Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in noordelijke Lapland - Forum Wereldfietser

Fietsen in noordelijke Lapland

Beste wereldfietsers,

Ik plan in 2012 een trip door 25 Europese landen.
De bedoeling is om te starten in Kirkenes (Noorwegen) op 28 april 2012.
Ik fiets dan steeds zuidwaarts, dus dwars door Fins Lapland ; mijn vraag is eenvoudig : is het uberhaupt mogelijk om dan al te fietsen in dit noordelijke deel ?

Kou is geen probleem, daar kan je je tegen kleden. Mijn zorg is vooral de staat van de wegen ; zijn die dan nog besneeuwd ?

Ik las al veel hier op het forum over fietsen in Lapland, maar de meesten fietsen enkel in het zuidelijkere deel en/of in de zomermaanden juli-augustus.

Tevens zijn uiteraard alle tips welkom ivm. de streek. Ik fiets via Kirkenes-Inari-Sodankyla-Kuusamo-Suomussalmi-Ilomantsi-Helsinki maw. steeds zo dicht mogelijk bij de Fins-Russische grens.
Kijk eens op deze site:http://tomsbiketrip.com/adventures/.
Tom fietste in februari van dit jaar door Scandinavie (ook boven de poolcirkel) en heeft daar hele enthousiaste verhalen over.
Zie ook http://vimeo.com/20918248
In mei kun je in Lapland nog volop winters weer hebben maar kan het ook al flink boven nul zijn.
Op geasfalteerde wegen zul je in het algemeen redelijk kunnen fietsen. Gravel of steenslagwegen kunnen veel problemen opleveren als de vorst uit de grond komt en de bovenlaag ontdooit terwijl de onderlaag nog bevroren is. Dan rijd je dus echt door een laag blubber en dat kan vervelende toestanden opleveren omdat het dan niet gaat om een paar kilometer...
Als je echt in Kirkenes wilt beginnen zou ik dat zeker niet doen voor eind mei, begin juni of alleen rijden over geasfalteerde wegen.
Heb in 1999 een route gefietst in Finland langs de Russische grens over een vergelijkbaar traject, maar dan in omgekeerde richting. Ik denk dat eind april de wegen wel sneeuwvrij zijn of anders wel te befietsen. Met goede banden kunnen je ook wel over sneeuw fietsen. Als je per se in Kirkenes wil starten ..... En waarom op 28 april?
Alvast bedankt voor enkele antwoorden.
Heb ook de vraag gesteld aan diverse Finse toeristische diensten ; ze spreken elkaar wel allemaal tegen :roll:
De één zegt dat de wegen dan wel sneeuwvrij zullen zijn, de andere beweert het tegenovergestelde.
Zal dus op alles moeten voorbereid zijn.

Waarom 28 april ? Omdat ik op 3 september opnieuw moeten beginnen werken, dus ik heb wel die 4 maanden nodig om de geplande 11500 kms af te leggen, denk ik (en er ook nog wat van te kunnen genieten) :wink:

Later meer op http://www.25euro.be
Marianne schreef:Kijk eens op deze site:http://tomsbiketrip.com/adventures/.
Tom fietste in februari van dit jaar door Scandinavie (ook boven de poolcirkel) en heeft daar hele enthousiaste verhalen over.
Zie ook http://vimeo.com/20918248

Tom's filmpje over fietsen in Lapland staat ook op WorldCycle Videos (waar anders) :wink:

[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/20918248[/wfvimeo]
Waarom fiets je dan niet in de andere richting?
Eind april kun je prima fietsen in Zuid-Europa want nog niet te heet. Eind augustus kun je prima fietsen in Lapland want nog niet te koud en de muggen al weer vrijwel weg. Eigenlijk heb je de hele tijd de zomer in de rug :wink: .
Jouw route betekent kou en bagger in het begin en grote hitte aan het einde...
ik dacht al dat dit verhaal mij bekend in de oren klonk

waarom hij in het noorden wilt beginnen, simpel: er zijn een paar vijzen los bij hem ;-)

groetjes,
Gunter
In maart 2002 heb ik deelgenomen aan de Rajalta Rajalle Hiihto. Een langlauf tocht van 440 km van de Russische grens (Saunavaara) naar de Zweedse grens (Tornio)
in 7 dagen. ik heb navraag gedaan bij de organisatrice in Ranua en zij kwam met dit antwoord:
In south of Lapland – where RR event goes – mainly the roads are without ice and snow when RR event end. Last spring it wasn’t – we have ice and snow quite long end of March. And situation in north is more ‘winter’ than we have.
But – I will ask my friend who works now in Inari – 400 km norther than I. But from Inari is still 160 km to Utsjoki the Finland’s northest place.
Anyway – I ask from my friend.

Je hoort nader
Jan Schoutsen

http://rajaltarajallehiihto.ranua.fi/Su ... tusivu.iw3
biestie1 schreef:Alvast bedankt voor enkele antwoorden.
Heb ook de vraag gesteld aan diverse Finse toeristische diensten ; ze spreken elkaar wel allemaal tegen :roll:
De één zegt dat de wegen dan wel sneeuwvrij zullen zijn, de andere beweert het tegenovergestelde.
Zal dus op alles moeten voorbereid zijn.

Waarom 28 april ? Omdat ik op 3 september opnieuw moeten beginnen werken, dus ik heb wel die 4 maanden nodig om de geplande 11500 kms af te leggen, denk ik (en er ook nog wat van te kunnen genieten) :wink:

Later meer op http://www.25euro.be
4 maanden en dan 11.500 km afleggen? Dat is 90,5 km gemiddeld per dag als we 28 april en 2 september (terugreis) buiten beschouwing laten. Van welke planeet komt u?

x

x
Lekker doen, prachtig fietsen daar, ben vorig jaar zomer daar nog geweest. Ook direct naar Kirkines gevlogen, een plaatsje dat me al een tijdje fascineerde, met name vanwege de ligging dan. Overweeg vooral ook even een stuk naar het oosten te fietsen en dan het stuk langs de grens tot aan de zee te nemen, ernstig mooi daar, plus altijd weer dat gekke idee hoe realtief een grens maar is; je rijdt daar langs een smal riviertje met in het midden daarvan paaltjes en langs de weg borden dat je vooral niet de rivier over mag steken omdat je dan zonder toestemming de grens bent gepasseerd.

Begin juli was het prima fietsen, eind april lukt denk ik ook wel maar zal wat fris zijn met mogelijk wat sneeuw. Ook geen probleem als je de juiste spullen bij je hebt.

De weg naar Inari is ook fantastisch, dat is jaren eerder dat ik daar gereden heb. Overal goed asfalt. Winkels en faciliteiten zijn wat minder breed gezaaid, maar dat had je waarschijnlijk al verwacht. Iedere 50-100km vind je echter wel wat.

Van vliegveld naar Kirkines was een kilometer of 30, twee pittige klimmetjes, en aan de rand van de stad een tankstation (24hr open). Supermarkten liggen allemaal in de buurt van de haven en zijn tot 22.00 open, dus ook als je wat later op de dag aankomt is er nog mogelijkheid wat levensmiddelen in te slaan.
Tja, Eelco, in de ZOMER kun je er prima fietsen, maar dat wil onze topicstarter nu net niet :roll:
Daarom nu even een serieus advies: ga niet in mei in Lapland fietsen.
De gemiddelde nachttemperatuur ligt er nog onder nul, de gemiddelde dagtemperatuur er net boven. Het is net die korte, maar heftige overgangstijd tussen de winter en de zomer. Dat betekent met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dooiende omstandigheden met (on)regelmatig opvriezen.
Resultaat: bagger/sneeuw/ijs op de steenslagwegen, sneeuw- en/of ijsplaten op asfaltwegen en overal sneeuw en/of water naast de wegen. Je hebt dus best kans dat je er kunt fietsen, maar nog veel meer kans dat dat helemaal niet of nauwelijks lukt. Ook kamperen met een tentje is dan echt niet leuk, ik spreek uit ervaring, want een beetje droog plekje is nauwelijks te vinden.
Rutger schreef: 4 maanden en dan 11.500 km afleggen? Dat is 90,5 km gemiddeld per dag als we 28 april en 2 september (terugreis) buiten beschouwing laten. Van welke planeet komt u?
... van de planeet "België" :twisted:
Wat een opmerking ?? Vorig jaar fietste ik naar Rome, 120 km per dag gem.
Is dat zo speciaal ? Ik ken vakantiefietsers die met volle bepakking gem. 150 km per dag doen ; een dag telt 24 uur hoor, ik hoef niet al om 14u op mijn dagbestemming te zijn om er een geweldige trip van te maken.

Sommige mensen zijn vakantiefietser om "op vakantie te gaan met de fiets" en anderen om "fietsend op vakantie te gaan" ; ieder zijn meug :)
biestie1 schreef:
Rutger schreef: 4 maanden en dan 11.500 km afleggen? Dat is 90,5 km gemiddeld per dag als we 28 april en 2 september (terugreis) buiten beschouwing laten. Van welke planeet komt u?
Is dat zo speciaal ? Ik ken vakantiefietsers die met volle bepakking gem. 150 km per dag doen ; een dag telt 24 uur hoor, ik hoef niet al om 14u op mijn dagbestemming te zijn om er een geweldige trip van te maken.

Sommige mensen zijn vakantiefietser om "op vakantie te gaan met de fiets" en anderen om "fietsend op vakantie te gaan" ; ieder zijn meug :)

Ik weet niet precies wat je bedoeld met het verschil op vakantie te gaan met de fiets of fietsen op vakantie te gaan ... :D :D Opmerking is niet echt kritisch bedoeld. Ik vind dat ik iedereen doen wat zij of hij wilt. En ik heb ook best behoorlijk gefietst hoor, maar ik denk dat je een strever bent en dat de prestatie haast belangrijker is dan het genieten. Corrigeer me als ik ongelijk heb. Naar Rome fietsen is wat anders dan in Lapland, gelukkig maar.
biestie1 schreef:

Het is natuurlijk gevaarlijk om jezelf als graadmeter te nemen voor wat mogelijk is voor anderen. Dus ik weet dat er uitzonderingen zijn die 150 km per dag met volle bepakking kunnen fietsen en dat redelijk lang volhouden. Maar in minder dan twee weken naar Rome fietsen (vermoedelijk over grotendeels verharde banen) lijkt me toch niet vergelijkbaar met een tocht van 11500 kilometer over wat waarschijnlijk ook deels onverharde paden zijn. En als er kans op sneeuw en ijs is, dan lijkt het me heel zwaar.

Renaat
Heerlijk toch?!
De overgang van winter naar lente, prachtig mooi fietsen door een landschap waar elk moment de lente kan beginnen en dat maak je allemaal mee op je fiets! Kan niet mooier!

Hoe het in Finland is weet ik niet maar hier in midden Zweden waren de meeste asfaltwegen half april wel redelijk te fietsen maar de greffelwegen en de fietspaden door het bos kon je met een normale fiets niet op.
Met een mtb, dikke wielen, spijkerbanden, veel zweten, omvallen en weer opstaan en een enorme dosis gekte (gelukkig ben ik één van die gekken) was het net te doen.
Als de sneeuw gaat smelten maar de ondergrond nog een laag ijs is, kun je helemaal je lol op: je fietst dan door zachte sneeuw, soms val je om waardoor je in het ijswater staat. Het gevolg is natte schoenen en natte trappers die gelijk opvriezen en heel snel veranderen in grote dikke ijsklompen. Probeer dan nog maar eens te trappen. Als je hoge hakken hebt kun je die achter de trappers haken maar anders moet je lopen. Ook wordt de ketting 3 x zo dik en de derailleur onherkenbaar.
Duwend en schuivend je fiets door die bevroren bagger zien te krijgen zonder dat je humeur ook ijzig koud wordt is dan een hele kunst...en dan verlang je erg snel naar mooi sneeuw/ijsvrij asfalt.
Kijk daar wel uit voor de plakken ijs en de dikke ijsribbels waar je overheen moet zien te glibberen (die je geheid gaat tegenkomen als de winter op zijn eind loopt), die kunnen heel verradelijk zijn.
Gelukkig is er weinig verkeer en proberen de meeste met een enorme bocht om je heen te rijden.
Maar (mogelijk weet je dit al) fietsen door sneeuw en ijs is erg zwaar, verkijk je daar niet op.

Ik wilde afgelopen april naar NL fietsen maar heb, om bovenstaande redenen en omdat ik weinig zin had in kamperen in sneeuw en gesloten campings, het toch maar uitgesteld naar half mei. Toen ook nog af en toe nachtvorst maar sneeuw en ijs waren verdwenen.

Maar met een betere tent, warmere slaapzak en ECHTE waterdichte schoenen (bestaan die?) zou ik zo met je mee gaan!

Veel plezier en geniet met volle teugen! :)
Allen bedankt voor de zeer uiteenlopende meningen, daar dient een forum voor :lol:

Zelfs de Finse toeristische diensten die ik contacteerde, kunnen (uiteraard) geen uitsluitsel geven over het weer ; de éne zegt dat het vanaf begin mei zeker sneeuwvrij is, de andere zegt van niet :roll:
Ach we zien wel, het moet toch een beetje avontuur blijven.

Toen ik naar Rome fietste, reed ik midden in de maand juli gedurende 10 dagen in gietende regen, met temperaturen rond het vriespunt in de Alpen ! Dus wat is een goeie periode ?

Nog effe verduidelijk wat ik bedoel met "fietsend op vakantie" ; dat is dat ook het fietsen zelf voor mij vakantie is. Terwijl "met de fiets op vakantie" eerder is als je de fiets gebruikt om tot een bepaalde bestemming te komen. Het is heel erg cliché, maar voor mij geldt wel degelijk de regel "het is de reis die telt, niet de bestemming".
biestie1 schreef:Allen bedankt voor de zeer uiteenlopende meningen, daar dient een forum voor :lol:

Nog effe verduidelijk wat ik bedoel met "fietsend op vakantie" ; dat is dat ook het fietsen zelf voor mij vakantie is. Terwijl "met de fiets op vakantie" eerder is als je de fiets gebruikt om tot een bepaalde bestemming te komen. Het is heel erg cliché, maar voor mij geldt wel degelijk de regel "het is de reis die telt, niet de bestemming".
Natuurlijk geniet je dagelijks van het fietsen, maar ga je niet de druk, als het tegenzit, voelen als je per se zegt dat je 11.500 km door 25 landen? Hoe ga je om met iets als blessures waardoor je gemidddeld "maar 70 km per dag" kan gaan fietsen. Dit oogt me toch als een prestatietocht. Heb je enig idee wat jezelf aan kan.
Rutger
(ooit fietste ik in 3 maanden 5500 km van Denver naar Alaska en genoot elke dag)