbare metertjes aan te kopen die tegen een serieuze regenbui kunnen. Heeft iemand hier goede ervaringen?
Vaak kan het ding op het stuur wel tegen water, maar loopt de sensor bij het wiel vol met H2O.
In dat geval zou je die op de staande achtervork kunnen monteren. In combinatie met de bagage is het daar droger. Wel is de kabel dan waarschijnlijk te kort. Het verlengen daarvan is ook weer geen betrouwbare optie.
Leon
Enige jaren geleden heb ik mijn Cateye Tomo CC-ST200 een keer vanaf een brug in de onderlopen uiterwaarden laten vallen. Daar heeft het ding vervolgens een tijd (meerdere weken) onder water gelegen. Nadat al het water weg was en ik er weer langs kwam heb ik de teller in het weiland opgezocht, op de fiets geklikt en hij werkte gewoon nog zonder dat er ook maar een druppel vocht binnenin te zien was. En hij werkt nu nog steeds uitstekend!

De reden dat hij in het water terecht kwam was dat er een knopje bleef hangen en ik dat al fietsend wilde oplossen en hem voor het gemak daarom even van het stuur klikte en in het water liet vallen.

Het tellertje is van 1998 en toen hij in het water terecht kwam minimaal enkele jaren oud. Batterij was toen nog nooit vervangen dus afgezien van initiele plaatsing van de batterij was hij nooit open geweest.

Martin.
een Sigma fietscomputer heeft als voordeel dat ie met een bajonet sluiting vastzit. Met die schuifbevestiging van Cateye zuigt de spleet bij de contacten water erin en maakt kortsluiting. Daar gaat je meter niet van stuk, maar hij houdt wel op met tellen.

Ik heb een Sigma BC 906 en nog nooit een probleem gehad in al het slechte weer dat ik heb gehad. De sensor kan prima tegen onderdompeling want vaak genoeg door rivieren gewaad.
SjirkM schreef:een Sigma fietscomputer heeft als voordeel dat ie met een bajonet sluiting vastzit. Met die schuifbevestiging van Cateye zuigt de spleet bij de contacten water erin en maakt kortsluiting.
Bij de Cateyes komen de contacten na een rechte baan bij elkaar en bij de Sigma's na een kromme baan. Maak dat uit? Het zijn vrijwel identieke contacten. Ik heb van beide merken meerdere exemplaren gehad; de Sigma's bevallen tot nu toe het best.
Als de contacten zwaar verguld zouden zijn zouden ze wellicht beter zijn.
Kortsluiting is hier overigens een raar woord, want contacten moeten juist sluiten. Als ze door vervuiling en/of oxidatie geen contact meer maken dan weigert de fietscomputer.
Leon

De meeste draadfietscomputers werken overigens identiek: er zit een magneet op het wiel. De sensor is een in een kunststof houder ingegoten reed-contact: een glazen buisje met twee ferromagnetische staafjes die net geen contact maken. Zodra de magneet in de buurt komt maken de staafjes even contact. Omdat de sensor een minimale spanning op de eindjes zet kan dit worden gedetecteerd. Ik weet niet of dit een echte spanning is of dat het om een veldeffectdetector gaat, maar het laatse lijkt me in een natte omgeving onbetrouwbaar.
Leon schreef:
SjirkM schreef:een Sigma fietscomputer heeft als voordeel dat ie met een bajonet sluiting vastzit. Met die schuifbevestiging van Cateye zuigt de spleet bij de contacten water erin en maakt kortsluiting.
Bij de Cateyes komen de contacten na een rechte baan bij elkaar en bij de Sigma's na een kromme baan. Maak dat uit? Het zijn vrijwel identieke contacten. Ik heb van beide merken meerdere exemplaren gehad; de Sigma's bevallen tot nu toe het best.
Als de contacten zwaar verguld zouden zijn zouden ze wellicht beter zijn.
Kortsluiting is hier overigens een raar woord, want contacten moeten juist sluiten. Als ze door vervuiling en/of oxidatie geen contact meer maken dan weigert de fietscomputer.
L
Bij de Cateye vulde de aansluiting tussen computer en houder zich met water. Als mijn teller weer eens weigerde dat kon ik dat oplossen door de houder en de computer doog te maken. Bij de Sigma lijkt me dit opvullen praktisch onmogelijk, omdat de bajonetsluiting de computer en houder dicht naar elkaar toe trekken.

Er is een verschil tussen contact maken en kortsluiten. Als de twee contacten van de computer met elkaar ongewenst in verbinding komen dan noem ik dat kortsluiten. Dat de contactpunten verbinding maken met hun evenknie op de houder lijkt me contact maken. Overigens gaat dit soms ook mis. Computer uit de houder een lik geven over de contactpunten en hij doet het weer.

Sjirk
Ik hou er niet van om reklame te maken, maar ere wie ere toekomt: dit kleine, draadloze fietscomputertje heeft nooit een druppel water binnen gelaten, we hebben er 3 in gebruik. Deel van het geheim is dat het eigenlijk geen externe knoppen heeft, het computertje is één grote knop. Ca 25 euro o.a. bij futurum.
SjirkM schreef:
Leon schreef:
Bij de Cateyes komen de contacten na een rechte baan bij elkaar en bij de Sigma's na een kromme baan. Maak dat uit?
Bij de Cateye vulde de aansluiting tussen computer en houder zich met water. Als mijn teller weer eens weigerde dat kon ik dat oplossen door de houder en de computer doog te maken. Bij de Sigma lijkt me dit opvullen praktisch onmogelijk, omdat de bajonetsluiting de computer en houder dicht naar elkaar toe trekken.
Zo dicht zitten ze niet bij elkaar want je kunt de kogeltjes vanaf de zijkant zien. Ik zal er straks een foto van maken.
Overigens is het door capillaire werking nagenoeg onmogelijk dat twee gebruiksvoorwerpen zo dicht tegen elkaar zitten dat er geen water tussen komt bij regen, tenzij ze heel erg hydrofoob zijn.
Leon