Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trein in de spits na vervoer met CityNightLine - Forum Wereldfietser

trein in de spits na vervoer met CityNightLine

Gisteravond nam ik de CityNightLine vanaf Munchen terug naar Nederland. De CNL heeft prima stalling voor mijn fiets. Ik was overigens de enige. Ook heerlijk geslapen. Om 7.53 uur kwam ik in Arnhem aan. Mijn trein naar Driebergen-Zeist ging om 8.15 uur. Hoewel ik wist dat er normaal gesproken geen fietsen mogen meegenomen mogen worden voor 9 uur stapte ik toch in met mijn fiets. Natuurlijk geen zin om na een lange reis, die eigenlijk de voorgaande dag in Celje in Slovenie was begonnen, nog een 3 kwartier te wachten. Toen we het station Arnhem uitreden, vroeg de conductrice van wie de fiets was. Ik zei dat die van mij was. Ik liet mijn ticket en mijn internationale fietskaartje zien. Ik zei dat het bij internationale reizen wel mag om je fiets mee mag nemen in de spits. De conductrice probeerde het nog te checken, maar kon geen info hier voor vinden. Daarna liep zij samen met een collega weg.
Weet iemand wat de regels zijn? Mocht ik nu wel of niet mijn fiets meenemen? Uiteraard heb ik me verontschuldigd tegenover al die reizigers die later in de trein kwamen.
Rutger
Nee. De regels van de NS laten het niet toe. Dat het een internationale treinreis is doet volgens mij niet ter zake.
Dat het ongewenst is ben ik met je eens. Volgens mij is het ook niet belangrijk voor NS-personeel om de regeltjes an sich aan te houden, maar om in het belang van de reiziger dit wel of niet toe te staan. Regeltjes zouden alleen in uiterste nood gebruikt moeten worden.
Als het voldoende rustig is lijkt het me dat NS-personeel rekening kan houden met je lange en vermoeiende reis. Van de andere kant zou het als het druk was geweest nodig zijn een fiets te weren uit een (over)volle trein. Dus begrip van beide kanten lijkt me nuttiger dan dat stomme regeltje.
Het was altijd wel zo dat een internationaal fietskaartje (dat trajectgebonden is) recht gaf op fietsvervoer in de spits, maar ik kan dit op de NS-site nu nergens meer vinden, ook niet in de algemene voorwaarden.
peter de rijk schreef:Het was altijd wel zo dat een internationaal fietskaartje (dat trajectgebonden is) recht gaf op fietsvervoer in de spits, maar ik kan dit op de NS-site nu nergens meer vinden, ook niet in de algemene voorwaarden.
Dat dacht ik ook en daarom zei ik dat ook tegen de conductrice en daarna ging zij dus op zoek naar de regels, maar ze vond daar ook geen info.
Ik heb me wel heel vriendelijk opgesteld tegenover de medereizigers en me verontschuldigd dat ik wat ruimte in beslag nam. Ik was nog een beetje in Balkansfeer.
Beste Rutger,

Neem als journalist contact op met de persvoorlichter van de NS.
Het resultaat zien we dan op het forum.


Groetjes,

Bert
Op deze site is te lezen dat de spitsbeperking niet geldt voor reizigers met een internationaal fietskaartje, die een internationale trein moeten halen.

Het hangt dus van de omstandigheden (belangrijke trein moeten halen of niet) af of de fiets in de spits mee mag. Bijzonder trouwens dat de CNL al zo vroeg in Arnhem aankwam! Zelf ben ik dit jaar driemaal met de CNL teruggekomen en elke keer liep de trein wel een half uur vertraging op in Emmerich, waar de Nederlandse locomotief niet op tijd arriveerde. Een keer moest zelfs iedereen uitstappen in Utrecht, omdat de CNL niet door kon rijden naar Amsterdam.

Afbeelding
Oke Kees,
Dat is nu duidelijk. Ik had dus niet met mijn fiets in de trein van Arnhem naar Zeist gemogen, omdat het geen internationale trein is.
Dank voor de reacties.
Rutger
Nou, niet goed misschien, maar waarom wel het "halen" van een internationale trein maar niet er mee mogen thuiskomen?
pfff NS :roll:
In de nieuwe folder 2012 van de NS over hun fietsregels staat: "Op vertoon van uw internationale vervoerbewijs en uw internationale fietsvervoerbewijs kunt u uw fiets ook in binnenlandse treinen meenemen, óók in de spits."


Deze folder met de naam "Met de fiets naar het station" ligt op alle stations met een loket. Je kunt deze folder ook downloaden vanaf de site van de NS.

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... oaden.html

Neem deze folder of een print mee om een eventueel moeilijke conducteur te overtuigen.
Rutger schreef: Dat is nu duidelijk. Ik had dus niet met mijn fiets in de trein van Arnhem naar Zeist gemogen, omdat het geen internationale trein is.
Dat waag ik te betwijfelen, want dit gaat over de "Dagkaart fiets". Maar jij had geen dagkaart fiets, jij had een internationaal fietstreinkaartje :). Ik denk dus dat Bert Sitters z'n post het bij het juiste eind heeft.

Ik moet er trouwens voor menig traject niet aan denken dat daar in de ochtendspits ook nog iemand met een fiets gaat instappen...
ReinierLamers schreef:
Rutger schreef: Dat is nu duidelijk. Ik had dus niet met mijn fiets in de trein van Arnhem naar Zeist gemogen, omdat het geen internationale trein is.
Dat waag ik te betwijfelen, want dit gaat over de "Dagkaart fiets". Maar jij had geen dagkaart fiets, jij had een internationaal fietstreinkaartje :). Ik denk dus dat Bert Sitters z'n post het bij het juiste eind heeft.

Ik moet er trouwens voor menig traject niet aan denken dat daar in de ochtendspits ook nog iemand met een fiets gaat instappen...
Vorig jaar mocht het dus niet. Dit jaar dus wel. :D :D En altijd fijn als het een beginpunt is waar je genoeg tijd hebt om in te stappen als de coupe nog leeg is. Gewoon vriendelijk lachen tegenover de medereizigers, excuses maken dat de fiets zoveel plaats inneemt en dat je na die lange treinreis toch echt wel gauw naar huis wil. Dit is toch alleen het geval als je met de CityNightLine terug komt of zijn er nog andere situaties waarin dit kan voorkomen?