Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Amsterdam, 4 januari 2012. - Forum Wereldfietser

Rondje Amsterdam, 4 januari 2012.

Het eerste Rondje van het Nieuwe Jaar 2012.
Iedere eerste woensdagavond van de maand fietsen we een 'Rondje Amsterdam'.
Vertrek om 19.00 uur vanaf de Berlagebrug (t.o. FEBO).

We fietsen in een rustig tempo over fietspaden en auto-luwe wegen in Amsterdam en omgeving. De route ligt niet vast en je eigen inbreng wordt zeer gewaardeerd. Onderweg of na afloop drinken we gezellig nog wat samen. Tussen 21.00 en 22.00 uur zijn we weer terug. Het is donker, dus denk aan opvallende kleding en verlichting.
Iedereen is van harte welkom. Aanmelden vooraf is niet nodig.

Noteer alvast de volgende Rondjes Amsterdam in je agenda: 4 januari, 1 februari, 7 maart, 4 april, 2 mei en 6 juni.
Tot nu toe waren de weersomstandigheden slechts één keer een spelbreker. Kijk ook eens op het forum voor onze belevenissen bij eerdere Rondjes Amsterdam.
De weersverwachting voor woensdagavond:
In de avond neemt de bewolking toe en volgt er weer regen. De wind draait naar zuidwest en neemt weer wat toe, aan zee mogelijk weer tot stormachtig.

Ik denk niet dat iemand me kwalijk neemt wanneer we 'Het Rondje Amsterdam' een week opschorten. Het wordt dus woensdagavond 11 januari, vertrek om 19.00 uur Berlagebrug. Wellicht ook leuk ter voorbereiding van de Wintertrektocht het weekend daarop.
Goed idee Koert. Als het volgende week lekker weer is, ben ik van de partij.
Heb dit jaar ook een goed voornemen en wil graag gaan meefietsen. Is de route ook meestal geschikt voor racefiets, of meer voor mijn vakantie/forens fiets?

groeten
Patrick
Als je je een beetje inhoudt, dat gaat het prima op de racefiets. Die pak ik meestal ook voor het Rondje Amsterdam. Denk aan verlichting en beetje opvallende kleding.
Ok, ik ben van de partij morgen.

Patrick
Martijn en ik doen ook weer een keer mee!
:lol: Dat wordt weer een gezellige boel. :lol:
En inderdaad werd het gezellig, hoewel het weer daar niet echt aan meewerkte.
In een licht miezerregentje fietsen we via de Ringdijk de stad uit. Op het natte wegdek weerspiegelt het gele schijnsel van de straatlantarens. Bij het Amsterdam-Rijnkanaal aangekomen steken we de Nesciobrug over. De tuidraden, geweven als een stevig spinneweb, dragen de ranke brug die in een asymmetrische S-vorm over het brede zwarte water van het kanaal slingert. Onder ons ploppen de binnenvaartschepen gemoedelijk richting Duitsland, tot aan het randje volgeladen met steenkool. Via de oostelijke oever van het kanaal en de Diemerzeedijk fietsen we richting Overdiemen. Voor ons doemt het immense ketelhuis op van de electriciteitscentrale. De machtige schoorstenen toornen hier nog eens hoog boven uit. Met een grote boog rijden we om de centrale heen en keren terug richting Amsterdam. Halverwege steken we over naar IJburg. De straten van dit kunstmatig eiland, gevangen in een orthogonaal stramien, als ware het Manhattan aan het IJ, liggen er verlaten bij. Behoudens de architecturale vrijheden die de bouwmeesters zich veroorloofden, en die af en toe ook nog iets grappigs hebben opgeleverd, kan ik verder geen enkele reden verzinnen om hier te willen wonen. Wat een contrast met deze troosteloosheid vormen de Schellingwouderdijk en de Nieuwendammerdijk, waar de oudhollandse poppenhuizen zich als een parelsnoer aaneen rijgen. Aan de grote haven strijken we neer in een donkerbruin etablissement waar we worden gelaafd met warme chocolademelk en muntthee. Hierna vervolgen we onze weg en via de smalle deuren van de Willemsluis steken we het Noordhollandskanaal over. Wie weet dat hier, in wat nu als een vredig parkje oogt, opgesloten tussen het Noordhollands kanaal en het Buiksloter kanaal, in vroeger dagen de Amsterdamse ter dood veroordeelde criminelen op wrede wijze een kopje kleiner werden gemaakt. Naast de markante 60-er jaren Shell-toren 'Het Overhoeks' is een nog markanter Filmmuseum verrezen. Het is duidelijk dat de archtecten zich hier helemaal hebben uitgeleefd. Enige symmetrie ontbreek; geen wand is recht en geen dak is vlak. Het pontje brengt ons naar de achterzijde van het Centraal Station. Hier ontbinden we de groep en gaat ieder zijns weegs. Tevreden fiets ik over de Gelderse kade en de Weesperzijde richting huis.