Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Long Haul Trucker - Forum Wereldfietser

Long Haul Trucker

Ik overweeg om een Surly Long Haul Tucker aan te schaffen. Ik hou nou eenmaal van een (bijna) horizontale bovenbuis en zij zijn zo'n beetje de enige (samen met de dure frames van Patria) die ik ken die dat nog doen. Maar meer dan 400 euro zit er bij mij echt niet in.

Hoe stijf is zo'n Surley frame nou eigenlijk, volgepakt? Het is natuurlijk geen alu en de buizen zijn niet dik. Ik heb eens op een Big Dummy gereden met veel bagage en dat was een onwaarschijnlijke wiebelkont, heel vervelend rijden. Maar daar zat achterop zo'n 40 kilo en voorop helemaal niks.

Dan schijnt er achter geen bagagedrager gemonteerd te kunnen worden. Zonder bagagedrager is geen optie voor mij. Op hun website leggen ze het uit:

So far we have talked only about kickstands that mount by clamping above and below they chainstays where they meet the bottom bracket. Some people prefer rear mounting kickstands which usually clamp around the non-driveside seat- and chainstays. They won't work, sorry. This type do not work on most Long Haul Truckers because of the placement of the spare spoke holder in conjunction with the shape of our proprietary dropout.

Ervaringen??
oeps, verkeerde rubriek :oops:


[moderator]Verplaatst[/moderator]
Even voor de duidelijkheid: kickstand = staander. En er zijn genoeg mensen die ondanks Surly's mening toch kickstands installeren op de LHT, zonder problemen.

Een rekje installeren is geen enkel probleem, heb zelf een Tubus Cargo geïnstalleerd op mijn volledig zelf ineengestoken LHT.

Ik heb nog te weinig beladen kilometers gedaan om veel commentaar te geven over hoe stijf het frame aanvoelt, maar tot nu toe zeker geen klachten, zeer tevreden van. Er zijn veel andere mensen die lange afstanden met veel bagage doen met dat frame, dus ik maak me er ook geen zorgen over.

PS: correcte schrijfwijze van de naam: Surly Long Haul Trucker
Ik heb nu drie jaar een Long Haul Trucker (ook zelf opgebouwd), drie keer een paar weken met volle bagage (ca. 20 kg) op stap geweest en ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben.

Overigens zit de stijfheid ook in de dragers. Toen ik mijn merkloze alu achterdrager verving door een Tubus Cargo, was ik aangenaam verrast hoe stijf de Tubus is.
Hoi Erik,

Buiten Nederland is de LHT waarschijnlijk de populairste reisfiets. Wij zien er in elk geval erg veel tijdens onze tocht. Iedereen die we erover spreken is erg enthousiast over de rijeigenschappen. Met de stijfheid van het frame zal het dus wel snor zitten.

Groet,

Maarten
Dag Erik,
Ik heb ook een Surly LHT. Destijds gekozen vanwege:
- stijfheid
- staal
- 26 inch wielen.

Met volle bepakking bergaf geeft de fiets geen krimp. Enorm verschil met mijn vorige fiets de lichte Giant Freerider.

En wat ze op de website zeggen "options, kid", is helemaal waar. Er zitten nokjes op voor 3 bidons, een voor en achterdrager. Je kan er roholoff of andere naafversnelling opzetten of gewoon een derailleur, cantilever of v-brakes en nu zelfs een apart frame voor schijfremmen. Grappig is dat er op de achterbrug dingen zijn gemaakt om reserve spaken aan te haken.

Nadeel tot nu toe: lange bovenbuis waardoor ik vrij klein frame heb en relatief zwaar.

Je zou met je wensen ook eens naar Thorn fietsen (UK, sjcs) kunnen kijken. Met lage wisselkoers pond-euro niet veel duurder en ook mooie frames/fietsen.

succes met je keuze
nins schreef: Met volle bepakking bergaf geeft de fiets geen krimp.
Precies mijn ervaring.
nins schreef: Je kan er roholoff of andere naafversnelling opzetten
Is dat wel zo?

Als je alleen een frame koopt, zou ik het bestellen bij bike-components.de of een andere Duitse internetwinkel. Daar zijn ze erg goedkoop. Een complete LHT kun je bijvoorbeeld bij singlespeeld.nl kopen.

Succes!
Pedalero schreef:
nins schreef: Je kan er roholoff of andere naafversnelling opzetten
Is dat wel zo?
Tuurlijk wel, met een kettingspanner. ;)
Tja, zo lust ik er nog wel een paar. :wink:

Maar inderdaad, dat kan natuurlijk.
Kan zeker, dan heb je gelijk de meest simpele en onderhoudsvrije oplossing voor een rohloff-naaf te pakken.
Een LHT is een geweldig frame. Het rijdt super en over de stijfheid hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb naast zo'n 25kg bagage op de fiets ook nog een kar met zoonlief aan m'n LHT hangen. Ik zat afgelopen zomer op een treingewicht van 160 kg en het frame gaf geen krimp.

Wel zoals Pedalero zegt goede dragers eraan hangen. Als je een Tubus Cargo te standaard vindt heeft Surly ook nog de Nice Racks.

Groet Remco
Helaas hebben die Nice Racks geen nice price (wel een flink gewicht). Waar hun frames zeer betaalbaar zijn, vind ik hun accessoires ronduit duur.
Niet dat het representatief is, maar inspecteer het frame en de vork wel even voordat je alles begint te installeren als je daarvoor kiest. Mijn Surly LHT voorvork was niet mooi symmetrisch, mijn garantievraag is ondertussen netjes aanvaard door Bike-Components en vervanging is onderweg. Zou wel gevloekt hebben als het frame terug gestuurd zou moeten worden na installeren van alle onderdelen :roll:
Ge moet u daar zeker niet door laten afschrikken, bij mijn weten is er geen structureel probleem bij Surly, maar even controleren kan nooit kwaad he.