Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets voor lange fietsvakantie - Forum Wereldfietser

fiets voor lange fietsvakantie

Hoi, kan iemand een goede tip geven voor een hybride tourfiets die geschikt is om lange fietsvakanties mee te houden ? Ik heb nu (via mijn werk) een Batavus Mohawk, ben vorig jaar twee keer op fietsvakantie geweest, maar je merkt toch dat hij redelijk snel vatbaar is voor panne. Ik ben op zoek naar een hybride fiets die liefst heel licht is, die zowel handig is voor fietsen in de bergen als snelle ritten over vlak terrein, die solide is en waarvoor redelijk makkelijk onderdelen te krijgen zijn in veel landen, ook buiten Europa (Azie) Veel mensen waarschuwen voor een fiets met 9 versnellingen achter. Is dit af te raden ? Ik ben bereid om maximaal 2500 euro te betalen, wat is een goede prijs-kwaliteitsverhouding ?

Hoi Peter,

Voor dat bedrag kan je bij Santos (www.santos-bikes.nl) een perfecte fiets kopen.
Licht, snel, en erg betrouwbaar. Ze staan ook op de Op Pad Beurs.

Samen met Santos ben ik bezig om nieuwe vakantiefietsen te ontwikkelen. Als je meer wilt weten kom dan naar de Op Pad Beurs.
Groetjes,
Marco

Fiets met 9 versnellingen achter heeft als nadeel dat de spaken aan de ketting kant rechterop staan waardoor je dus een grotere kans op spaakbreuk heb.

De reden dat ze rechterop staan heeft te maken met de ruimte die je hebt tussen je achtervork. Deze blijft hetzelfde voor een fiets met 5/6/7/8/9 versnellingen achter. Het verschil is wel natuurlijk dat je bij meer versnellingen je een compactere cassette nodig hebt met dito naaf. Het moet allemaal wel blijven passen zeg maar :)

Dat verschil moet ergens vandaan komen dus de naaf wordt smaller en de spaken komen dus relatief rechterop te staan. Hoe rechter de spaak staat hoe directer de schokkenworden doorgegeven of hoe moeilijker je de energie van een schok kan laten wegvloeien.
Ik fiets al jaren tot mijn grote tevredenheid op een Giant Expedition met 8 tandjes achter. Het voordeel in Azie is dat de meeste onderdelen van mijn Giant uit Azie komen. Alleen goede bagagedragers kom je in dat deel van de wereld wat minder tegen.

Tim schreef:Fiets met 9 versnellingen achter heeft als nadeel dat de spaken aan de ketting kant rechterop staan waardoor je dus een grotere kans op spaakbreuk heb.

De reden dat ze rechterop staan heeft te maken met de ruimte die je hebt tussen je achtervork. Deze blijft hetzelfde voor een fiets met 5/6/7/8/9 versnellingen achter. Het verschil is wel natuurlijk dat je bij meer versnellingen je een compactere cassette nodig hebt met dito naaf. Het moet allemaal wel blijven passen zeg maar :)

Dat verschil moet ergens vandaan komen dus de naaf wordt smaller en de spaken komen dus relatief rechterop te staan. Hoe rechter de spaak staat hoe directer de schokkenworden doorgegeven of hoe moeilijker je de energie van een schok kan laten wegvloeien.

Op mijn nieuwe Deore naaf (9 speed) heb ik een 8 speed zitten, hoe verklaar je dat dan?

Somchai schreef:Op mijn nieuwe Deore naaf (9 speed) heb ik een 8 speed zitten, hoe verklaar je dat dan?
Op een 9 speed naaf past wel een 8 speed casette, andersom niet bij mijn weten. 8 speed op een 9 speed naaf kan waarschijnlijk direct of met behulp van een extra ringetje om de ruimte op de naaf uit te vullen.

De 9 speed casette is compacter in de zin dat de tussenruimte voor de verschillende verzetten, de tandwielen onderling, kleiner zijn. Je hebt voor een 9 speed casette bv een andere ketting nodig dan voor een 8 speed. De 9 speed ketting is smaller en vaak iets flexibeler dan de 8 speed vanwege het bereik dat je nodig hebt door die ene extra versnelling. We praten over kleine verschillen.

Tim schreef:
Somchai schreef:Op mijn nieuwe Deore naaf (9 speed) heb ik een 8 speed zitten, hoe verklaar je dat dan?
Op een 9 speed naaf past wel een 8 speed casette, andersom niet bij mijn weten. 8 speed op een 9 speed naaf kan waarschijnlijk direct of met behulp van een extra ringetje om de ruimte op de naaf uit te vullen.

De 9 speed casette is compacter in de zin dat de tussenruimte voor de verschillende verzetten, de tandwielen onderling, kleiner zijn. Je hebt voor een 9 speed casette bv een andere ketting nodig dan voor een 8 speed. De 9 speed ketting is smaller en vaak iets flexibeler dan de 8 speed vanwege het bereik dat je nodig hebt door die ene extra versnelling. We praten over kleine verschillen.
Daar gaat het mij net om Tim, ik gebruik niks extra om die 8 speed erop te zetten.
Dus volgens mij is het net zoals je al aangehaald hebt dat ze 9 speed compacter gemaakt hebben. maar de totaal afstand echter niet.

Dus klopt die theorie van de stand van de spaken niet.
Of heb ik iets over het hoofd gezien.

Bij 5, 6, 7, t.o.v. 8,9 klopt deze wel.

Groet,

Idd zie je iets over het hoofd wat er ook alwel staat, namelijk dat je niet een 9 speed op een 8 speed naaf kwijt kan :)

In principe is het zo dat de borgring aan de buitenkant van je casette als je een 8 speed op een 9 speed naaf gebruikt dikker is dan normaal het geval is bij een 8 speed op een 8 speed naaf. We praten nog steeds kleine verschillen overigens, maar wel voldoende dus om verschil te maken.

Wat ik inmiddels begrepen heb van iemand anders is dat het vooral om de dikte gaat van de sluitring van een casette. Met andere woorden een 8 speed en 0 speed zitten tegenwoordig op een 9 speed naaf en het verschil wordt door middel van een sluiter ring opgevangen.