de wielmaat is 16".
ik zou het voorwiel verkopen om de kosten te drukken. Heb een brompton gekocht waarvan het frame hand overschilderd was, je kan het niet geloven hoe slordig, ook valt de verf er zo af, en je ziet het frame bloot liggen.
Omdat het frame volledig kaal moest heb ik besloten een aantal zaken direct up te graden of te vervangen door nieuw materiaal, en ook al is elk onderdeel niet zo duur, het gaat wel vooruit.
herspuiten frame
nieuwe remhendels (de oude zijn nogal slap)
de remblokken (koolstop) (velgen sparen)(oude versleten)
remkabels
remgeleiding
versnellingskabel
versnellingsgeleiding
trapas (even getwijfeld maar toch maar besloten)
balhoofdset (er is zelf daarin verf terecht gekomen)
spatborden (oude waren gescheurd en op sommige plaatsen mee geverfd)
nieuwe achterband.
achteras opnieuw invetten
scharnier achtertrein vernieuwen
lock van de achtertrein installeren zodat die niet onvrijwillig kan inklappen
plastic tandwielbeschermer (voor je broek)
plastic brompton onderdelen of frame bij elkaar te houden
nieuwe ketting
op de rest van de onderdelen ontgaat me wat, maar je ziet het is bijna een heel nieuwe fiets.
De son zou ik verkopen omdat ik dan een gewoon voorwiel koop en met led lichtjes ga rondrijden. Ik zelf fiets atlijd in de stad, en dus altijd veel straatverlichting, met een ledje kom je goed toe.
Met de brompton ga ik nooit trekken, dus opladers gsm is al helemaal "een brug te ver".
Indien ik de son ga houden, ga ik het voorlicht wel upgraden. Dat wil zeggen: ik ga in het voorlicht een 1watt led installeren (heb er al een paar gekocht, was dat ooit van plan maar kwam er nog niet van). Het gevolg is dat ik 170 lumen uit de voorlamp ga krijgen; dat is natuurlijk wel een hoop en zorgt voor veel licht overal.
Dus kort door de bocht : ik geef de son misschien op om de brompton minder duur te maken.
Brompton betaald : 500 euro
spuiten en verzenden : 100 euro
nieuwe onderdelen: 175 euro
eventueel een bagagedrager: 75 euro
het fietsje is nieuwprijs wel 1400 euro.
Ik denk er over na,
heb ook nog een DAHON vitesse
en daar ben ik super blij mee. had de brompton gekocht omdat ik nieuw werk heb, en de trein op moet, maar blijkbaar zit ik alleen op de trein, dus laat ik de veel te groot vouwende dahon in de middencoupé staan. Ik heb de dahon ook tweedehands gekocht, was in slechte staat, heb alle naven opnieuw ingevet, vooral de sram achteras was in slechte staat; En heb alle remblokken en remkabels en leidingen vervangen. Ik moet wel eens kijken naar het stuur en het balhoofdset. Had ergens gelezen dat dat nogal kwetsbaar is. Maar moet zeggen dat die dahon een superfietsje is. Voor dat geld allles erop en eraan. En stevig, heel steving vind ik de DAHON.
NADEEL van de Dahon: veel te groot vouwend, en zwaar. Maar ik zelf geen lichtgewicht, dus die paar kilo meer dan een brompton is niet belangrijk, en het grote vouwen heb ik op de trein ook geen last mee, maar een drukke treinverbinding zou een heel ander paar mouwen zijn.