Net terug na het fietsen van deze route (Groene). Vertrokken op 31 maart, wat erg vroeg is in het seizoen, en vanwege het aanhoudende slechte weer opgehouden in Crest op 16 april. Er waren héél weinig voorzieningen te vinden onderweg. De enkele campings en Hotels die op de route liggen, daarvan waren er slechts een aantal open, zowat op twee handen te tellen.
Voor degene die er misschien wat aan heeft; onderstaande campings en hotels waren vanaf 1 april open:
1:camping de Bosrand in Sint Geertruiden, net voor Eijsden (Nederland) (niet op route maar erg dichtbij, net voor Eijsden rotonde links) (Sanitair = goed)
2:camping Spa d'or, net voorbij Sart in België (pg. 4, traject 1, km 60,5) (sani = zeer goed)
3:camping Moulin de Bistain, (pg. 7, traject 1, km 124,5) wel toegankelijk, receptie blijft echter dicht, geen warm water (sani. = zeer matig)
4:camping Kalkesdelt, in Ettelbrück, rue de Bastogne, even klimmen maar dan heb je ook wat (sani. zeer goed) (km 60 pg 9 traject 2)
5:camping La Tuilerie, Vic Sur Seille, (km 97,5, pg 19, trj 3) (san = matig) Heeft maar enkele losse plaatsen, rest volgezet met huisjes
6:camping Les Iles, in Charmes (km 173,5, pg 23, trj 3) (san = redelijk/goed)
7:camping Les Jonquilles, Hurecourt, enkele km langs route (km 70, pg 28, trj 4) bij fiets links! (san = zeer goed)
8: het eerste hotel dat ik gevonden heb en open is en op de route ligt is Le Relais in d'Arc et Senans (km 38, pg 3, trj 1 in deel 2 van de route) (40,- per nacht per kamer met douche en toilet) tegenover de kerk van het dorp
9: camping Beauregard in Mesnois (km 100,5 pg 6 trj 1 deel 2)
10: 2e hotel, in Chazey (km 211, pg 13, trj 1 deel 2) naam even kwijt maar je fietst er zo tegenaan als je het dorp binnenrijdt 40,- met douche en toilet
11: camping in Faramans (km 59,5 pg 17 trj 2 van deel 2) Forensen-camping, hele jaar open (san = redelijk/goed)
12: Hotel Grande in Crest (km 160,5 pg 23, trj 2 van deel 2) 45,- voor kamer met douche, toilet op de gang.
Tussendoor nog een enkele camping tegengekomen die open was maar niet op het juiste tijdstip. Verder zijn er erg weinig winkels open en vindt ook in Frankrijk een economische recessie plaats waardoor er veel winkels/restaurants/campings/Hotels dicht blijven of zelfs verdwenen zijn. Dat maakte voor mij het in ieder geval erg moeilijk om in april comfortabel de route te fietsen. Samen met een aantal dagen slecht weer werd ik zo kwetsbaar voor tegenvallers. Hierdoor een paar nachten op een weiland of akker geslapen. Door de zogenaamde terroristische acties/ paranoïde zijn ook de Fransen achterdochtiger geworden/gemaakt.. even slapen bij de boer is dan ook niet meer vanzelfsprekend te noemen maar met wat charme en vertrouwen zeker nog voor elkaar te krijgen. Al blijft het soms wat lastig om aan eten te komen in het Franse achterland wanneer je niet de mogelijkheid hebt ruim proviand in te slaan. De kans dat je moet blijven doorfietsen naar het volgende dorpje,.. en naar het volgende dorpje.. en naar het volgende dorpje.. om succesvol te zijn in wat je zoekt, is hierdoor groot.
Van de route afwijken geeft geen zekerheid omdat ook dat kan betekenen dat je voor een dichte deur staat. Van te voren bellen en plannen.. voor mij achteraf,.. zou meer rust gegeven hebben en zodoende meer de zekerheid om op je gemak wel de bezienswaardigheden van bepaalde leuke dorpjes te kunnen bezichtigen. Want als je niet weet of je wel van bepaalde voorzieningen gebruik kunt maken.. de eerste schijf in piramide van Maslov. Hoe dan ook, de ondernemende Fransman richt zich vooral op de maanden juli en augustus, dat is zeker, de maanden daarvoor en daarna is het maar afwachten, dan wel.. dan niet.. wanneer ie zin heeft. De camping municipal is omgebouwd tot jeugdspeelplaats en de leegloop van het achterland blijft gaande. Alleen de plaatsen met een Carrefour of Intermarché.. dat zijn de plaatsen waar nog leven te vinden is, de rest zijn nagenoeg uitgestorven, althans, in het vroege seizoen. Mogelijk dat later in het seizoen, juni, juli, augustus, september er meer leven in de brouwerij te vinden is. Als je van comfort houdt en deze route fietsen wilt zou ik zeggen, vooralsnog niet in april. Al is dat wel vervelend/jammer voor de campinghouders zoals bijvoorbeeld Herman en Jaqueline van camping Les Jonquilles in Hurecourt, die, zoals ze zelf zeggen, met name voor de vroege fietsers op 1 april hun camping openen. Mogelijk dat er een draadje op dit forum geopend kan worden waar alle campings/hotels genoemd worden die wel de moeite nemen hun deuren te openen zodat de groene of onbegrensd naar Barcelona wel comfortabel gefietst kan worden want ondanks het tekort aan voorzieningen is de route ook vroeg in het seizoen zeer de moeite waard en zijn er ontelbaar veel momenten dat je de enige bent die gebruik maakt van de weg/camping/hotel waar je je op dat moment bevindt.. dat maakt het voor mij althans, net even beter als wanneer ik, zoals ik wel eens van anderen begrepen heb dagelijks andere fietsers tegenkom die dezelfde route aan het fietsen zijn en dat je dezelfde voorzieningen aan het eind van de dag zult moeten delen.